کد خبر ۳۱۲۲۹ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
رئیس پلیس راهور استان قم خبر داد؛

مرگ 40 نفر در تصادفات قم

سید کرم‌الله حسینی با بیان اینکه بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری ۴۰ نفر بر اثر وقوع تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سید کرم‌الله حسینی  با بیان اینکه بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، تصریح کرد: در شهر قم به‌واسطه استفاده زیاد از موتورسیکلت درصد تلفات بالاست و بیش از ۵۰ درصد حوادث رانندگی را شامل می‌شود. در ۶ ماه نخست امسال، بیش از ۴۰ نفر از هم استانی‌هایمان به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و این آمار در مقیاس کشوری رقم بسیار بالایی است.

وی با اشاره به کم بودن اقدامات فرهنگی در زمینه رانندگی اظهار کرد: پلیس در همه عرصه‌ها با تمام توان به خدمت‌رسانی مشغول است، با این حال در زمینه مسائل فرهنگی باید تلاش کرد تا سطح فرهنگ رانندگی مردم بالا رود. به گفته بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، رفتار رانندگان هر کشور نشان از فرهنگ مردم آنجاست و اگر مردم به قانون عمل کنند پس معلوم می‌شود افرادی قانونمندند. در صورتی که به قوانین راهنمایی و رانندگی بی‌تفاوت باشند، معلوم می‌شود چندان پایبند به قانون در دیگر زمینه‌ها نیستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با بیان اینکه به دلیل عدم وجود فرهنگی قوی و مطلوب در کشور ما حوادث رانندگی زیاد است، خاطرنشان کرد: بر فرض، اگر حاکمیت وظایف خود را در زمینه راهنمایی و رانندگی کامل و صددرصد انجام دهد، تنها ۳۰ درصد عوامل موثر در حوادث کاهش می‌یابد و ۷۰ درصد آن مربوط به عوامل انسانی است که یا راننده است یا عابر پیاده. اگر خود افراد قوانین را رعایت کنند بخش عمده‌ای از حوادث رانندگی از بین خواهد رفت و آمار تلفات کاهش خواهد یافت.

وی به تفاوت معنای حادثه و واقعه اشاره کرد و گفت: برخی آنچه که در منا اتفاق افتاد را حادثه می‌نامند، ولی با توجه به بحث ترافیکی، آنچه روی داد واقعه بود نه حادثه. ترافیک هم شامل وسایط نقلیه می‌شود و هم شامل انسان و حتی احشام. واقعه نمی‌تواند بدون علل و عوامل عمدی یا غیر عمدی باشد، بر عکس حادثه که در حدوث آن، عواملی وجود ندارد و اتفاقی است.

حسینی ادامه داد: ما معتقدیم پلیس آل سعود ۲ میلیون زائر را در معبرکم عرض که مسیرهای حاشیه آن را نیز بسته بودند، قرار داده و همین که قدرت تشخیص نداشتند که این معبر ظرفیت این تعداد زائر را ندارد اگر نگوییم عمدی نبوده، پس خطای محض است.

وی افزود: در هر طرحی سه مرحله شامل قبل، حین و بعد پیش‌بینی می‌کنند. اینکه پلیس سعودی پیش‌بینی‌های لازم را نکرده بود و بدتر از آن، هنگامی که واقعه رخ داد هیچ عکس‌العملی در نجات جان زائران از خود نشان نداد و حتی اجازه ورود زائران را به مسیرهای حاشیه‌ای نداد، نشان از عدم شایستگی آنها دارد. از همه بدتر اینکه زائران جلوی چشمان پلیس، جان می‌دادند و طلب قطره‌ای آب می‌کردند ولی دریغ از ذره‌ای کمک، این با کدام ملاک انسانی قابل تطبیق است.

رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به برگزاری جشن نیمه شعبان در جمکران با حضور ۲ میلیون زائر و مسافر بدون هیچ حادثه‌ای بیان کرد: بزرگترین مانور سیاسی کشور که جشن تولد امام زمان(عج) است با حضور ۲ میلیون نفر بدون هیچ حادثه و آسیب برگزار می‌شود. پلیس سعودی نیز اگر احساس مسئولیت می‌کرد و زائران را به تدریج هدایت می‌کرد این واقعه رخ نمی‌داد.

وی افزود: نمونه دیگر در کربلا است با اینکه هیچ زیرساخت ترافیکی در این شهر وجود ندارد، ولی ۲۰ میلیون زائر یعنی ۱۰ برابر آنچه در مکه بود در اربعین به کربلا می‌رود و این گونه حوادث رخ نمی‌دهد. ایمان و احساس مسئولیتی که در وجود پلیس شیعی است این مهم را رقم می‌زند و مدیریت آنهاست تا اتفاقی برای کسی نیفتد.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com