کد خبر ۳۱۲۴۹ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
با حضور اساتید حوزه؛

مراسم نهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله معرفت در قم برگزار شد

مراسم گرامیداشت نهمین سالروز ارتحال آیت الله معرفت با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مراسم ارتحال آیت الله محمد هادی معرفت شامگاه جمعه در بیت قدیمی این استاد و فقیه حوزه و قرآن‌پژوه، با حضور شاگردان، اعضای خانواده و وابستگان و علاقمندان به ساحت قرآن کریم و اهل بیت(ع) برگزار شد.

در این مراسم که حجج اسلام رضایی اصفهانی، حسین علوی‌مهر، سیدرضا مؤدب و جمع زیادی از شاگردان ایشان حضور داشتند حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور در سخنانی به تبیین ویژگی آن مرحوم و آثار وی در زمینه قرآن‌پژوهی پرداخت.

رئیس موسسه تمهید در سخنانش تصریح کرد: نهمین سال روز ارتحال حضرت استاد علامه محمد هادی معرفت رضوان الله تعال علیه فرصتی است تا به بهانه تجلیل از خدمات طولانی مدت و ماندگار آن حضرت بخشی از ابعاد تلاش علمی ایشان را مرور کنیم.

وی ادامه داد: محوری‌ترین کتابی که جزو دغدغه‌های طولانی سال‌ها تلاش علمی و پژوهشی وی بود، تألیف تفسیری روایی جامع آرای فریقین از شیعه و سنی بود تا در آن حقانیت مکتب اهل بیت و درستی برداشت‌های شیعیان با رویکردی منطقی و برهانی و با کمترین زحمت در بین دیگر مسلمانان به اثبات برسد.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: استاد معرفت در تفسیر اثری جامع تلاش می‌کنند تا در منبع روایی از راه مقایسه و گاه توضیحات ضروری باب اجتهاد در تفسیر روایی را باز کنند و روشن کنند مفسر همچون مجتهد فقه باید در منابع تفسیر اعم از نقلی یا عقلی به اجتهاد و تلاش دست زند.

حجت الاسلام بهجت‌پور در ادامه تصریح کرد: ایشان فقیه و مفسری برجسته و حقیقتاً شخصیتی بی بدیل و بی نظیر بودند و پژوهش‌های عمیق قرآنی برای پرکردن خلأها و کمبودها داشتند و امروز با افتخار تمام می‌توانیم دوره کامل علوم قرآنی و تفسیر اثری ایشان را روی دست بگیریم و به عنوان افتخار جهان تشیع معرفی کنیم.

شاگرد آیت الله معرفت بیان کرد: ایشان ۷۰ هزار فیش از کل قرآن کریم را در دوره حیاتشان جمع‌آوری کردند که ۶ جلد آن در طول حیات مبارک آیت الله آماده شد و مابقی توسط شاگردان ایشان در حال انجام است.

یادآور می‌شود آیت الله محمدهادی معرفت در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در کربلا در میان خانواده‌ای روحانی و دوستدار قرآن و عترت به دنیا آمد. پدرش مرحوم شیخ علی معرفت از روحانیان با فضیلت بود که از پانزده سالگی ساکن کربلا شده بود.

خاندان آیت‌لله معرفت همه اهل علم و تقوا بودند و در این راستا سابقه‌ای ۳۰۰ ساله داشتند و همگی فرزندان مرحوم شیخ عبدالعالی میسی، صاحب رساله میسیّه بودند که از قریه میس جبل عامل به اصفهان هجرت می‌کند و جد بزرگ آیت‌لله معرفت با اهل و عیالش به کربلا می‌رود و در آنجا زندگی می‌کند.

آیت‌الله معرفت پس از سال‌ها تحصیل و تدریس در حوزه علمیه و تحول در عرصه قرآن پژوهی در حوزه علمیه قم، غروب جمعه ۲۹ دی ماه ۱۳۸۵ در سن ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com