کد خبر ۳۳۵۴۰ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۵
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی:

طرح های علمی و پژوهشی دانشگاه ها باید منجر به تولید ثروت شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: با ایجاد مرکزهای رشد خوشه های فناوری و حمایت از محققان و مبتکران، طرح های علمی و پژوهشی باید منجر به تولید ثروت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حمید راشدی روز دوشنبه درهمایش لزوم ایجاد مرکزهای رشد خوشه های فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی قم با اشاره به سیر تحول نظام آموزش عالی کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از آموزش محوری به فن آفرینی افزود: دانشگاه ها باید کارآفرین باشند و از طریق طرح های پژوهشی تولید ثروت کنند.
وی افزود: در همین زمینه دانشگاه جامع علمی و کاربردی با هدف تربیت نیروی مهارتی و کارآفرین که بتوانند در کنار تحصیل، کسب و کار مولد راه اندازی کنند تاسیس شد.
وی ادامه داد: راه اندازی مرکز های رشد خوشه فناوری در این دانشگاه در کنار پارک های علم و فناوری می تواند به گسترش رابطه میان صنعت و دانشگاه و استفاده از ایده های علمی در نظام صنعت کشور کمک کند.
راشدی گفت: اگر بخواهیم فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها را تبدیل به ثروت کنیم ابتدا باید زمینه تبدیل شدن آن ها به ایده های علمی را فراهم و سپس با استفاده از ظرفیت های موجود زمینه های تجاری سازی ایده های علمی را مهیا کنیم.
وی بیان کرد: بسیاری از پایان نامه ها و تحقیق های دانشگاهی که هم اکنون تنها در کتابخانه مرکزهای علمی قرار دارد اگر مورد توجه قرار گیرند می توانند به ایده های اقتصادی تبدیل شوند و از قابلیت های آن ها در راه اندازی کسب و کارهای مولد استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه ای از عوامل برای تبدیل طرح های علمی به تولید ثروت مورد نیاز است افزود: در همین زمینه در دانشگاه علمی و کاربردی سعی بر این است که جنس پژوهش ها، ایجاد کسب و کار و ثروت آفرینی باشد.
راشدی گفت: در دانشگاه علمی و کاربردی فضایی فراهم شده است تا ایده های خام با توجه به ظرفیت های استان ها در حوزه های مختلف به نظرات کارشناسی و تخصصی تبدیل شود و در این زمینه ایجاد خوشه های فن آور بسیار نقش مهمی دارند.
وی افزود: سعی بر این است که مرکز های رشد خوشه های فناور در کنار کارخانه ها و مرکز های تولیدی باشند تا ارائه نظرهای علمی به بخش صنعتی آسان شود.
وی بیان کرد: برای نمونه می توان با همکاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی قم در مورد صنعت سوهان که در این استان مزیت رقابتی دارد خوشه تشکیل داد و با استفاده از توانایی اقتصادی تولید کنندگان مطرح و همچنین ارائه ایده های علمی نوین توسط دانشگاه به افزایش سطح تولید این محصول کمک کرد.
در این همایش امیر حمزه محرابی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان قم گفت: هدف از ایجاد مرکزهای رشد خوشه های فناوری در استان تحول بخشیدن به نظام صنعت است.
وی افزود: این مرکزها منجر به ایجاد تفکر سیستمی و هم افزایی میان بخش های مختلف علمی و صنعتی استان در جهت بالا رفتن سطح تولید و کیفیت محصول ها می شود.
محرابی بیان کرد: مرکز رشد مکانی است تا ایده ها و سرمایه های خام در یک مجموعه با یک نظام ارتباطی مشخص به یک مرحله از رشد برسد و بتواند وارد عرصه اقتصادی شود.
وی گفت: در این مرکز ها از ظرفیت اندیشمندان جوان برای تغییر چهره صنعت استان و هم افزایی میان مجموعه های علمی با نظام صنعت استفاده می شود.
منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com