کد خبر ۳۱۵۰۱ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
مجید آوری فرد :

بازنشستگی پیش از موعد مقرر کارگران واحدهای صنعتی به صلاح تولید نیست

آوری فرد با اشاره به مصوبه کمیته کارگری کارگروه تسهیل مبنی بر بازنشسته شدن زودتر از موعد قانونی کارگران برخی از واحدهای تولیدی استان به خاطر داشتن شغل سخت و زیان آور، تصریح کرد: فارغ از اینکه این کارگران مشمول قانون مشاغل سخت نمی شوند، کار فرمای آنها نیز از این کار راضی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مجید آوری فرد شنبه شب در سومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جواد الائمه (ع) استانداری قم با اشاره به مصوبه دولت در خصوص مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی پیش از موعد شاغلان آنها، اظهار داشت: این اقدام در جهت خارج شدن تعدادی از کارگران از چرخه تولید، و همچنین رفع مشکلات تولید و کم شدن نیروهای رسمی صورت گرفته است.
وی با اذعان به اینکه مطابق این مصوبه تمامی این اقدامات در قم صورت گرفته است، تصریح کرد: کارگران کارخانه هایی از قبیل ایران ترمه، چینی حمید و تهران پتو که دارای مشکل و بحران بودند، بازنشسته شده اند.
آوری فرد با اشاره به مصوبه کمیته کارگری کارگروه تسهیل مبنی بر بازنشسته شدن زودتر از موعد قانونی کارگران برخی از واحدهای تولیدی استان به خاطر داشتن شغل سخت و زیان آور، تصریح کرد: فارغ از اینکه این کارگران مشمول قانون مشاغل سخت نمی شوند، کار فرمای آنها نیز از این کار راضی نیست.
وی با تاکید بر اینکه نباید واحدهای تولیدی را برای بازنشسته کردن کارگران خود تحت فشار قرار داد، تصریح کرد: خیلی از مشاغل واحدهای تولیدی به هیچ وجه مشاغل سخت و زیان آور نیستند، لذا بازنشسته کردن پیش از موعد مقرر کارگران آنها بیش از هر چیز به زیان اقتصاد و تولید این استان تمام می شود.
مدیرکل تامین اجتماعی قم نیز دراین جلسه با بیان اینکه بازنشسته شدن پیش از موعد مقرر کارگران بار مالی سنگینی را بر دوش تامین اجتماعی می گذارد، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار و 200 کارگر بیش از موعد مقرر بازنشسته شده در استان وجود دارد، که این تعداد تنها با 10 سال سابقه به ازای 30 روز در ماه از تامین اجتماعی بازنشستگی دریافت می کنند.
سید مجتبی موسوی با اشاره به بدهی 2 هزار و 200 میلیارد ریالی که بابت حق بیمه این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، تصریح کرد: هر چند تامین اجتماعی مکلف است، به درخواست های اداره کار برای بازنشسته کردن کارگران مشاغل سخت رسیدگی کند، ولی این اقدام هزینه های سنگینی را متوجه این سازمان می کند، لذا باید برای این معضل تدبیری اندیشیده شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم نیز با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه در استان صورت گرفته است، تصریح کرد: در دولت گذشته برخی از مشاغل با وجود اینکه مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نمی شدند، بوسیله مسوولان وقت مشمول این قانون قرار گرفتند، ولی در دولت جدید این مشاغل بوسیله اداره کل تعاون از لیست مشاغل سخت خارج شدند.
نصر الله بازوند با بیان اینکه دیوان عدالت اداری به خاطر این اقدام اداره کل تعاون، برای آن احضاریه صادره کرده است، گفت: این دیوان اداره تعاون را از این کار منع کرده است، و خواستار قرار گرفتن مجدد این مشاغل در لیست مشاغل سخت و زیان آور شده است.
وی با اشاره به اهتمام جدی اداره تعاون برای جلوگیری از برخی اقدامات از سوی کارگران برای نا امن کردن محیط کار به منظور سخت و زیان جلوه دادن آن، تصریح کرد: اداره تعاون استان در یک اقدام بی سابقه در کشور شرایطی را فراهم کرده تا بهداشت محیط کار به وسیله کارفرما اندازه گیری شود.
بازوند با تاکید بر اینکه اطلاعاتی که به وسیله کارفرما در خصوص وضعیت بهداشت محیط کار گزارش می شود، برای سخت و زیان بودن یا نبودن مشاغل مورد ملاک قرار می گیرد، تصریح کرد: اداره کل تعاون استان دیگر اجازه نمی دهد، که یک شغل بواسطه محیط آلوده ای که به وسیله کارگران ایجاد شده، سخت و زیان آور تلقی شود.
در این جلسه مقرر شد،موضوع تعیین مصداق برای مشاغل سخت و زیان آور در کارگروه کارگری، بهداشتی و تامین اجتماعی ستاد تسهیل مورد بررسی، و نتایج آن در جلسه بعدی این ستاد ارایه شود.
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولیدبا هدف احصا مشکلات بخش تولید و تولید کنندگان و یافتن راهکارهایی برای کمک به آنها با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.
ریاست این کارگروه را استاندار و دبیری آن را مدیرکل صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد، و همچنین دستگاه هایی همچون تعاون کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و همچنین اقتصاد و دارایی اعضای آن را تشکیل می دهند.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com