کد خبر ۳۱۵۲۰ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
آیت‌الله اشکوری مطرح کرد

عاشورا درس مبارزه است نه مذاکره

استاد حوزه علمیه قم گفت: گفت‌و‌گوی‌های سیدالشهدا (ع) با عمر بن سعد و لشکریانش از موضع قدرت بود و با هدف هدایت آن‌ها صورت گرفت نه اینکه امام از برخی مواضع کوتاه بیاید تا آن‌ها دست از جنگ بکشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله سید علی حسینی‌اشکوری گفت: عظمت حادثه عاشورا به قدری است که در طول تاریخ همه جهان را مورد تاثیر قرار داد و منحصر به مسلمانان نیست.

وی افزود: واقعه عاشورا با وجود اینکه از لحاظ زمانی طولانی نبود و در یک صبح تا عصر تمام شد اما به گونه‌ای است که برای تمام زندگی انسان قابلیت الگوبرداری دارد.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از دلایلی که در آن زمان یزید توانست عده زیادی را همراه خود کند و به جنگ با اهل بیت بفرستند جنگ نرم و تبلیغاتی بود که توسط معاویه علیه خاندان نبوت انجام شده بود و امروزه نیز دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن همین است زیرا جنگ نرم مستقیما اعتقادات مردم را هدف قرار می‌دهد و در نتیجه موجب می‌شود مردم میدان واقعی نبرد را خالی کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به استکبارستیزی امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: سیدالشهدا خیلی راحت می‌توانست با یزید بیعت کند و جان خودش و خانوده‌اش را حفظ کند اما اهداف والای او موجب شد که سر سوزنی با استکبار سازش نکند.

وی تصریح کرد: دشمن همواره دم از صلح می‌زند اما صلحی که مد نظر اوست تسلیم و اطاعت بی‌چون و چراست و نه پایان دشمنی. نمونه‌اش را نیز در شب عاشورا داریم که لشکر یزید برای حضرت عباس امان نامه آورد ولی در ازای آن امان نامه از ایشان خواستند که به سپاه یزید بپیوندد.

آیت‌الله اشکوری با بیان اینکه عاشورا درس مبارزه است نه مذاکره ابراز کرد: واقعه کربلا جنگ تمام عیاری بین ایمان و کفر بود و اگر امام حسین(ع) به دنبال  تسلیم و پذیرش ظلم بود که دیگر نیاز به جنگ نداشت.

وی یادآور شد: گفت‌و‌گوی‌های سیدالشهدا با عمر بن سعد و لشکریانش از موضع قدرت بود و با هدف هدایت آن‌ها صورت گرفت نه اینکه امام از برخی مواضع کوتاه بیاید تا آن‌ها دست از جنگ بکشند و این واقعه عظیم بیانگر اوج استکبارستیزی، دشمن شناسی و زیر بار ظلم نرفتن است و مردم و مسئولان باید از آن الگو بگیرند.

این استاد حوزه درس گرفتن از واقعه محرم را وظیفه مردم و مسئولین دانست و گفت: امروزه در روابط بین الملل شاهد آن هستیم که آمریکا دقیقا همان توقعاتی را از ما دارد که یزید از امام حسین(ع) داشت. آن‌ها به دنبال بیعت گرفتن از ما، تسلیم و سازش هستند اما با درایت و روشنگری‌های مقام معظم رهبری و مقاومت مردم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com