کد خبر ۳۳۴۵۹ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸

بازیگران کیمیا به شورای شهر قم آمدند

لایحه نام‌گذاری برخی از شوارع و خیابان‌های شهر پرچالش‌ترین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  شصت و یکمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه با حضور شهردار، اعضای شورای شهر قم و به ریاست ولی‌الله بیاتی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه کلیپی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حماسه 9 دی و اهمیت این روز پخش شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای جلسه در سخنانی برای هفت نفر از اعضای شورای شهر قم که در انتخابات نام‌نویسی کردند آرزوی توفیق کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه به قرائت لوایح و طرح‌ها این کمیسیون پرداخت.

لایحه مجوز پرداخت غرامت به ابوالفضل بیاتی‌حصاری نخستین موضوعی بود که در این جلسه مطرح شد.

حجت الاسلام سیدمحمد آتش‌زر گفت: کمیسیون در این خصوص نظر شهرداری مبنی بر اینکه در صورتی که ملک دارای عرصه در مسیر باشد و با تنظیم صلح‌نامه، عرصه در مسیر به شهرداری واگذار شود ملاک محاسبه تراکم عرصه قبل از عقب‌نشینی باشد را تصویب کرده و درخواست رأی از جلسه علنی دارد و این لایحه بدون اظهارنظر اعضای شورای شهر قم به تصویب رسید.

وی در ادامه به قرائت لایحه‌ای دیگر پرداخت و گفت: شهرداری توافقی را در خصوص زمینی با عمق 200 متر در محله زاویه انجام داده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق طرح شهرداری و پیشنهاد کمیسیون امور زیربنایی قسمت ابتدایی این زمین که برِ خیابان قرار دارد تجاری، قسمت بعدی پارکینگ عمومی و مابقی مسکونی است.

وی با اشاره به عوارض قابل توجه این زمین گفت: با توجه به اینکه پیش از این مجوز شش طبقه به این زمین داده شده بود مالک پیشنهاد داده است که تراکم بر اساس کوچه 12 متری به وی داده شود و بر همین اساس عوارض محاسبه شود.

آتش‌زر اظهار کرد: با توجه به اینکه مالک امروز این پیشنهاد را به شورا ارائه کرده است درخواست بازگشت این پرونده را به کمیسیون دارم.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی نیز در خصوص این لایحه گفت: این پرونده بیش از یک سال است که در کمیسیون ماده پنج مطرح است و از هر طریقی که توانستیم به این مالک کمک کردیم.

وی با بیان اینکه فرم و ابعاد این زمین ظرفیت تراکم کنونی را ندارد، ابراز کرد: خوشبختانه مالک قبول کرده به تراکم قبلی که چهار طبقه بود برگردد که ما نیز قطعاً حمایت می‌کنیم و مطمئناً عوارض آن کمتر می‌شود و در نهایت با تصویب اعضای شورای شهر قم این مصوبه به کمیسیون عودت داده شد.

لایحه شهرداری مبنی بر اخذ مجوز اعمال مساعدت با احتساب کاهش عوارض به میزان 40 درصد برای یک پلاک ثبتی به مالکیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در کوچه آمار قم دیگر موضوعی بود که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد.

آتش‌زر در این خصوص گفت: این موسسه ساختمانی را ساخته که بخشی از پارکینگ آن را به دلیل کمبود جا به بنا تبدیل شده که شهرداری پرونده را به کمیسیون ماده 100 برده و 190 میلیون ریال جریمه و عوارض برای این ملک صادر شده است.

وی با بیان اینکه این موسسه از شهردار قم خواستار مساعدت شده است، اظهار کرد: در همین راستا شهردار پیشنهاد کاهش تعرفه تا 40 درصد را به دلیل فرهنگی بودن این مکان داده‌ که کمیسیون برنامه و بودجه به شرط اینکه تا پایان امسال تمام این جرائم و عوارض به صورت نقد به شهرداری پرداخت شود با این پیشنهاد موافقت کرده است.

اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز این نظر کمیسیون را تأیید کرده و به این لایحه رأی مثبت دادند.

اخذ مجوز محاسبه و دریافت عوارض بر اساس سال 93 بابت مابه‌التفاوت متراژ پلاک ثبتی پروژه پردیس خواهران متعلق به جامعه المصطفی العالمیه لایحه دیگری بود که توسط رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه مطرح شد.

آتش‌زر در خصوص این لایحه گفت: جامعه المصطفی العالمیه در سال قبل پرونده‌ای در شورای اسلامی شهر قم داشت که تصویب کردیم به شرط پرداخت نقد 30 درصد تخفیف داده شود.

وی افزود: پول را پرداخت کردند اما در متراژ مجدد مشخص شده است که نقشه مقداری از پروانه بیشتر بوده است که درخواست کردند پول متراژ باقی‌مانده هم را بر اساس همان مصوبه 30 درصد تخفیف پرداخت کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در این خصوص گفت: سال گذشته در رابطه با تخفیفات عوارض قرار بود که شهرداری اقدام کند اما با مراجعه به برخی از پرونده‌ها مشاهده می‌کنیم که نامه به شورا آمده و پس از آن به شهرداری رفته و لایحه شده است.

نعمت‌الله عواطف رستمی افزود: ممکن است افراد دیگری هم بیایند از شورا درخواست تخفیف کنند و شورا از شهردار درخواست کند تا این مورد را لایحه کرده و به شورا ارسال کند تا تخفیف داده شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دراین‌باره گفت: نامه‌های این‌چنینی را شورا زیاد به شهرداری ارسال می‌کند که در کمیته تدوین لوایح شهرداری بررسی می‌شود و اگر حق کسی در حال پایمال شدن باشد آن را به شورا لایحه می‌کنند و در نهایت این لایحه نیز به تصویب رسید.

اخذ مجوز محاسبه و دریافت عوارض بر مبنای سال 94 بابت یک پلاک ثبتی متعلق به شرکت تعاونی سردفتر داران، دفتر یاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی آخرین لایحه‌ای بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به صحن علنی شورای اسلامی شهر قم آورده بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری قم و امور زائرین در ادامه به قرائت لوایح و طرح‌ها این کمیسیون پرداخت.

لایحه نام‌گذاری 32 فقره از شوارع و معابر شهر، نخستین لایحه‌ای بود که عباس ذاکران قرائت کرد که تبدیل به پر چالش‌ترین موضوع شصت و یکمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شد.

در ابتدا رئیس کمیسیون خدمات شهری به قرائت اسامی جدید پرداخت که این موضوع با اعتراض تلویحی رئیس کمیسیون امور زیربنایی مواجه شد.

مصطفی سعادت‌طلب گفت: آقای ذاکریان این‌قدر با سرعت اسامی را خواندند که هنگ کردیم که ذاکریان هم در پاسخ وی اظهار کرد: این هم هنری است کاری کنیم شما هنگ کنید که رئیس شورای اسلامی شهر قم هم گفت آقای ذاکریان می‌خواهد زودتر برود تا به مجلس برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم پس از قرائت نام‌های تعیین‌شده که بیشتر اسامی شهدا، علما و بزرگان بود، به محدوده‌ای صنعتی در کمربندی امام علی اشاره کرد و گفت: این محدوده که شامل کارخانه و کارگاه می‌شود برای آدرس‌دهی نیاز به نام‌گذاری دارند به همین دلیل خیابان‌های آن به اسامی کیمیا، کامران، کیوان، کیا، کوشا، کام شاد و کامیار نام‌گذاری شد.

موضوع جالب وجود نام‌های کیمیا، کیوان و کامران در بین این اسامی است که نقش‌های سریال «کیمیا» که در حال پس از شبکه دو سیما است را تشکیل می‌دهند.

ذاکریان در عین حال در خصوص این نام‌گذاری گفت: با توجه به اینکه این محوطه کارگاهی است به همین دلیل از اسامی شهدا استفاده نکردیم.

اعضای شورای شهر قم در ادامه به اظهارنظر در خصوص اسامی و نام‌های پیشنهادی پرداختند.

محمدرضا ملکی در واکنش به این نام‌گذاری اظهار کرد: ما بیش از 6 هزار شهید در این استان داریم و نام‌گذاری غیر از نام شهید در خیابان‌ها جایگاهی ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر قم همچنین از برداشتن نام آیت‌الله طالقانی از روی خیابان آذر انتقاد کرد و در خصوص نام‌گذاری برخی از اسامی تکراری پیشنهاد‌هایی ارائه کرد.

حسین فاکرخراسانی هم از نام‌گذاری به نام کوشا و کیمیا و... انتقاد کرد و خواستار قرار دادن نام شهدا بر روی این خیابان‌ها شد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی نیز در خصوص نام‌گذاری‌ها اظهار کرد: نام‌گذاری‌ها در کنار کارهای زیربنایی جزو کارهای اصلی ما است به همین دلیل باید بیشتر از این روی آن کار کنیم.

وی با بیان اینکه نام‌گذاری‌ها قابل کنترل نیست، پیشنهاد کرد: نقشه‌ای از شهر با نام‌گذاری‌ها درست شوارع و خیابان‌ها تهیه شود و در شورا و شهرداری نصب شود که بتوانیم نام‌گذاری‌ها را بهتر کنترل کنیم.

سعادت‌طلب بر لزوم توجه بیشتر به نام‌های قدیمی تأکید کرد و گفت: چرا باید نام «آذر» که سال‌های سال قدمت دارد از روی یک خیابان برداشته شود؟

وی با انتقاد از حذف برخی از اسامی قدیمی خاطرنشان کرد: نام بوستان «تپه سلام» را به بوستان رضوی تغییر دادند درحالی که هرکس از آن سمت به قم وارد می‌شد تا گنبد حضرت فاطمه معصومه را می‌دید سلام می‌داد و به همین دلیل اسم آن را تپه سلام گذاشتند.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: بر روی نام‌گذاری‌ها در عین حال که فرهنگ، هویت، تاریخ و خاطرات با ارزشمان را رعایت می‌کنیم باید سعی کنیم تا می‌توانیم به اسامی قدیمی دست نزنیم.

در ادامه دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قم پیشنهاد‌هایی در خصوص لزوم واژه‌سازی مناسب برای نام‌گذاری‌ها، استفاده بیشتر از نام شهدا، نام‌گذاری بخشی از کمربندی امام علی به نام آیت‌الله بهجت، عدم ورود به بحث خیابان آذر یا شهید طالقانی، بازگشت لایحه به کمیسیون و... ارائه کردند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های شورا حذف نام‌های تکراری بوده است، گفت: قطعاً حذف نام‌های تکراری ممکن است تبعاتی به دنبال داشته باشد اما باید این کار انجام شود و تبعات را به حداقل برسانیم.

عضو کمیسیون حقوقی شورا نیز با بیان اینکه در اسامی پیشنهادی جدید اسامی چهار نفر از ارکان انقلاب یعنی مطهری، بهشتی، طالقانی و صدوقی را حذف می‌کنیم، گفت: این کار در موقعیت کنونی اشتباه و خطرناک است و از شهردار می‌خواهم به فریاد این موضوع برسد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز در پاسخ به این اظهارات ملکی گفت: این مطالب جوسازی است زیر ما نام هیچ بزرگواری را حذف نمی‌کنیم بلکه این خیابان‌ها در قم وجود دارد و تنها نام‌های تکراری حذف می‌شود.

شهردار قم نیز بر لزوم در نظر گرفتن مباحث اجتماعی در نام‌گذاری‌ها تاکید و ابراز کرد: اگر در این زمینه دقت نظر بیشتر شود ولو زمان نیز طولانی شود ما را از نقدهای آینده به دور می‌کند.

سیدمرتضی سقاییان نژاد با بیان اینکه در نام‌گذاری‌ها شان و جایگاه اسامی حتما باید حفظ شود، گفت: هرچه قدر در این زمینه شور و مشورت شود بیشتر مورد استقبال مردم خواهد بود.

در ادامه این لایحه به کمیسیون خدمات شهری برگشت داده شد تا پس از بررسی لازم به صحن علنی آورده شود.

==============

گزارش از: مهدی جعفری

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com