کد خبر ۳۱۷۶۲ انتشار : ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۴
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم :

طرح آزمایش سرشماری نفوس و مسکن به صورت میدانی در قم آغاز شد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم گفت: طرح آزمایش سرشماری نفوس و مسکن که به صورت اینترنتی از 21 مهرماه در این استان اجرا شده بود، از امروز به صورت میدانی آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، جواد شاکر آرانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح تا چهارم آذرماه ادامه دارد، افزود: در این طرح یک محدوده ای از یک منطقه که تغییرات جمعیتی، ساخت و ساز و همچنین جابه جایی خانوار در آن نسبت به آخرین سال اجرای طرح سرشماری یعنی سال 1390 کمتر صورت گرفته باشد، انتخاب شده است.
وی ادامه داد: طرح آزمایش سرشماری نفوس و مسکن در استان قم در محدوده انتهای خیابان 19 دی بعد از کمربندی امام علی(ع) در محدوده ای از شهرک فرهنگیان به حجم یک هزار و 200 خانوار اجرایی می شده است.
وی بیان کرد: تبلیغات محیطی در محدوده انتخاب شده به اندازه کافی صورت گرفته و با پخش بروشور و اطلاع رسانی مناسب مردم منطقه را نسبت به اجرای اینترنتی و میدانی طرح آزمایش سرشماری نفوس و مسکن مطلع کرده ایم.
شاکرآرانی افزود: در طرح اینترنتی مردم این محدوده باید با مراجعه به پایگاه اینترنتی WWW.SARSHOMARI94.IR اقدام به تکمیل اطلاعات خانوار خود کنند و در طرح میدانی نیز مامور سرشماری با مراجعه به درب منازل نسبت به پر کردن اطلاعات خانوار در پرسشنامه های طراحی شده اقدام می کند.
وی ادامه داد: پایگاه اینترنتی سرشماری در پایان ثبت اطلاعات به خانوارها کد رهگیری می دهد که اگر این کد را هنگام مراجعه مامور سرشماری ارائه دهند نیازی به ارائه مجدد اطلاعات سرشماری نیست.
به گفته وی، در طرح میدانی یک مامور سرشماری و یک کارشناس فنی که به مدت یک ماه دوره آموزشی سپری کرده اند، به درب منازل مراجعه و به صورت الکترونیکی نسبت به ثبت اطلاعات اقدام می کنند.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم افزود: در این طرح فرم های آمارگیری به صورت الکترونیکی به وسیله تبلت است که عملیات استخراج داده های آماری در لحظه ثبت می شود.
وی اضافه کرد: اطلاعات خانواده های غایب و یا جامانده در این طرح سرشماری به وسیله تماس تلفنی تکمیل می شود.
وی ضمن توصیه به خانواده ها جهت ارائه صحیح اطلاعات، تصریح کرد: اطلاعاتی که از خانوارها جمع آوری می شود، کاملا محرمانه است و به دلیل ممنوعیت قانونی هیچ دستگاهی نمی تواند از این اطلاعات علیه فردی استفاده کند.
شاکرآرانی گفت: نخستین اجرای سرشماری در ایران در سال 1335 بود و تا سال 1385 به صورت هر 10 سال یک بار انجام می شد که در سال 1390 با مصوبه هیات وزیران قرار شد هر پنج سال یکبار انجام شود.
وی با اشاره به مزیت های اجرای طرح سرشماری، گفت: با اجرای این طرح اطلاعات در حوزه های مختلف از جمله مسکن، جمعیت، سن افراد، سواد و نرخ رشد جمعیت به صورت جز به جز جمع آوری می شود.
وی اضافه کرد: اطلاعات جمع آوری شده برای برنامه ریزی های شهری، منطقه ای، جغرافیایی و مطالعات جمعیت شناختی در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم افزود: طرح آزمایش سرشماری نفوس و مسکن یک سال قبل از اجرای طرح اصلی صورت می گیرد تا نقاط قوت و ضعف این طرح از لحاظ کمیت و کیفیت سوال ها و اطلاعات جمع آوری شده بررسی شود.
وی با بیان اینکه جمعیت استان طبق سرشماری سال 1390، یک میلیون و 151 هزار نفر بود، گفت: پیش بینی می شود این تعداد در سال جاری و سال آینده به ترتیب به یک میلیون و 235 هزار و یک میلیون و 250 تا 260 هزار نفر برسد.
هشتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن سال آینده در کشور اجرا خواهد شد.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com