کد خبر ۳۱۹۱۵ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۶
شکست روش‌های سخت گیرانه در مقابله با وانت بارها؛

ایجاد شرایط قانونی و زیر ساخت‌ها تنها راه حل ساماندهی این معضل غیر قانونی

به نظر می رسد تلاش ها و توسل به روش های سخت گیرانه برای مقابله با معضل وانت بارها تا به امروز با شکست مواجه شده است و شاید بتوان گفت ایجاد شرایط قانونی و زیر ساخت‌ها تنها راه حل ساماندهی این معضل غیر قانونی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، شاید بتوان گفت صحبت از معضل وانت‌بارها دیگر تازگی چندانی ندارد چراکه تاکنون گزارش‌ها و اظهارنظرهای مختلفی دراین‌باره صورت گرفته است اما یادآوری برخی از موضوعات همواره می‌تواند جالب باشد مخصوصاً اگر این یادآوری همراه با برخی از اظهارنظرهای جدید نیز باشد.

سال 92 بود که حجت الاسلام سید محمد آتش زر  که آن زمان ریاست شورای اسلامی شهر قم را بر عهده داشت  در چهل و یکمین جلسه علنی شورا با اشاره به یکی از مصوبات شورای شهر قم در خصوص جمع‌آوری وانت‌بارهای میوه‌فروش از سطح شهر گفت: این مصوبه به شورای حل اختلاف فرستاده شد اما پس از بررسی‌های کافی موردقبول شورای حل اختلاف قرار نگرفت.

رد این مصوبه در آن موقعیت زمانی تا حدودی جمع‌آوری وانت‌بارها از سطح شهر قم را منتفی کرد تا تمرکز مسئولان شهری از جمع‌آوری به سوی ساماندهی سوق داده شود و در این میان صاحبان مشاغل کاذب و میوه‌فروشان که با وانت اقدام به فروش میوه می‌کنند تا حدودی نفس راحتی نیز بکشند و همچنان به کار غیرقانونی خود ادامه دهند.

همان زمان این فرضیه مطرح بود که شورای حل اختلاف با توجه به مسائل شهری و افکار عمومی بر رد این مصوبه رأی داده است، زیرا خواست عمومی مردم به دلیل ارزانی بار این وانت‌بارها و دسترسی راحت تا به امروز جمع‌آوری نبوده است و مردم نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند که باید ساماندهی در دستور کار شهرداری و نهادهای قانونی قرار گیرد.

البته اختلاف نظرها بر این موضوع نیز سایه افکنده بود تا جایی که عباس ذاکریان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم در اظهارنظری گفته بود که شهرداری قم وظیفه‌ای در رابطه با کنترل وانت‌بارها ندارد و آنچه در قانون در این مورد تصریح‌شده فقط رفع سد معبر و تذکر به آن‌ها است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم از فرمانداری به عنوان مسئول رسیدگی به معضل سد معبر وانت‌ها و وسایل نقلیه بار جهت فروش یادکرده بود و از این نهاد قانونی خواسته بود که تا ضمن توجه به خطراتی که مأموران شهرداری با آن مواجه می‌شوند نسبت به حل این معضل اقدامات لازم را انجام دهد چراکه روزانه مأموران شهرداری که برای سد معبر این وانت‌بارها اقدام می‌کنند، با اسلحه سرد اعم از چاقو و قمه موردحمله قرار می‌گیرند.

این در حالی است که علیرضا عسگری سرپرست ستاد پیشگیری از تخلفات شهری جمع‌آوری وانت‌بارها به‌طور کامل را غیرممکن دانسته و دلیل این موضوع را وجود خلاءهای قانونی و احتمال تحمیل هزینه به شهرداری عنوان کرده بود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر 1500 خودرو وانت‌بار در داخل شهر فعال هستند، گفت: تنها یک حلقه مفقوده حمایتی در استان قم وجود دارد که باید دستگاه قضایی در کنار شهرداری و همچنین راهنمایی و رانندگی حضورداشته باشد تا فعالیت‌ها به صورت کارساز انجام شود، در حال حاضر تنها راهی که وجود دارد جریمه رانندگان وانت‌بارها توسط راهنمایی رانندگی است که می‌تواند عامل مهمی برای بازدارندگی باشد.

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز در شهریورماه سال جاری در اظهارنظری از تعیین هشت منطقه برای استقرار وانت‌بارها خبر داده بود و از ایجاد ترافیک به وسیله سد معبر و به‌هم‌ریختگی منظر شهری انتقاد کرده و بر این موضوع نیز تأکید داشت که شهرداری هیچ‌گونه مسئولیتی برای اداره این مناطق بر عهده نمی‌گیرد، تنها محل لازم را پیش‌بینی می‌کنند تا نیروی انتظامی و فرمانداری ضوابط را تعیین کنند.

با این حال تا به امروز اقدامی عملی در این خصوص صورت نگرفته است و همچنان سیما و منظر شهری به وسیله این مشاغل کاذب حراج می‌شود، اگرچه در روزهای اخیر علی رضا مظفری مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم بالأخره از ساماندهی وانت‌بارها برای جلوگیری از بروز مشکلات اجتماعی خبر داده است.

وی بابیان اینکه کار وانت‌بارها کاملاً غیرقانونی است به اقدامات انجام‌شده در این خصوص اشاره‌کرده و می‌گوید: دو منطقه پیش‌بینی‌شده تا وانت‌بارها برای ادامه فعالیت در آنجا متمرکز شوند و دیگر در هسته مرکزی شهر و خیابان‌های پرتردد توقف نکنند، مقررشده فضایی موقت در اختیار آن‌ها بگذاریم که در بلوار پیامبر اعظم، خیابان انسجام و در بلوار زائر جنب پل امیرکبیر توقف کنند.

به هر حال باید دید که در برخورد با این قشر که هر کدام در تلاش برای کسب روزی حلال هستند که البته بسیاری از آن‌ها نیز به دلیل مهاجرت‌های بی‌دلیل و مشکلات اقتصادی کشور به این کار رو آورده‌اند، چه تدبیری اندیشیده خواهد شد و زیرساخت‌ها و شرایط قانونی مطرح‌شده عملی خواهد شد یا همچنان روش‌های سخت‌گیرانه و برخورد تند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
حسین ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۶

واقعا این وانت بارها مزاحم مردم هستند. اونهم در ساعات شلوغ و پرتردد خیابانها
من که به شخصه بارها پیگیر این مسئله از طریق تلفنهای شهرداری و پلیس 110 شدم ولی نتیجه نگرفتم و بهم دیگه حواله میداند
یکی دیگر از مزاحمتهای این دستفروشان داد و فریادهای ناهنجارشان بعضی شان پشت بلندگو در کوچه های شهر است که آسایش و آرامش رو از خانه هایی که مریض یا بچه کوچک در منزل دارند، هست. که متأسفانه بارها کار من با این آقایون به دعواهای شدید کشیده شده، اما کو گوش شنوا و مسئول مسئولیت پذیر در این شهر

پاسخ