کد خبر ۳۴۴۲۱ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم خبر داد:

آمادگی شهرداری قم برای ساماندهی كارگران ساختمانی

نعمت‌الله عواطف رستمي‌ اظهار داشت : در كميسيون خدمات شهري رويكرد مثبتي نسبت به اين موضوع وجود داشت و عقيده داشتيم كه براي تكريم مقام كارگر بايد مراكزي براي استقرار آنها در شهر وجود داشته باشد كه اين لايحه تصويب شد و به صحن علني شورا رفت.

معمولاً جوان‌ترها كه قبراق‌ترند و نيروي بيشتري دارند زودتر مي‌روند. پيرها مي‌مانند. خيلي وقت‌ها تا خود غروب... دست خالي به خانه برمي‌گردند و شرمنده از خانواده‌اي كه منتظر آمدنش هستند تا لقمه‌اي نان سر سفره بي‌رونقشان بياورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، نزديك به ۲ سال از تصويب طرحي در شوراي اسلامي شهر قم براي ساماندهي كارگران ساختماني با هدف تكريم مقام كارگر و كنترل وضعيت كارگران ساختماني و خدماتي مي‌گذرد اما در عمل حتي يك آجر روي آجر گذاشته نشده است. اين طرح اهدافي داشت و ساز و كاري براي آن ديده شده بود كه هم موجب تكريم مقام كارگر مي‌شد و هم چهره شهر را بهبود مي‌بخشيد. جدا از اين موضوع كارگران حاضر در اين طرح ساماندهي مي‌شدند و آسيب‌هايي مانند به كارگيري اتباع غير مجاز يا كارگران با سابقه كيفري كاهش مي‌يافت.

نعمت‌الله عواطف رستمي‌ سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم با تأييد بررسي اين موضوع در شوراي اسلامي شهر قم اظهار داشت: جلسه‌اي در كميسيون خدمات شهري داشتيم كه نماينده خانه كارگر هم در آن حضور داشتند و در اين زمينه بحث‌هاي فراواني شكل گرفت.

وي ابراز كرد: حتي در آن جلسه مطرح شد كه رهبر انقلاب در گذر از خياباني و مشاهده وضعيت كارگران كه زير باران ايستاده بودند تأكيد كرده بودند كه حداقل مي‌شود سايه‌باني براي اينها ساخت.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم گفت: در كميسيون خدمات شهري رويكرد مثبتي نسبت به اين موضوع وجود داشت و عقيده داشتيم كه براي تكريم مقام كارگر بايد مراكزي براي استقرار آنها در شهر وجود داشته باشد كه اين لايحه تصويب شد و به صحن علني شورا رفت.

به گفته وي‌ قرار بود اجرايي شدن اين مصوبه به عهده شهرداري و خانه كارگر باشد كه البته هنوز اقدامي صورت نگرفته است.

مصوبه شورا پيگيري نشد
عواطف رستمي مي‌گويد: يكي دو بار در كميسيون خدمات شهري پيگيري‌هايي براي اجراي اين مصوبه شد كه مسائلي مانند پيدا نشدن مكاني براي ايجاد اين مراكز مطرح مي‌شد.

وي كه از اجرايي نشدن برخي مصوبات شوراي اسلامي شهر دلخور است، ادامه داد: در جلسات شوراي اسلامي شهر مطرح كرده‌ايم كه پيگيري مصوبات شوراي اسلامي شهر يك موضوع بسيار مهم است و بايد ساز و كاري براي اين پيگيري ايجاد شود.

اين عضو شوراي اسلامي شهر قم افزود: طبق قانون يكي از وظايف رئيس شوراي اسلامي شهر پيگيري همين مصوبات است كه بايد اين موضوع جدي گرفته شود.

وي گفت: به عنوان يك عضو شورا از اين‌كه برخي مصوبات شوراي اسلامي شهر اجرا نمي‌شود و كسي هم در اين زمينه پيگيري‌هاي لازم را انجام نمي‌دهد ناراضي هستم و قبلاً هم مطرح كرده‌ام كه بايد يك دفتر پيگيري مصوبات در شوراي اسلامي شهر قم داشته باشيم.

عواطف رستمي عنوان داشت: در بازديد از شوراي اسلامي شهر تهران از چنين مركزي بازديد كرديم كه وظيفه‌اي پيگيري مصوبات و اطلاع‌رساني نحوه اجراي مصوبات به اعضاي شوراي اسلامي شهر بود و ما هم چنين ساز و كاري نياز داريم.

آمادگي شهرداري
البته هم سيد محسن ميرهادي‌ مديركل نظارت و هماهنگي امور خدمات شهري شهرداري قم و هم سيد امير سامع‌ معاون خدمات شهري شهردار قم بر آمادگي شهرداري براي ساماندهي كارگران ساختماني تأكيد مي‌كنند.

امير سامع در اين زمينه با اشاره به نياز مردم به خدمات كارگران ساختماني و شيوه استفاده از اين كارگران كه در برخي از نقاط شهر تجمع مي‌كنند مي‌گويد: البته در اين خصوص روش عرضه و تقاضا نادرست است و اين شيوه از جنبه‌هاي مختلف صحيح نيست.

وي اظهار داشت: در خصوص جابه‌جايي اثاثيه اين مشكل حل شده است و در بخش ساختماني هم بايد چنين اتفاقي بيفتد و شركت‌هاي كاريابي بايد كارگران را آموزش داده و زيرپوشش قرار دهند.

سامع با اشاره به اين‌كه در اين حوزه دستگاه‌هاي مختلف بايد جلساتي را با هدف ساماندهي كارگران برگزار كنند‌ خاطرنشان كرد: اداره كار، شركت‌هاي فعال در حوزه كاريابي و... در اين خصوص بايد وارد عمل شوند و شهرداري نيز در اين زمينه آماده است كه همكاري‌هاي لازم را داشته باشد.

اراده‌اي نيست
با وجود اين تأكيداتي كه از سوي مديران شهرداري مطرح مي‌شود‌ رئيس كميسيون خدمات شهري مشكل را از نبود اراده براي شكل‌گيري اين موضوع در شهرداري مي‌داند.

عباس ذاكريان‌ از كساني است كه در تصويب اين لايحه نقش داشت. وي با اشاره به اين‌كه در اين مصوبه قرار شد سازمان ميادين شهرداري قم در چند نقطه از شهر را انتخاب كند كه مراكزي براي استقرار كارگران ايجاد شود‌ گفت: در اين مراكز نماينده اداره كار و انجمن صنفي كارگران هم حضور مي‌يافت تا كارگران ساختماني براي پيدا كردن شغل‌ها ساماندهي شوند.

به گفته وي‌ پيگيري اين موضوع مصادف شد با تغييرات مديران عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و در نهايت مسكوت ماند.

اين عضو شوراي اسلامي شهر قم افزود: انجمن صنفي كارگران هم پيگيري‌هايي انجام داده اما در نهايت اراده شهرداري بر اين موضوع نيست.

وي خاطرنشان كرد: يكي ۲ باري در كميسيون خدمات شهري از اين موضوع گزارش گرفتيم و بحث‌ها اين بود كه سازمان ميادين مكان مناسبي براي اين كار پيدا نكرده است يا اين‌كه اجاره بها گران بوده است.

ذاكريان گفت: حتي تلاش كردند تا مكان‌هايي اين منظور در شهر بخرند كه همين موضوع جابه جايي مديريت‌ها موجب شد اين اتفاقات به تعويق بيفتد.

البته اين جا به جايي مديران شايد هميشه هم بد نباشد. در حال حاضر هم در اداره كار استان و هم در شهرداري تغييرات مديريتي رخ داده و ممكن است اين مديران جديد به توافقاتي با يكديگر برسند. نصرالله بازوند مديركل تعاون‌ كار و رفاه اجتماعي استان قم مي‌گويد از ابتداي آغاز به كارش در اين اداره طرحي را تهيه كرده كه طي آن كارگران ساختماني در مراكزي با همكاري شهرداري و بيمه‌ها ساماندهي مي‌شوند.

در اين مراكز نماينده‌اي از اين اداره حضور خواهد داشت و كارگران كه ايراني بوده و مداركي از قبيل گواهي عدم سوء پيشينه را دارند كه اينها موجب اطمينان بيشتر در استفاده از اين كارگران مي‌شود.

همچنين در اين مراكز نمايندگاني از بيمه‌ها حضور خواهند داشت و دوره‌هاي آموزشي ايمني كار هم براي كارگران برگزار مي‌شود كه مجموعه اين كارها موجب تكريم كارگر و اطمينان بيشتر شهروندان خواهد شد.

هر بار كه از چهار راهي عبور مي‌كنيم و كارگران را زير باران يا آفتاب مي‌بينيم كه چشم به خيابان دوخته‌اند تا روزي‌شان از راه برسد‌ به ياد سخنان پيامبر اسلام و ديگر پيشوايان ديني مي‌افتيم درباره تكريم مقام كارگر. بعيد است كه وضعيت امروز كارگران با آن سخنان نسبتي داشته يا در شان ام القراي جهان اسلام باشد اما بايد ديد مشكل كجاست كه طرحي كه بسياري از كلانشهرها با موفقيت آن را اجرا كرده‌اند‌ اينجا در قم اينهمه پايش لنگ مي‌زند....

 

 

منبع: شهرنيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com