کد خبر ۳۲۰۰۰ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۹

مهندسی معکوس در کشف جرم چیست؟

فرمانده انتظامی قم در مورد مهندسی معکوس در کشف جرم گفت: در این روش از پاسخ به سؤال می‌رسیم، یعنی با دستگیری یک مجرم به عواملی چون مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی یا مجموعه‌ای از آن‌ها که ‏در پرورش مجرم دخیل بوده‌‌اند، می‌رسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار کاظم مجتبایی فرمانده انتظامی استان قم طی یادداشتی مفهوم «مهندسی معکوس در کشف جرائم» را بیان کرده است.

در این یادداشت آمده است:

تنوع جرائم هر روز بیشتر می‌شود و پلیس با جرائم مختلف روبرو است اما علی‌رغم هجمه‌های دشمن، طرح‌های ارتقاء امنیت با قوت اجرا می‌شود.

امروزه پلیس با توجه به جایگاه و مسئولیت حساس و خطیری که دارد لازم است از وجود گرانقدر علما و مراجع معظم تقلید در جهت پیشبرد اهداف انقلاب و مأموریت‌های خود استفاده کند.

باید همواره دو نگاه عمیق در نیروی انتظامی وجود داشته باشد، نگاه اول درون نگر و ناظر بر مسائل درونی سازمان و وظیفه آن تربیت افراد، آموزش، استانداردسازی رفتارها و روز آمدی اطلاعات کارکنان است و نگاه دوم، برون نگر است.

پلیس قبل از انقلاب اسلامی خطی عمل می‌کرد و امنیت تنها برای عده خاصی تأمین می‌شد و مهم نبود مردم چه خواسته‌ای دارند اما امروز کوچکترین رفتار پلیس زیر نظر مردم بوده و در واقع مردم بر عملکرد پلیس نظارت دارند.

نیروی انتظامی به دنبال شرایطی است که امنیت پایدار و آرمانی را در سطح جامعه با همکاری سازمان‌ها و مردم ایجاد کند، امنیتی که محور آن ارزش‌ها، مردم و قانون باشد، ‌اگر ارزش‌ها دین، مردم و قانون را محور قرار دهیم، در جامعه شرایطی ایجاد می‌شود که اکثریت مردم از آن شرایط رضایت خواهند داشت.

نوع نگاه دشمنان بشریت در ایجاد جنگ و نا آرامی به دنیا عوض شده است، جنگ سخت جای خود را به جنگ نرم داده است.

در حال حاضر هدف دشمنان جسم نیست، بلکه فکر ملت‌هاست، نیروی انتظامی باید بتواند با بهره‌گیری از فرصت‌ها و قابلیت‌ها با جنگ نرم مقابله کند.

پلیس اقتدار خود را در مردم داری و اعتبار خود را در قانون مداری جستجو می‌کند، در واقع امنیتی پایدار و ماندگار است که مردم محور آن باشند،‌ امنیت تنها به دست نیرویی خاص تأمین نمی‌شود.

مردم‌داری یعنی مشارکت تمام عیار مردم در عرصه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی که نمونه آن در دفاع مقدس رخ داد.

ایجاد گفتمان ایجابی به جای رفتارها و گفتمان‌های سلبی،‌ انعطاف در رابطه با خواسته‌های مشروع به جای انفعال و توجه به کرامت انسانی و توجه به حقوق شهروندی نمونه‌های دیگری از مردم داری است.

پلیسی که می‌خواهد به قانون به خوبی عمل کند باید قبل از عمل به خوبی آن را بشناسد، باید بداند تفسیر نادرست قانون و تبعیض برای قانون آفت است و باید از آن فاصله بگیرد.

در شرایط فعلی و شرایطی که توطئه‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات در درون و بیرون به سمت مردم نشانه رفته است تولید امنیت یک اقدام جمعی است و باید همه دستگاه‌ها در کنار نیروی انتظامی نقش آفرینی کنند.

امنیت ملی در سایه تعاملات سیاسی و ارتباط ‏بین‌المللی و همچنین مردم‌باوری و اعتقاد به توان اجتماعی محقق می‌شود و امنیت موضعی آن چیزی نیست که مردم از ‏نیروی انتظامی تقاضا می‌کنند، امنیت پایدار خواسته اصلی همه گروه‌هاست که طی آن ‏مشارکتی قابل قبول و همگانی را شاهد باشیم.‏

باید فرآیند جرم را ‏در جامعه به صورت معکوس طی کرد و مهندسی معکوس را در نظر داشت، مهندسی معکوس در واقع به عملی گفته می‌شود که از پاسخ به سوال می‌رسیم، یعنی با دستگیری یک مجرم در می‌یابیم عواملی مانند مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی یا مجموعه‌ای از همه آنها ‏در پرورش او دخیل بوده‌اند.‏

برای رسیدن به امنیت پایدار تمام بخش‌های جامعه باید ‏فعال باشند و شکاف‌های میان نهادهای امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی رفع شوند و ‏تشریک مساعی صورت گیرد.‏

هنر پلیس ترکیبی از دانش حقوقی، مهارت‌های فیزیکی، اخلاق شهامت و استفاده به موقع در برابر مجرمان از قدرت و تجهیزات است.

در باب اهمیت تعاملات اینکه هر اندازه تعاملات پلیس و مراکز دانشگاهی و علمی و فرهنگی بیشتر و هدفمندتر باشد علاوه بر حل علمی مسائل مشکلات فرهنگی و ریشه‌سازی جرائم دستاوردهای دیگری نیز برای اعتلای کشور به دنبال خواهد داشت.

فرماندهی انتظامی استان قم، با درک درست از اوضاع فعلی و تحلیل مناسب آن با برنامه‌ریزی‌های به موقع سعی در تعامل بیشتر با مراکز علمی و دانشگاهی و فرهنگی دارد، در این خصوص تاکنون با اکثر دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و پژوهشی و فرهنگی تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرده و به مرحله عملیاتی شدن در آمده است.

با تعامل مناسب می‌توان برنامه‌های پیشگیرانه، ‌آموزشی، آگاه سازی و توانمند سازی با رویکرد حفظ و ارتقاء بهداشت روانی، ‌پایش روان شناختی و در صورت ضرورت ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف را به صورت مشترک اجرا کرد و از امکانات موجود این دو سازمان در موارد عنوان شده بهره جست.

با آنکه نیروی انتظامی دارای ماهیت فیزیکی، اجرایی و عملیاتی است اما در سال‌های اخیر بنا به ضرورت اقدامات فرهنگی، اجتماعی و مشاوره را دستور کار قرار داده که هم مردم و هم سازمان پلیس، از این مهم نفع برده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com