کد خبر ۳۲۰۳۶ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱

سومین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی در قم پایان یافت

آیین اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی، اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی و تجلیل از آیت الله مهدوی کنی سه شنبه شب با حضور آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، دبیر علمی این کنگره در مراسم مذکور با بیان اینکه در حال حاضر حوزه علمیه قم در سطحی قرار دارد که می تواند پیشتازی سایر حوزه ها را در دست بگیرد، گفت: دستاوردهای علوم انسانی در حوزه علمیه قم بسیار بالاست و تلاش روحانیان در این امر مانند تلاش پیشوا بودن روحانیت در انقلاب اسلامی است، به همین علت پیشنهاد می شود مدارس علوم انسانی به طور دقیق مطابق با اندیشه حوزه های علمیه تشکیل شود.
عطاءالله رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: علوم انسانی از آن سو که متناسب با اقتضائات محیط است زیست بوم خواهد بود و علوم انسانی از سوی هر محققی به تناسب اندیشه او خواهد بود، از اینرو قید اسلامی در این علوم امری مشخص است.
وی در رابطه با این کنگره اظهار کرد: دردو کنگره پیشین با دو هزار تن استاد و پژوهشگر ارتباط علمی برقرار شد و 862 مقاله داخلی و خارجی به این کنگره رسید که از مجموع آنها 201 مقاله تایید نهایی شد که به صورت کتاب در دو مجموعه مقالات منتشر شده است.
وی با بیان اینکه به کنگره های دوم و سوم از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، درجه علمی - پژوهشی اعطا شده است و در سومین کنگره به سمت نظریات بنیادی علوم انسانی حرکت جدیدی را شروع کرده ایم، گفت: برای سومین کنگره نیز 565 چکیده و 404 اصل مقاله به دبیرخانه رسیده است که تعداد 92 مقاله آن روز یکشنبه این هفته (10 آبان ماه) در افتتاحیه این کنگره در تهران در کمیسیون های مختلف ارائه شد.
رفیعی، همچنین با اشاره به جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: این جایزه به کسی تعلق می گیرد که اندیشه برتری در حوزه علوم انسانی اسلامی داشته باشد و دومین جایزه به سه تن از اندیشمندان به دلیل راهگشا بودن اندیشه های آنها در علوم انسانی اسلامی در این مراسم اهدا شد.
دبیر علمی سومین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی تاکید کرد: از نظر کمیته اهدا جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، اهدای جایزه به این سه استاد موجب می شود که رهروان این راه علمی الگوی عملی خود را به طور واضح مشاهده کنند.
وی همچنین یکی از اهداف این کنگره را قدردانی از زحمات و تلاش های مرحوم آیت الله محمد رضا مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری دانست و گفت: این عالم با راه اندازی دانشگاه امام صادق(ع) در تهران کارهای مهمی را در این زمینه انجام داد.
دبیر علمی سومین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی در بخش دیگر سخنان خود، با سپاسگزاری از آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: ایشان بعنوان یک شخصیت جامع در طول عمر خود، از پیشتازان تحول حوزه به تناسب اقتضائات عصر خود هستند.

* اقتصاد مقاومتی بدون سیاست و فرهنگ مقاومتی نمی تواند به ثمر برسد
دکتر مسعود درخشان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران و برگزیده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی نیز در این آیین، با بیان اینکه ما اقتصاددان ها باید به مسائل اسلامی آشنا باشیم، گفت: کنگره های فوق این حُسن را دارند که افراد می توانند با یکدیگر تبادل اندیشه داشته باشند و پرسش هایی که در ذهن دیگران ایجاد می شود پاسخ داده شود.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بدون سیاست و فرهنگ مقاومتی نمی تواند به ثمر برسد.
وی با اشاره به اینکه قراردادهای نفتی با شرکت های خارجی هیچ جایگاهی در اقتصاد اسلامی ندارند، گفت: اگر این قراردادها بعنوان مبنای 30 سال آینده برای بهره برداری از مخازن کشور قرار بگیرند بصورت خزنده با نظام سیاسی مبتنی بر ولایت تقابل ایجاد می کنند.
درخشان گفت: دو نگرش به اقتصاد اسلامی وجود دارد؛ یکی اعتقاد دارد اقتصاد اسلامی ارتباطی با نظام ارزشی ندارد و نگرش دوم معتقد است که اقتصاد اسلامی مجموعه ای از نظریه ها و سیاست های اقتصادی است که مبتنی بر معارف و ارزش های اسلامی و مُقوِّم نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و نظام اجتماعی مبتنی بر ارزش هاست.
درخشان گفت: بینش نخست را اقتصاد اسلامی آمریکایی می نامم، یعنی همانگونه که امام خمینی(ره) معتقد بودند اسلام آمریکایی کاری به سیاست ندارد و فقط به اصول و آداب فردی و اجتماعی تکیه دارد، این اقتصاد هم فقط در محدوده اقتصاد محصور است.
وی گفت: اقتصاد اسلامی آمریکایی در ظاهر اسلامی است اما بر مدار سرمایه می چرخد و البته تضعیف کننده و واژگون کننده نظام سیاسی محسوب می شود و اقتصاد اسلامی باید بر مبانی اسلامی تکیه کند و مقوم نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و ترویج دهنده نظام ارزشی باشد.
وی با اشاره به نظریه تعادل عمومی گفت: از سال ها پیش، زمینه های اقتصاد اسلامی را در حضور علمای برجسته بررسی می کردم و معتقد هستم یکی از دلایل رضایت بخش نبودن اقتصاد مقاومتی نبود تعادل عمومی است و این نظریه در وهله اول تعادل نظام اقتصادی با نظام سیاسی را با محوریت نظام ولایت تاکید دارد و در مرحله بعد، این دو نظام را با نظام اجتماعی مورد نظر دارد و در نهایت تعادل این سه نظام را با نظام ارزشی تاکید دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران، بازنگری در روش تدریس استادان رشته های اقتصادی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد که باید شکاف بین اقتصاد اسلامی و سایر گرایش های اقتصادی از بین برده شود.
وی گفت: استادان این رشته ها نباید فقط به تدریس در این رشته ها متمرکز شوند چرا که این امر منجر به شکافی بین اقتصاد اسلامی و سایر رشته های اقتصاد می شود؛ از یک طرف می توان متخصصان درس های تخصصی اقتصاد را به مسائل اسلامی معتقد کرد و از سوی دیگر متخصصان اقتصاد اسلامی را مجهز کنیم که در سایر رشته های تخصصی اقتصاد نیز تدریس داشته باشند.
برگزیده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: اگر استادان آگاه به مسائل اقتصاد اسلامی بتوانند سنگین ترین دروس تخصصی را برای دانشجویان خود تدریس کنند و دانشجویان متوجه توانمندی آنها بشوند، می توان در بین دانشجویان این رشته دلباختگی به اقتصاد غرب را کاهش داد.
درخشان، در بخش دیگر سخنان خود درباره آیت الله مهدوی کنی گفت: این عالم بزرگ به دیدگاه متخصص بسیار اهمیت می داد و آن را مهم می دانست؛ در کنار ایشان چند رساله دکترا را راهنمایی کردم.
همچنین دکتر عادل پیغامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تهران در این کنگره، به واکاوی اندیشه های دکتر عباس میرآخور برگزیده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که به علت حضور در یک طرح تحقیقاتی نتوانست در این کنگره حضور یابد پرداخت.
وی با بیان اینکه دکتر میرآخور بعنوان یک شخصیت کم نظیر در رشته اقتصاد اسلامی شناخته می شود، اظهار کرد: دکتر میرآخور توانست بانکداری اسلامی را بعنوان یک روش علمی بانکداری در صندوق بین المللی پول به تصویب برساند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برگزیده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تهران از دیگر سخنرانان این کنگره بودند.
آیین افتتاحیه و روز نخست این کنگره روز 10 آبان ماه جاری در تهران برگزار شد و در این همایش در کمیسیون های؛ فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و روش شناسی، مدیریت تحول علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و آموزش و پرورش و تحول بنیادین علوم انسانی و تعلیم و تربیت، مقاله هایی در این رابطه توسط پژوهشگران ارائه شد.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com