کد خبر ۳۲۰۷۰ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم

سال گذشته 6 نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO در قم جان باختند

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم با اشاره به ضرورت توجه به ایمنی تجهیزات گرمایشی عنوان کرد:با شروع سرمای هوا هر ساله بخشی از ماموریت های اورژانس مربوط به مسمومیت با گاز COمی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم  با اشاره به ضرورت توجه به ایمنی تجهیزات گرمایشی عنوان کرد:با شروع سرمای هوا هر ساله بخشی از ماموریت های اورژانس مربوط به مسمومیت با گاز  COمی باشد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم افزود: گاز CO گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید و این گاز بسیار سمی بوده اما رنگ و بوی خاصی ندارد.

وی خاطرنشان کرد:به طور معمول آمار مسمومیت ها در سطح کشور از 10 آبان ماه آغاز می شود و تا پایان فروردین ماه شاهد برخی از مسمومیت ها بر اثر بی احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی می باشیم که این آمار 8 ماهه بیانگر اهمیت آشنایی مردم با روش های ایمنی و جلوگیری از مسمومیت باگاز CO می باشد.

فراهانی تصریح کرد:متاسفانه آمار بالایی در سطح کشور در مورد مسمومیت با گاز CO وجود دارد و مرگ خاموش بر اثر گاز گرفتگی هر سال قربانیان زیادی را به خود اختصاص می دهد و متاسفانه با این حال برخی از مردم به راحتی از کنار این خطر بزرگ در فصل سرما عبور می کنند.

وی اظهار داشت:مهم ترین عامل در مسمومیت گاز CO سهل انگاری و کوتاهی در کنترل جزئی تجهیزات گرمایشی است که در این باره منجر به مسمومیت هایی از کاهش سطح هوشیاری تا مرگ خاموش می شود.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم در مورد برخی از آمار مسمومیت ها در سطح کشور و استان قم طبق پزشکی قانونی گفت:در سال 90 در سطح کشور 965 نفر بر اثر مسمومیت فوت کردند که 12 نفر مربوط به استان قم بود.

وی افزود:در سال 90 به طور کلی در استان قم در این 74 نفر بر اثر گاز CO مسموم شدند که 50 نفر با تماس به موقع نجات یافتند و 24 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند که تنها 12 نفر از این افراد تحت درمان قرار گرفتند.

فراهانی تصریح کرد:در سال 91 نیز در سطح کشور 697 نفر بر اثر مسمومیت جان باختند که 6 نفر از آنها در استان قم بودند در این باره به طور کلی 103 نفر در قم مسموم شده بودند که 67 نفر در محل درمان و 35 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی خاطرنشان کرد:در سال 92 تعداد قزبانیان مسمومیت با گاز CO 828 نفر بودند که در قم 5 نفر فوتی داشتیم که در مجموع در استان قم 125 نفر در آن سال مسموم و 68 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قم عنوان کرد:در سال 93 تعداد فوتی های کشور بر اثر مسمومیت 767 نفر بود که در استان قم 6 نفر فوت شدند در این میان 4 نفر در محل و 2 نفر نیز در بیمارستان جان باختند.

وی گفت:مسمومیت ها گاهی در منازل می باشد و یا در چادرهای مسافرتی بر اثر بی احتیاطی صورت می گیرد در این باره گاهی خانواده ها از سیستم های گاز سوز غیر استاندارد استفاده می کنند.

فراهانی در پایان عنوان کرد:مهم ترین عامل در نجات افراد توجه به فرصت طلایی است در این باره هر چه سریع تر افراد مسموم را به فضای باز انتقال دهند و با اورژانس تماس بگیرند.

منبع : ایسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com