کد خبر ۳۲۱۰۰ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
معاون بررسی و پیشگیری دادستانی ویژه روحانیت عنوان کرد

حل‌و‌فصل 22 درصد پرونده‌های ویژه روحانیت در شوراهای ارشاد

معاون بررسی و پیشگیری دادستانی ویژه روحانیت گفت: در سال 1393 حدود 22 درصد تمام پرونده‌های ورودی توسط شوراهای ارشاد و صلح و سازش، حل و فصل شده‌ که این برکت بزرگی برای جامعه روحانیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق پیش از ظهر امروز در همایش شوراهای صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت که در مجتمع فرهنگی تربیتی عمار برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود، دادستانی ویژه روحانیت چندین وظیفه دارد که نخستین مورد آن، جلوگیری از نفوذ افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: حفظ حیثیت روحانیت، پیشگیری از وقوع جرم و تخلف در جامعه روحانیت، ارشاد در امور خلاف شرع و رسیدگی به جرایم از دیگر وظایف دادستانی ویژه روحانیت است.

معاون بررسی و پیشگیری دادستانی ویژه روحانیت رسیدگی به جرایم را آخرین وظیفه این نهاد دانست و تصریح کرد: بر این اساس، ابتدا وظیفه آن است که تدابیری اندیشیده شود که در جامعه روحانیت کسی مرتکب جرم و تخلف نشود ولی چنانچه کسی مرتکب جرم شد در مرحله آخر رسیدگی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت جدید دادستانی ویژه روحانیت و با تدبیر دادستان یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، برای انجام امور مربوط به ارشاد و صلح و سازش بر اساس آیین‌نامه، شوراهایی با عنوان ارشاد و صلح و سازش در سراسر کشور تشکیل شده است که در مراکز استان‌ها مستقر هستند.

مصدق خاطرنشان کرد: هر یک از این شوراها شامل معاون دادستانی حوزه قضایی مربوط، نماینده تام الاختیار امام جمعه استان و یکی از روحانیون متنفذ شهر است به طوری که اگر آن روحانی به طلبه‌ای مطلبی را بگوید مورد پذیرش قرار بگیرد.

معاون بررسی و پیشگیری دادستانی ویژه روحانیت با بیان اینکه برکات زیادی از سوی این شوراها حاصل شده است، گفت: نخست اینکه امام جمعه هر استان از طریق نماینده خود در جریان کم و کیف کار قرار می‌گیرد ضمن اینکه پرونده‌ها ثبت کیفری نمی‌شوند.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، در سال 1393 حدود 22 درصد تمام پرونده‌های ورودی توسط همین شوراها حل و فصل شده‌ که این برکت بزرگی برای جامعه روحانیت است.

مصدق ضمن تشکر از اعضای شوراهای صلح و سازش که حدود 100 نفر در سراسر کشور هستند عنوان کرد: این افراد بدون هیچ چشمداشتی و بدون هیچ وابستگی تشکیلاتی به دادستانی ویژه روحانیت، وقت خود را برای صلح و سازش اختصاص داده‌اند و این افراد با در نظر گرفتن مصلحت روحانیت در هر استان، کار خود را انجام می‌دهند.

معاون بررسی و پیشگیری دادستانی ویژه روحانیت بیان کرد: این نخستین همایشی است که قرار است پای صحبت اعضای شوراهای صلح و سازش بنشینیم و انتقادات و پیشنهادات را بشنویم.

وی گفت: در این همایش دو روزه، تمام ابعاد و مسائل پیش روی شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com