کد خبر ۳۲۴۹۵ انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
آیت‌الله مکارم‌شیرازی مطرح کردند :

سیاست یک بام و دو هوای وهابیون علیه تکفیر

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: در مدارس وهابی درس تکفیر می‌دهند، ولی مفتی بزرگ آنها می‌گوید تکفیر حرام است، از طرفی افکار عبدالوهاب را ترویج می‌کنند و از آن طرف می‌گویند تفکیری‌ها محکوم هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: این ادب نیست که انسان در برابر شخص اندوهگین و غمناک اظهار خوشحالی کند، بلکه باید با او همدردی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام مجموعه‌ای از دستورات اخلاقی وجود دارد، روایات اخلاقی به ویژه آداب معاشرت مانند عیادت بیماران، شرکت در تشییع جنازه، تبریک در مسائل مربوط به ازدواج، صله رحم و رعایت حقوق همسایگان و همسفران مطرح شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: این آداب سبب الفت اجتماعی و پیوندهای عاطفی می‌شود، اگر این آداب را در مورد غیرمسلمانان رعایت کنیم، سبب جذب آنها به اسلام می‌شود.

وی با بیان اینکه کمک کردن به دیگران دو نوع مادی و معنوی است، گفت: اگر نمی‌توانیم کمک مادی کنیم، اظهار اندوه و ناراحتی کنیم، برخی اوقات کمک معنوی ارزش بیشتری از کمک مادی دارد، البته انسان همیشه می‌تواند کمک معنوی کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: برادران اهل علم، طلاب، فضلا و مدرسان باید نسبت به اجرای دستورات اسلامی کوشاتر از دیگران باشند،‌ تا جاذبه روحانیت،‌ اسلام و مذهب بیشتر شود.

وی با اشاره به پیدا کردن ریشه‌ها برای از بین بردن منشاء ظلم و ستم گفت: باید ابتدا ریشه‌ها را پیدا کرد و سپس شروع به خشکانیدن ریشه کرد، اگر ریشه‌ها از بین برده نشود، دوباره ظلم پیدا می‌شود، به عنوان مثال اگر داعش را از بین بردید، برخی دیگر افکار داعشی پیدا می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کنگره تکفیری برای این منظور بود زیرا افراد تنها در میدان نظامی مغلوب نمی‌شوند، بلکه باید در تفکر آنها تاثیرگذاری کرد.

وی یادآور شد: اخیرا روزنامه‌های آمریکایی با صراحت می‌نویسند، زادگاه داعش عربستان سعودی است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ضمن بیان توصیه‌ای به علمای وهابی گفت: برادران شما مشاهده می‌کنید محصول افکار محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه کشت و کشتارها، بیرحمی‌ها، آتش‌سوزی‌ها و ویرانی شده است، اکنون زمان آن است که به صفوف مسلمانان بازگردید و این مذهب را رها کنید.

وی ادامه داد: در مدارس خود درس تکفیر می‌دهید، ولی مفتی بزرگ شما می‌گوید تکفیر حرام است، از طرفی افکار عبدالوهاب را ترویج می‌کنید و از آن طرف می‌گویید تفکیری‌ها محکوم هستند، سیاست یک بام و دو هوا دارید.

این مرجع تقلید تاکید کرد: نباید در برابر واقعیات لجاجت کرد، باید مسیر را تغییر دهید و به صفوف مسلمانان بپیوندید و کتاب‌های آنها را در کناری بگذارید تا متروک و فراموش شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که این تعلیمات وجود دارد، این آتش روشن است، بنابراین باید سرچشمه‌ آتش را خاموش کرد تا امنیت متزلزل شده به دنیا بازگردد

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com