کد خبر ۳۲۵۴۸ انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۷
فرماندار قم:

افزایش آمار کودکان کار و خیابانی در قم

فرماندار قم گفت: مهاجرت‌های زیاد به شهر قم توسط اتباع افغانستانی موجب شده است درصد آمار کودکان کار و خیابانی در قم افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  رضا سیار ظهر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی که در تالار امام رضا (ع) فرمانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: قم به واسطه اینکه فضاهای عمومی آن مثل حرم حضرت معصومه (س) به صورت 24 ساعته دایر است فرصتی را برای افرادی که از خانواده‌های خود فرار کرده‌اند و به این شهر می‌آیند ایجاد می‌کند تا از این ظرفیت استفاده کنند و در روزهای اول فرار سرپناهی برای خود داشته باشند.

وی ادامه داد: این ویژگی شهر قم موجب شده است تا تعداد کودکان خیابانی و فراری در شهر قم افزایش یابد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری حمایت از این قشر آسیب دیده جامعه وظیفه همه ارگان‌های دولتی استان است.

سیار افزود: مهاجرت‌های زیاد به شهر قم که بیشتر آنها اتباع افغانی هستند موجب شده است درصد آمار کودکان کار و خیابانی در قم افزایش یابد که حضور مهاجرین پاکستانی و سوری به قم بر تعداد این افراد افزوده است.

وی ضمن اشاره به وظایف دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: مسئولیت جمع‌آوری این افراد از سطح شهر بر عهده شهرداری و نیروی انتظامی و مسئولیت نگهداری از این کودکان بر عهده بهزیستی است تا این افراد پس از جمع‌آوری از خیابان‌ها ساماندهی شوند.

فرماندار قم تاکید کرد: بهزیستی باید اورژانس اجتماعی خود را در اماکن عمومی شهر قوی‌تر کند تا در همان بدو ورود دختران و پسران فراری آنها را شناسایی کند تا با این کار از اتفاقات بدی که احتمال دارد برای این افراد به وجود آید جلوگیری به عمل آید و آنها را به شهرها و خانواده خودشان باز گرداند.

وی تصریح کرد: نمی‌توان با برگزاری جلسات این‌چنینی آن هم هر چند ماه یکبار کار موثری برای این افراد و این مشکل اجتماعی انجام داد، لذا نهادهایی که تاثیرگذار هستند باید با همکاری یکدیگر قدم‌های مثبتی بردارند تا این آمار در شهر قم افزایش پیدا نکند.

سیار با اشاره به آمارهای موجود در شهر قم تصریح کرد: همان موضوع مهاجرپذیر بودن استان و به خصوص شهر قم موجب شده است تا درصد کودکان کار، خیابانی و فرار افزایش پیدا کند که جلوه بدی از نظر آماری برای شهر کریمه اهل بیت (س) ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نبود مکان مناسب برای اسکان این افراد گفت: در شهر قم فقط یک مرکز نگهداری از کودکان کار و افرادی که فرار کرده‌اند وجود دارد که آن هم مختص پسران است، لذا باید هر چه زودتر برای رفع این کمبود کاری کرد که امیدواریم با کمک شهرداری این مشکل برطرف شود.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com