کد خبر ۳۲۶۱۷ انتشار : ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) خبر داد:

تعیین تکلیف خیابان ارم و توسعه ضلع شرقی حرم در آینده نزدیک

مهندس محمد جواد جهانگیرزاده معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به بیان آخرین وضعیت طرح جامع توسعه حرم مطهر به ویژه از ناحیه ضلع شرقی پرداخت و از تعیین تکلیف وضعیت خیابان ارم در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،مهندس محمد جواد جهانگیرزاده با اشاره به آخرین وضعیت طرح جامع توسعه حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) اظهار داشت: مطالعاتی که در این طرح انجام شده بر اساس مطالعات جمعیتی ، اجتماعی و فرهنگی بوده است به طوری که در افق سال 1420 هجری شمسی پیش بینی شده در طول سال جمعیتی بالغ بر 36 میلیون نفر زایر حرم مطهر حضرت معصومه(س) باشند.

وی افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار تعداد زایران کریمه اهل بیت(ع) در طول سال متوسط بین 17 تا 18 میلیون نفر است که بنابر این در طرح توسعه حرم بر اساس این مطالعات باید کل فضای حرم مطهر به 17 هکتار برسد.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) همچنین یادآور شد: هم اکنون کل فضای حرم مطهر شامل فضای مسقف و باز در مجموع 7 هکتار است و ما در افق سال 1420 می بایست 10 هکتار دیگر به فضاهای حرم اضافه کنیم که این مساله شامل مکان های زیارتی ، فرهنگی، خدماتی و پشتیبانی می شود.

وی گفت: مجموع طرح توسعه میدان آستانه در ضلع شمالی و بافت تجاری آن و نیز ساماندهی بازارچه شیخان حدود 3 هکتار را شامل می شود.

جهانگیرزاده اضافه کرد: همچنین در طرح توسعه ضلع شرقی حدفاصل صحن فاطمی تا عمار یاسر که بست عمار یاسر نامیده خواهد شد و پارکینگ ضلع شرقی نیز برای خدمات پشتیبانی زایر در آن قرار دارد شامل مهمانسرای حضرتی، موزه آستان ، محل نمایشگاه های آستان و سرویس های بهداشتی و خدماتی است که مجموعاً پیش بینی شده که مجموع مساحت آن حول و حوش 4 تا 5 هکتار باشد.

وی همچنین بیان داشت: در توسعه ضلع شرقی مانع عمده ما خیابان ارم است که در بحث توسعه و مطالعات مطرح شده که اتصال بین صحن فاطمی و صحن آقا امام رضا(ع) و شبستان امام خمینی برقرار گردد و بنابر این مسدود شدن خیابان ارم قطعی است.

وی افزود: البته با توجه به قولی که رییس جمهور محترم داده اند انشاالله طرح توسعه ضلع شرقی شامل صحن فاطمی و شبستان آن تا پایان سال 95 برای استفاده عموم به بهره برداری می رسد و بنابر این باید زودتر از این موعد ، تکلیف خیابان ارم مشخص گردد.

منبع:قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com