کد خبر ۳۲۸۰۶ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰
موتور سیکلت متهم ردیف اول تصادفات فوتی در شهر ها؛

به ازای هر سه نفر یک موتور سیکلت در خیابان های قم

تردد 300 هزار موتور سیکلت در خیابان های قم باعث شده است که این وسیله نقلیه در جایگاه متهم ردیف اول تصادفات فوتی قرار گیرد وسیله ای که به دلیل استفاده نادرست از آن موجب معلولیت های جسمی و ذهنی بسیاری از راکبان متخلف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، بسیاری از کارشناسان، موتور سیکلت را متهم ردیف اول تصادفات فوتی در شهر ها می دانند وسیله ای که به دلیل ارزان بودن، بسیاری از نوجوانان و جوانان اقدام به تهیه آن و رفع نیازهای خود می کنند البته ناگفته نماند که بسیاری از خانواده ها نیز از موتور سیکلت برای تهیه هزینه های زندگی خود  استفاده می کنند و به نوعی این وسیله نقلیه نان آور خانه های آنها است.

این وسیله نقلیه با توجه به تمام محاسنی که دارد اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد خطرات جبران ناپذیری را برای راکبان و خانواده ها به ارمغان می آورد،متاسفانه در سال های اخیر به دلیل استفاده نادرست و رعایت نکردن قوانین و مقررات از سوی عده ای از راکبان این وسیله نقلیه به مرکب مرگ شهرت یافته است.

در بسیاری از شهرهای ایران بخصوص کلان شهر ها که در طول روز خیابان های آنها ترافیک سنگینی را تجربه می کند استفاده از این وسیله نقلیه رایج تر است و از این رو آمار تلفات و صدمات نیز به همین دلیل بالاتر می رود،قم نیز از جمله شهرهایی است که آمار تردد موتور سیکلت در خیابان های آن بسیار چشمگیر و بالا است.

طبق آمار های اعلام شده از سوی نهاد های مربوطه در خیابان های  شهر قم بیش از 300 هزار دستگاه موتور سیکلت تردد دارد که به همین سبب تعداد نیمی از تصادفات در استان را نیز به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار دیگری به ازای هر سه نفر یک موتور سیکلت در قم در حال تردد است و متاسفانه تعداد زیادی از راکب ها نوجوانان 14 تا 20 سال هستند که قانونا نمی توانند سوار موتور شوند اما به دلیل علاقه مندی و تفریح سوار این وسیله نقلیه خطر آفرین می شوند.

تقریبا دیگر نمی توان خانواده ای در قم را پیدا کرد که یک دستگاه از این وسیله نقلیه را در خانه خود نداشته باشد،البته اشاره به این نکته نیز لازم است که درصد بالایی از این آمار ها مربوط به مناطق حاشیه ای و پایین شهر قم است که خانواده ها به دلایل مشکلات مالی و عدم آگاهی های مناسب اقدام به تهیه این وسیله نقلیه بدون رعایت قوانین و مقررات می کنند.

استفاده نادرست نیز باعث شده است که تصادفات بسیاری بر اثر بی احتیاطی و عوامل خطر ساز رخ دهد،تنها در یک آمار اعلام شده در شهر تهران برای سال 92 حکایت از افزایش 28 درصدی فوت با موتور سیکلت داشت،بر اساس این آمار افراد با گروه سنی 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بیشترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها را در آن سال در بر گرفته بود و پس از آن افراد بالای 50 سال و 30 تا 39 سال با 16 درصد موارد، در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

از سوی دیگر در شهر قم تردد با این وسیله منجر شده است که 40 تا 50 درصد مراجعات پزشکی قانون استان قم بر اثر تصادفات با این وسیله نقلیه باشد تصادفاتی که در برخی موارد منجربه حادثه دیدن عابران پیاده و رهگذران هم شده است.

اگر بالاترین صدمه جبران ناپذیر تصادفات این وسیله نقلیه یعنی فوت را کنار بگذاریم که به هر حال ممکن است در این تصادفات نتیجه شود در بسیاری از موارد عوارض جبران ناپذیر جسمی و ذهنی را برای سرنشینان موتور سیکلت داریم،معلولیت های جسمی که درصد بالایی را نیز شامل می شوند تا آخر عمر فرد آسیب دیده را درگیر می کند.

البته در سال های اخیر راهنمایی و رانندگی استان قم اقدامات پیشگیرانه بسیاری را انجام داده و حتی در برخی همایش های برگزار شده اقدام به توزیع کلاه ایمنی که مهمترین موضوع در موتور سواری است کرده، از طرفی نیز این روزها طبق برنامه ریزی های انجام شده از سوی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری قم تردد موتور سیکلت ها در مرکز شهر قم به دلیل ممنوعیت پارک کاهش یافته است که این خود می تواند عاملی برای کاهش تلفات و صدمات باشد.

به هر حال در شرایطی که موتور سیکلت سواران خیابان ها و پیاده رو ها را محلی برای رفت و آمد خود می دانند نیاز به فرهنگ سازی در بین آنها و همچنین جلوگیری خانواده ها از موتور سواری نوجوانان خود و حتی در سنین بزرگتر بدون داشتن گواهی نامه و رعایت قوانین احساس می شود تلاش ها همواره باید برای کاهش صدمات جبران ناپذیر در این موضوع ادامه و تداوم داشته باشد.

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com