کد خبر ۳۲۸۸۵ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
با گذشت بيش از ۵ سال؛

دو واگن مونوريل به صورت آزمايشی در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد

با وجود گذشت بيش از ۵ سال از آغاز عمليات اجرايي پروژه منوريل قم،اين روزها انتقادات نسبت به اجراي آن شديدتر شده و به نظر همين انتقاد ها نيز باعث شده است كه اين پروژه ملي كوتاه تر شود و تنها تا ميدان شهيد مطهري با ۲ واگن به صورت آزمايشي در ايام دهه فجر به بهره برداري برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، منوريل قم پروژه اي است كه عمليات اجرايي آن از سال ۸۸ آغاز شد و قرار بود كه در مدت ۳۰ ماه فاز نخست آن از محل دپو تا مصلي به بهره برداري برسد اما با گذشت بيش از ۵ سال از آغاز روند اجراي آن، اين روزها همچنان سريال انتقاد ها از اين پروژه ادامه دارد و در هر اظهار نظري از عدم كارايي اين پروژه در رفع مشكلات حمل و نقل استان سخن رانده مي شود.

ناگفته نماند برخي همان ابتدا با مطرح كردن دلايلي سعي در توقف روند اجراي اين پروژه داشتند اما منوريل قم بدون توجه به اين موضوعات به مسير خود ادامه داد اگر چه اين ادامه مسير با تاخير هاي فراواني روبرو بود وبرخي نيز در توجيه كردن دلايل اين تاخيرها اختلاف نظر هاي فني و سياسي را به رخ مي كشيدند.

استاندار قم:پروژه منوريل مشكلات ترافيكي شهر قم را حل نمي كند

در تازه ترين اظهار نظرها، سيد مهدي صادقي استاندار قم از عدم كارايي اين پروژه سخن به ميان آورده است.وي با اشاره به اينكه برخي از مشكلات به وجود امده و تاخير در روند اجراي پروژه ها تغييرات و نوسانات نرخ ارز بوده ، مي گويد: پروژه منوريل مزيد بر علت شده است، چراكه اين پروژه‌ تقريباً مشكل جدي را از ترافيك شهر حل نمي‌كند، اما به واسطه شروع اين پروژه از سال‌هاي گذشته، تمهيداتي انديشيده شده و در بحث‌هاي سازمان قطار شهري تصميماتي گرفته شد تا اين پروژه به صورت حداقل اجرا شود و اعتبارات بيشتري براي انجام مترو اختصاص پيدا كند زيرا مترو در واقع مشكلات ترافيكي و حمل و نقل شهر را مي‌تواند حل كند.

وزير راه و شهرسازي:كسي بايد شهامت داشته باشد تا المان هاي اين پروژه را حذف كند

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم از ديگر اعضاي كابينه ي دولت يازدهم است كه چندي پيش درهشتمين نشست ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف احياء، بهسازي و نوسازي شهري با موضوع بررسي وضعيت بافت‌هاي نابسامان قم در مورد منوريل قم لب به انتقاد گشود.

وزير و راه شهرسازي در اين جلسه با بيان اينكه منوريل طرحي بي ربط بود كه قم را دچار گرفتاري طولاني كرد گفت:مردم قم گرفتار المان هاي اين پروژه هستند و اين مشكلات ادامه خواهد يافت تا جايي كه كسي شهامت اين را پيدا كند كه اين المان ها را حذف كند،منوريل قم نشانه بي فرهنگي در اين شهر است كه متاسفانه در حال حاضر نمي توان راهي براي نجات از آن يافت.

شهردار قم: منوريل مفيد بايد از پرديسان شروع و به حرم ختم مي شد

دكتر سقائيان نژاد شهردار قم نيز از جمله كساني كه به گفته خودش در يك عمل انجام شده قرار گرفته است،وي نيز نسبت به نحوه اجرا و طراحي اين پروژه انتقاد دارد ودر اين خصوص مي گويد:معتقدم منوريل بريا يك پارك بازي و مكان هاي توريستي است و از سوي ديگر اعتقاد دارم كه اگر منوريل ميخواست مفيد باشد بايد از پرديسان شروع و به حرم ختم مي شد.

شهردار قم ادامه مي دهد: يك پارچه‌اي بريده‌شده و روي دست مردم است و مردم براي آن پول داده‌اند كه بايد بهترين استفاده را از آن بكنيم. اگر از ابتداي به ساكن بنده در قم حضور داشتم، به‌هيچ‌عنوان زير بار منوريل نمي‌رفتم، الان بايد يك فكري بكنم كه به بهترين نحو ممكن از اين سرمايه مردم استفاده شود.

وزير دادگستري:منوريل هيچ جنبه حل ترافيكي ندارد

اين پروژه موجب انتقاد وزير دادگستري دولت يازدهم نيز شده است، حجت الاسلام مصطفي پور محمدي، منوريل قم را يكي از پرونده هاي اعتراضي نافرجام سازمان بازرسي كل كشور مي داند و در اين خصوص مي گويد:اين پروژه از اصل خلاف قانون و با نقض قوانين بسيار زايد روبرو بوده است و مخالف اصول حمل و نقل و اقتصاد قابل قبول است و مطمئنا اين پروژه هيچ جنبه حل ترافيكي را ندارد.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور: نبايد مسيل‌ها و حريم‌هاي طبيعت را دستكاري كنيم

اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران كشور نيز با توجه به وظايف سازمان تحت نظرش انتقاد هايي را در خصوص احتمال ايجاد بحران در صورت راه اندازي اين پروژه مي دهد.

وي مي گويد: نمي‌توانيم به گسل بگوييم تكان نخور چرا كه ما اينجا خانه‌سازي كرده‌ايم. ما نمي‌توانيم بياييم و روي مسيل قمرود منوريل، خوابگاه و پاركينگ بسازيم و بعد هم بگوييم كه ان‌شاءالله سيل نمي‌آيد. نبايد مسيل‌ها و حريم‌هاي طبيعت را دستكاري كنيم.

معاون امور عمراني استانداري قم:اگر اعتبارات منوريل صرف پروژه هاي ديگر مي شد ترافيك قم وضعيت بهتري داشت.

محسن بهشتي معاون امور عمراني استانداري قم نيز از جمله كساني است كه در خصوص اين پروژه انتقاد هايي را وارد مي كند،بهشتي با بيان اينكه منوريل وصله اي ناجور بر قامت قم است،مي گويد:

مونوريل يك موجود ناقص الخلقه اي است كه جزئي از موجود زنده اي به نام شهر قم شده است. براي اين مولود نامبارك تاكنون هزينه هاي زيادي هم صورت گرفته كه اگر اين هزينه ها و اعتبارات صرف پروژه هاي زيرساختي و بازگشايي شبكه هاي معابر طبق طرح تفصيلي مي شد، امروز ترافيك قم وضعيت بسيار بهتري داشت.

از طرفي در ماه هاي اخير تصميمات جديدي براي ادامه روند اجراي اين پروژه و احتمال بهره برداري از آن گرفته شده است،به گفته نعمت الله عواطف رستمي سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم قرار است منوريل در دهه فجر با ۲ واگن به صورت آزمايشي و تستي به بهره برداري مي رسد.

پروژه اي كه قرار بود با ۱۸ كيلومتر طول و ۵۰ واگن به پرديسان برسد با تصميم گيري ها تا محل مصلي به ۲۰ واگن با طول ۶ و هشت دهم كيلومتر كاهش يافت و تا همين محل نيز اسكلت بندي آن تكميل شد،اما حالا با وجود ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه صرف شده اين پروژه باز هم كوتاه تر شده و آب رفته و قرار است با هزينه ۱۰۰ ميليارد تومان ديگر تنها به صورت آزمايشي تا ميدان مطهري افتتاح شود.

به هر حال براي اين پروژه تا كنون ۲۰۰ ميليارد تومان هزينه شده است و اگر تنها از آن انتقاد كرد جفا در حق مردم خواهد بود،دولت بايد راهكاري بيانديشد كه اين پروژه ملي و جنجالي قم هر چه سريعتر به سرانجام مناسبي دست پيدا كند و مردمي كه ۶ سال تنها ستون هاي از دل خاك بيرون آمده منوريل را در مسير رودخانه تماشا كرده اند نفسي راحت بكشند.

منبع: شهر نیوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com