کد خبر ۳۲۸۹۶ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۵
عضو شورای شهر قم مطرح کرد

تحقق 63 درصدی بودجه سال گذشته شهرداری قم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: بودجه سال گذشته شهرداری قم در مجموع 63 درصد تحقق داشته که در بخش تعهدی تحقق 42 درصدی را شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر در جلسه صد و پنجاه و نهم شورای اسلامی شهر قم با اشاره به وجود مشکلاتی در مسیر پذیرفته شدن تفریغ بودجه سال گذشته شهرداری از سوی شورا، گزارشی از روند بررسی تفریغ ارائه کرد.

وی در زمینه نحوه ارائه بودجه اظهار کرد: برای نخستین بار شهرداری به صورت سیستم تعهدی تفریغ را ارائه کرد که این کار بسیار ارزشمندی است و امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: بودجه سال گذشته شهرداری 846 میلیارد تومان بوده که در اصلاحیه به 867 میلیارد افزایش یافته اما 545 میلیارد تومان محقق شده است.

وی با بیان اینکه در زمان تصویب بودجه پیش‌بینی عدم تحقق آن را داشته است، گفت: اما این موضوع را نپذیرفتند و بودجه با این حجم تصویب شد.

آتش‌زر با بیان اینکه 62 درصد بودجه غیرنقدی بوده است، بیان کرد: کل بودجه سال گذشته 63 درصد محقق شده که بخش نقدی شامل عوارض تراکم ساختمانی و تراکم و ارزش افزوده به صورت کامل محقق شده و بودجه غیر نقدی 42 درصد است.

وی اظهار کرد: منطقه هفت حدود 200 درصد تحقق داشته و منطقه پنج و سه بیش از صد درصد تحقق داشتند که البته بودجه نسبت به توان پایین‌تر بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم افزود: در بودجه سال قبل 155 میلیارد مجوز دریافت وام داشتند که فقط 45 میلیارد تومان محقق شده است.

وی افزود: شهرداری در سال گذشته در فروش اموال غیر منقول 469 میلیارد مجوز داشته که در اصلاحیه به 350 میلیارد کاهش پیدا کرد که در عملکرد 120 میلیارد تومان محقق شد.

آتش‌زر تصریح کرد: فقدان ترتیب مناسب در اصلاحیه و انجام آن در دو مقطع زمانی که بودجه را با چندگانگی روبه‌رو کرد از جمله اشکالاتی است که در تفریغ دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه نحوه تحقق برخی درآمدها هم اشکالاتی وجود داشته که باید برطرف شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: چگونگی ثبت پنج درصد عوارض ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پنج درصد فضای سبز و فرهنگی دچار ابهام است.

وی اضافه کرد: ردیف‌های درآمدی مانند عوارض تخلفات رانندگی که ردیف‌های بالایی هست، صفر است.

آتش‌زر گفت: شهری مانند قم بیشترین مسافرت را دارد و بالاترین دریافت را دولت از تخلفات اینها دارد که عوارضش برای شهر قم است اما سهم شهرداری پرداخت نشده است.

وی در زمینه تحقق بودجه جاری افزود: مجموعه هزینه‌های جاری شهرداری در تفریغ 93، 165 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 42 درصد افزایش داشته است و در ردیف‌های خدمات شهری 67 درصد افزایش داشته‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: هزینه خدمات شهری مصوبه 42 میلیارد بوده و در اصلاحیه به 60 میلیارد و در عملکرد به 63 میلیارد افزایش داشته است. در حالی که این هزینه‌ها در سال 92 بسیار کمتر و 38 میلیارد تومان بوده و امسال هم به نظر می‌رسد به 80 میلیارد تومان برسد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: رقم بودجه مصوب عمرانی پس از اصلاحیه 667 میلیارد تومان بوده که از این رقم 331 میلیارد تومان یعنی 48 درصد محقق شده است.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در بررسی تفریغ داریم عدم ارائه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها است که امکان ارزیابی صحیح را از ما گرفته است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com