کد خبر ۳۳۰۶۷ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۹
عضو شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کرد

ایران و سودان تنها کشورهای اسلامی پیرو بانکداری اسلامی

عضوی شورای فقهی بانک مرکزی گفت: تنها کشورهایی که در بین کشورهای اسلامی نظام بانکداری اسلامی را دنبال می‌کنند ایران و سودان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان در نشست علمی بانکداری اسلامی از وضع موجود تا وضع مطلوب که در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه برگزار شد، با بیان اینکه تمام کشورها و از جمله ایران اقتصاد بانک محور دارند، اظهار کرد: سیر تاریخی بانک‌ها تجمیع اموال راکد و تخصیص آن در زمینه‌های مختلف است.

وی افزود: هر دولتی که از قدرت سیاسی بالایی برخوردار باشد دارای بانکداری نظام‌مند قوی است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: با ورود صنعت بانکداری به مجامع اسلامی، اندیشمندان و متفکرانی همچون سیدمحمدرضا رشیدرضا از علمای الازهر در کتاب المنار به تفسیر جدیدی از ربا پرداخت و اینکه در عقودی که در بانکداری‌ها صورت می‌گیرد آنچه به عنوان ربا در اسلام مطرح می‌شود، نیست؛ همچنین کتاب «البنک لاربوی فی الاسلام» از شهید سیدمحمد باقر صدر با رویکردی جدید و تغییر در عقود بانکی و سپرده‌ها تحولی عظیم را به دنبال داشت.

موسویان با بیان اینکه تنها کشورهایی که در بین کشورهای اسلامی نظام بانکداری اسلامی را دنبال می‌کنند ایران و سودان هستند، ادامه داد: بانکداری اسلامی به دنبال آن است که با ساماندهی و قانونمند کردن عقود از نظر شرعی و به روز کردن خدمات موجود رغبت و علاقه مردم را رقم بزند.

وی تصریح کرد: عموم مردم و فعالان اقتصادی با تغییر در خدمات بانکی و عدم وجود نظام بانکداری اسلامی به عقود و معاملات ربوی و غربی گرایش پیدا می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه حوزویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه خطیری بر دوش دارند، گفت: درخواست داریم صاحبنظران در این عرصه ما را یاری کنند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com