کد خبر ۳۳۵۲۹ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

دوری از اختلافات و کینه‌ها با اقتدا به سیره نبوی محقق می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: باید به سیره نبوی برای دوری از اختلافات و کینه‌ها اقتدا کنیم، با ملاک قرار دادن اعتقادات و ارزش‌ها و جمع شدن پیرامون کلمه توحید، جنگ‌ها و اختلافات در کل عالم بشری از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام محمد مهدی نادری ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبراکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: فرهنگ از مولفه‌هایی مانند اعتقادات، باورها و ارزش‌ها تشکیل شده، پیامبراکرم(ص) در بعد باورها و ارزش‌ها فرهنگ خاصی را به جامعه آن روز عرضه کردند و در طول دوران نبوت تلاش کردند که این فرهنگ را نهادینه کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بعد باورها مهم‌ترین باوری که رسول خدا(ص) به عنوان فرهنگ اسلامی و نبوی تاکید داشتند، باور به توحید بود که به عنوان اساسی‌ترین رکن فرهنگ نبوی است تا مردم ابتدا خدای یگانه را بپرستند.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه باور به معاد یکی از باورهای محوری در فرهنگ نبوی است، گفت: عدالت، تقوا، پاکدامنی و مجموعه باورها و ارزش‌ها به عنوان فرهنگ نبوی و اسلامی تلقی می‌شود، امروز نیز اگر بخواهیم به رسول خدا(ص) و فرهنگ نبوی اقتدا کنیم، باید به دنبال همین باورها و ارزش‌ها باشیم.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز در سیره عملی خود این باورها و ارزش‌ها را پیگیری می‌کردند و تلاش داشتند به عنوان الگوی علمی در رفتار خود این فرهنگ را به مردم معرفی کنند، اگر به رفتار پیامبر اکرم(ص) دقت کنیم، در همه بخش‌های زندگی ایشان می‌توانیم، بحث باور به توحید و معاد را به صورت مشخص مشاهده کنیم.
نادری با بیان اینکه ارزش‌هایی که پیامبر اکرم(ص) در فرهنگ مطرح می‌کردند، در زندگی ایشان نمود عینی دارد، گفت: رسول خدا(ص) خودشان نخستین فردی هستند که عامل به ارزش‌ها و تجسم عینی ارزش‌ها هستند، ما نیز اگر بخواهیم با فرهنگ نبوی و سیره حضرت نزدیک شویم، نخستین و مهم‌ترین گام شناخت درست فرهنگ و سیره نبوی است.
وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات اموری به عنوان فرهنگ و سیره نبوی مطرح می‌شود که به طور کامل متضاد با مواردی است که به عنوان فرهنگ و سیره نبوی وجود داشته است، به عنوان مثال گروه‌های تکفیری و در راس آن داعش مدعی احیای فرهنگ و سیره نبوی است ولی آنچه آنها به عنوان فرهنگ و سیره نبوی مطرح می‌کنند، هیچ قرابتی با فرهنگ و سیره نبوی ندارد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه نداشتن شناخت و شناخت نادرست سیره نبوی می‌تواند ما را به بیراهه‌های خطرناک بکشاند، گفت: امت اسلامی باید شناخت دقیقی از فرهنگ و سیره نبوی به دست آورد تا بتواند این فرهنگ و سیره را پیاده کند، برای دستیابی به شناخت باید به منابع معتبر مراجعه کرد تا دچار انحراف نشد.
وی ایجاد وحدت بین امت اسلامی را یکی از تاکیدات پیامبر اکرم(ص) ذکر کرد و افزود: این وحدت در واقع در سایه توحید حاصل شده، زمانی که همه معتقد به یک خدا و یک قبله شدند، پیرامون یک پرچم جمع می‌شوند، می‌توان بیان کرد تقوا تنها ملاکی است که همه بر اساس آن ارزیابی می‌شوند.
نادری خاطرنشان کرد: باید به سیره نبوی برای دوری از اختلافات و کینه‌ها اقتدا کنیم، اگر تنها اعتقادات و ارزش‌ها ملاک قرار داده شود و حول کلمه توحید جمع شویم، از بسیاری از اختلافات جلوگیری می‌شود و جنگ‌ها و اختلافات در کل عالم بشری از بین می‌رود.
وی یادآور شد: دشمنان اسلام با ایجاد شکاف‌ها و اختلافات در بین امت اسلامی و در سطح گسترده‌تر بین طرفداران اسلام قصد دارند، آنها را از وحدت دور کنند.

منبع: فارس

برچسب ها : خبرقم وحدت
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com