کد خبر ۳۳۵۹۳ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
مدیرکل جهاد کشاورزی قم:

ایجاد صنایع کوچک و خُرد روستاییان قم را توانمند می‌کند

مدیرکل جهاد کشاورزی قم با اشاره به تشکیل کارگروه رفع موانع استقرار صنایع کوچک و خرد روستایی قم گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و برای توانمندسازی روستاها این کارگروه تشکیل‌شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، محمدرضا طلایی با اشاره به تشکیل کارگروه رفع موانع استقرار صنایع کوچک و خرد روستایی قم اظهار داشت: این کارگروه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و برای توانمندسازی روستاها تشکیل‌شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی قم بابیان  اینکه ایجاد صنایع کوچک و خرد روستایی باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود، بیان کرد: بیش‌تر مواد اولیه در روستاها وجود دارد بنابراین با ایجاد این صنایع هزینه حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده محصولات پایین می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این طرح کمک به اقتصاد معیشتی خانوارها از طریق به‌کارگیری تمام اعضاء خانواده در فضایی خانوادگی برای انجام فعالیت‌های شغلی است.

طلایی با اشاره به اینکه نواحی و شهرک‌های صنعتی قم با محدودیت‌های زیادی مواجه است، عنوان کرد: با ورود صنایع خرد و کوچک در روستاها به‌راحتی می‌توان به تولید محصول و اشتغال‌زایی دست‌یافت.

 مدیرکل جهاد کشاورزی قم بابیان اینکه افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات در زنجیره تولید از مزایای این طرح است، گفت: بسیاری از روستاهای قم ازجمله فردو که تولید گیلاس در آن رونق بیشتری دارد، محصول انحصاری دارند و در فاصله 15 روزه چند تن از محصولات خود را تولید می‌کنند.

وی گفت: با راه‌اندازی صنایع تبدیل و بسته‌بندی محصولات به‌خوبی توزیع می‌شوند چراکه در صورت تأخیر در عرضه تولیدکنندگان با کاهش قیمت یا فساد محصول مواجه می‌شوند.

طلایی با اشاره به اینکه در روستاها سرمایه‌های بزرگی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با ایجاد تشکل‌ها روستایی و حمایت صندوق‌های اعتباری، روستایی‌ها به‌جای کارگر بودن، کارفرما می‌شوند.

مدیرکل جهاد کشاورزی قم در خصوص مهاجرت روستایی‌ها به شهر تصریح کرد: زمانی که تولیدهای بومی افزایش پیدا کند و زمینه‌های اشتغال در روستاها فراهم شود دیگر شاهد مهاجرت روستایی‌ها به شهرهای بزرگ نخواهیم بود و به‌جای آنکه روستایی‌ها باری بر دوش شهرها باشند، عصای دست اقتصاد مقاومتی می‌شوند.

وی هدفمند شدن مسیر پیشرفت اقتصادی روستایی‌ها را از دیگر مزایای این طرح دانست و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های معطل روستایی و نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده از ایجاد مشاغل غیرمولد و کاذب جلوگیری می‌شود.

 

منبع: تسنیم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com