کد خبر ۳۳۹۴۸ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۵
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم عنوان كرد:

افتتاح نخستين كارخانه تمام اتوماتيك بازيافت زباله كشور در قم

اولين كارخانه تمام اتوماتيك بازيافت زباله كشور با وجود اين‌كه فعاليت خود را با ظرفيت تفكيك روزانه ۳۰۰ تن زباله آغاز كرده ولي مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم گفت كه اين كارخانه در دهه فجر به صورت رسمي افتتاح مي‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري قم سيد عبدالله ميرابراهيمي با اشاره به فعاليت اولين كارخانه تمام اتوماتيك بازيافت زباله در استان قم، اظهار داشت خط بازيافت زباله از حدود يك ماه پيش با ظرفيت ۳۰۰ تن در روز در حال فعاليت است. اين كارخانه در سال اول با ظرفيت ۳۰۰ تن و در سال دوم با ظرفيت ۶۰۰ تن به تفكيك زباله مي‌پردازد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قم افزود چون خط تفكيك زباله ابتكاري است در برخي از موارد در سرويس‌هاي گوناگون دچار مشكل مي‌شود اما بعد از وقفه‌اي كوتاه مدت به كارخود ادامه مي‌دهد.

وي با اشاره به اين‌كه براي محوطه‌سازي و مبلمان كارخانه هنوز كارهايي در حال انجام است، تصريح كرد افتتاحيه كارخانه هنوز برگزار نشده و منتظريم كارخانه شكل مناسب خود را پيدا كند و در دهه فجر افتتاحيه اين كارخانه را برگزار خواهيم كرد.

 

نياز به يك ميليارد تومان اعتبار
ميرابراهيمي در رابطه با هزينه‌هاي احداث كارخانه نيز تصريح كرد اين كارخانه با حدود ۸ ميليارد تومان تجهيز شده است.محوطه سازي كارخانه هم با ۵۰۰ ميليون تومان انجام مي‌شود.حدود يك ميليارد تومان هم براي وارد كردن دستگاه ايكس ري (X-RAY ) كه در گمرك مانده بودجه لازم است.

سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم افزود ايكس‌ري دستگاهي با قابليت تشخيص زباله‌هاي خشك به تفكيك رنگ است و با اشعه ايكس اين اقدام را انجام مي‌دهد كه پيمانكار تا به امروز نتوانسته تامين اعتبار آن را انجام دهد.

وي با اشاره به اين‌كه ۵ ميليارد تومان تامين اعتبار راه اندازي كارخانه از تسهيلات بانكي بوده است، عنوان كرد در رابطه با پرداخت سود تسهيلات اين وام قرار بود كه دولت به تعهدات خود عمل كند اما مشكلات مالي دولت سبب شده سازمان شهرداري‌ها نتواند اين كار را انجام دهد و در نتيجه سرمايه‌گذار به سختي كار خود را ادامه مي‌دهد.

ميرابراهيمي تعلل در كار و سرعت نيافتن صد در صدي كار كارخانه بازيافت زباله را به عدم اجراي تعهدات سازمان شهرداري‌ها ارتباط داد و تأكيد كرد شهرداري قم هم تلاش كرده است تا جايي كه مي‌شود حمايت لازم را از سرمايه‌گذار به‌عمل آورد و با تامين تجهيزات و منابع مالي و حمايت كار اين كارخانه انجام شود تا بر اساس قول‌هايي كه سازمان شهرداري‌ها داده است بتوانيم ساير بخش‌ها را هم تجهيز كنيم و كارخانه با ظرفيت بيشتري به كار خود ادامه دهد.

وي در رابطه با تعداد افرادي هم كه در اين كارخانه مشغول به كار هستند، گفت چون هنوز بخش ايكس‌ري راه نيفتاده است با حدود ۳۰ نفر كارخانه به كار مشغول است. در صورتي كه اين دستگاه هم وارد شود حدود ۱۵ نفر ديگر به آنها اضافه مي‌شوند كه ۶ نفر از آنها بايد نيروهاي با دانش فني بالا باشند تا بتوانند خط اتوماتيك را اداره كنند.

 

زباله‌هاي خشك و تر
سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با اشاره به اين‌كه روزانه۳۰۰ تن زباله در كارخانه بازيافت زباله استان قم تفكيك مي‌شود، تصريح كرد از اين ميزان ۲ تا ۵ درصد زباله خشك، ۵۰ درصد زباله‌تر و ۴۵ درصد هم زباله‌هاي خشك بي‌ارزش مثل منسوجات و نايلون‌ها و نايلكس‌هاي بي‌ارزش تفكيك مي‌شوند.

وي عنوان كرد براي تفكيك اين زباله‌ها بايد سازوكارهاي صنايع تبديلي و تبديل انرژي براي اين كارخانه تعريف شود كه نيازمند سرمايه‌گذاري‌هايي كلان و مطالعات گسترده بوده و اين كار در حال انجام است.

ميرابراهيمي با اشاره به اين‌كه در بحث سرمايه‌گذاري و توسعه اين كارخانه، با شركت‌هايي كه دانش فني زباله سوزهاي پيشرفته را دارند مذاكرات لازم صورت گرفته است، عنوان كرد در اين سيستم بايد زباله‌هاي خشك بي‌ارزش و خشك ارزشمند و زباله‌هاي تر از هم تفكيك شوند و براي هر كدام از اين زباله‌ها برنامه جداگانه در نظر گرفته مي‌شود.

 

كاربرد زباله‌ها
سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم افزود زباله‌هاي خشك ارزشمند وارد صنايع تبديلي مي‌شوند كه بازيافت و به مواد اوليه تبديل شوند.زباله‌هاي خشك بي‌ارزش را به وسيله زباله سوزهاي لجستيك تبديل به انرژي حرارتي براي توليد برق مي‌كنيم و زباله‌هاي تر هم يا تبديل به كود كمپوست و يا از طريق كشت بي‌هوازي تبديل به برق مي‌شود.

وي تاسيس اين بخش از كارخانه را نيازمند سرمايه‌گذاري بالاي حدود ۸۰ ميليارد تومان دانست و تأكيد كرد راه اندازي اين بخش در كارخانه بازيافت اتوماتيك نياز به سرمايه‌گذاري دارد كه دانش فني و تكنولوژي ارزشمندي داشته باشد و بتوانيم آلاينده‌ها را در اين زمينه حذف كنيم و مشكل آلودگي هوا را كاهش دهيم.

ميرابراهيمي افزود شركت‌هاي فني‌ با دانش فني بالا و شركت‌هاي سرمايه‌گذار داخلي بايد در اين زمينه اقدام كنند.رايزني‌هايي هم صورت گرفته و شركت‌هايي هم آمده‌اند و مذاكراتي داشته‌ايم اما در مرحله بررسي هستيم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com