کد خبر ۳۴۲۲۶ انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۱

بازگشايي معابر جديد در شهر نبايد موجب گُسست اجتماعي بافت‌ها ‌شود

ششمين جلسه ستاد استاني بازآفريني پايدار شهري با حضور مديران كل دستگاههاي ذيربط و به رياست معاون امور عمراني استانداري تشكيل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از روابط عمومي استانداري قم، در اين جلسه مهندس محسن بهشتي معاون امور عمراني استانداري طي سخناني با اشاره به گزارش خوب ارائه شده توسط اعضاي ستاد استاني بازآفريني در جلسه ستاد ملي بازآفريني اظهار داشت: با ارائه اين گزارشها مجموعاً موارد و پروژه‌هاي خوبي براي استان  قم مصوب گرديد.

وي افزود: در بحث سكونت‌گاههاي غير رسمي نبايد صرفاً به بازآفريني كالبدي محلات پرداخته شود بلكه به تمام ابعاد اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي آن توجه و در طرحها و پروژه هاي اجرايي لحاظ گردد.

وي بيان داشت: در بازآفريني محلات كم برخوردار با بازگشايي و احداث معابر جديد از بُعد سهولت دسترسي مردم به ساير شبكه‌هاي شهري شايد اقدامات مطلوبي انجام شده باشد اما اين كار موجب گسست اجتماعي در درون بافتها شده و توازن اجتماعي و فرهنگي بافتها را به هم ريخته‌است.

معاون امور عمراني استاندار و رئيس ستاد استاني بازآفريني پايدار شهري قم عمده ترين عامل شكل گيري و توسعه بافتهاي فرسوده و سكونتگاههاي غير رسمي در شهر قم را مهاجرت عنوان كرد و گفت: قريب به 40 درصد از جمعيت ساكن شهر قم مربوط به متولدين غير از شهر قم است كه حدود 13 درصد اين آمار را اتباع خارجي تشكيل مي‌دهند.

وي مساحت بافت فرسوده شهري ، بافت تاريخي و سكونتگاههاي غير رسمي شهر قم را حدود 2 هزار هكتار ذكر كرد و گفت: يك ششم مساحت شهر قم را اينگونه بافتها در بر گرفته است.

مهندس بهشتي بازآفريني مناطق نامتوازن شهري را يكي از اولويت‌هاي استان بر شمرد و گفت: اين امر مهم با مشاركت دستگاههاي اجرايي مرتبط، سرمايه گذاري بخش خصوصي ، تسهيلات بانكي و همت و اراده مردم بايد با جديت انجام شود و مجموعه مديريت استان نيز از اين امر حمايت مي‌كند.

در اين جلسه گزارش گروه مهندسين مشاور بازآفريني پايدار شهري قم، از طرح مطالعاتي و شناخت محدوده‌هاي با كاربري بافت تاريخي ارزشمند، بافت فرسوده، بافتهاي غير رسمي و ناسازگار شهري و بافت با پيشينه روستايي ارائه شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com