کد خبر ۳۴۳۴۹ انتشار : ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹

مردم ۵۱ روستای قم در حسرت گاز شهری

۵۱ روستای استان قم در حالی از نعمت گاز شهری محروم‌اند که با قول‌ مسئولان شرکت گاز تا پایان سال ۹۶ گازرسانی می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، گالن‌هایی که به دوش کشیده می‌شوند، بشکه‌هایی که دائماً خالی می‌شوند، و چراغ‌های نفت سوزی که خطر می‌آفرینند، این‌ها بخشی از صحنه‌های زمستان‌های سرد 51 روستای قم است.

روستائیانی که سال‌های سال است که در حسرت نعمت گاز مانده‌اند و شروع فصل سرما برایشان نوید فصل سختی است که باید برای داشتن محیطی گرم سختی‌های زیادی را به جان بخرند و خطرات بسیاری را متحمل شوند.

روستاهای بخش قاهان، خلجستان، روستای وشنوه و برخی از روستاهای کهک، روستای میرآباد و بسیاری از روستاهای دیگر قم سال‌ها است که بر خلاف مردم شهر انتظار شب‌های بلند زمستان را نمی‌کشند و زمستان برایشان یادآور تمام سختی‌ها و هزینه‌هایی است که باید برای خرید بشکه‌های نفت بپردازند، بشکه‌هایی که با توجه به جمعیت بالای خانواده‌های روستایی و خانه‌های غیر استاندارد آنها خیلی دوام نمی‌آورند و معمولاً بشکه‌ای 20 لیتری حداکثر دو هفته خانه‌هایشان را گرم می‌کند.

سختی‌های عدم دسترسی به گاز شهری البته منحصر به فصل سرما نمی‌شود، در بسیاری از روستاهای استان قم مردم برای فعالیت‌های روزانه خود مانند استحمام و پخت غذا هم با سختی همراه هستند این‌ها البته در کنار خطراتی که وسایل نفت سوز برایشان ایجاد می‌کند ناچیز به حساب می‌آید.

همین چند وقت پیش بود که خانه یکی از اهالی روستای کوه سفید به آتش کشیده شد که البته بخت با آنها یار بود و اهالی خانه صدمه‌ای ندید اما خانه‌شان که تمام سهم آن‌ها از دنیا بود را در آتش از دست دادند، این را سید امیر آقایی دهیار روستای کوه سفید گفته و از سختی‌هایی که اهالی روستا برای گرم کردن خانه هایشان متحمل می‌شوند یاد می‌کند.

شب‌های سیاه اهالی کوه سفید
روستای کوه سفید که در فاصله 36 کیلومتری شهر قم واقع شده 146 خانوار در آن زندگی می‌کنند و بیش از 700 نفر جمعیت دارد، روستایی که از نعمت گازشهری بی بهره است و به گفته دهیار روستا برای توزیع نفت بین روستائیان کالا برگ توزیع شده که برای دریافت نفت باید اهالی آن تا روستای قم رود رفته و نفت سهمیه خود را دریافت کنند.

این در حالی است که تنها یک نیسان به نمایندگی شرکت تعاونی پخش فراورده‌های نفتی منابع مورد نیاز نفت روستای کوه سفید و 20 تا 50 روستای تابعه را توزیع می‌کند و سهم هر خانوار هم یک بشکه 200 لیتری نفت در ماه است که کفاف خانواده‌ها را نمی‌دهد.

آقایی که از سال 86 دهیار روستای کوه سفید است می‌افزاید: در کنار نفت که خطرات بسیارهم برای برخی از خانواده‌ها داشته است خانواده‌ها برای گرمایش منازل خود از گاز مایع هم استفاده می‌کنند که دو هفته یا سه هفته یک بار در روستا توزیع می‌شود.

به گفته اهالی روستا از سال 88 قول‌هایی برای گازرسانی به این روستا داده شده بود اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و امروز هم قول‌هایی مبنی بر گازرسانی تا سال 96 داده شده است و نیز ثبت نام کنتور از روستای قمرود آغاز شده که تا امروز نیمی از روستا ثبت نام کرده‌اند.

رتبه دهم گازرسانی استان قم
مشکلات گازرسانی به روستاهای قم در حالی زندگی مردم را سخت کرده است که استان قم از معدوداستان هایی است که با کمترین حجم روستانشین مواجه است و همین امر سبب شده که به نسبت سایر استان‌ها وضعیت مساعدتری داشته باشد به گفته مدیر عامل شرکت گاز استان قم استان قم از نظر گازرسانی در روستا بین 31 استان در جایگاه دهم قرار دارد و 10 استان از نظر درصد گازرسانی بالاتر از ما هستند، اما در این بین پیش بینی‌ها و قول‌های شرکت گاز از گازرسانی 100 درصدی روستاهای قم تا پایان سال 96 خبر می‌دهد.

پروژه‌ای که به گفته غلامرضا فرجی مدیرعامل شرکت گاز استان قم بر اساس بند «ق» برنامه بودجه در دست اقدام قرار گرفته است و از سوی وزات نیرو به بخشی از استان‌ها ابلاغ شده است.

تحقق صددرصدی گازرسانی به روستاهای قم در صورتی محقق می‌شود که همه 51 روستای فاقد گاز شهری از نعمت گاز برخوردار شوند، فرجی در این زمینه می‌گوید: 156 روستا بالای 20 خانوار در استان قم داریم که از این تعداد 105 روستا گازرسانی شده و 51 روستا باقی مانده و برنامه گازرسانی به این روستاها به مرور در حال انجام است.

در این میان اما روستایی در برنامه گازرسانی قرار می‌گیرند که بیش از 20 خانوار را شامل می‌شوند، مدیرعامل شرکت گاز در این رابطه می‌افزاید: سیاست گازرسانی در حال حاضر برای روستاهای بالای 20 خانوار بوده  زیرا گازرسانی به روستاهای پایین‌تر از 20 خانوار به مصلحت نیست و اصلاً صرفه اقتصادی ندارد.

هزینه 500 میلیارد ریالی گازرسانی به روستاهای قم
گازرسانی به روستاهای قم در حالی در برنامه شرکت گاز قرار گرفته است که به گفته فرجی این پروژه به اعتبار 500 میلیارد ریالی نیازمند است، اعتباری که به 21 روستا در بخش مرکزی، 15 روستا در بخش دستجرد، 3 روستا در بخش کهک، یک روستا در بخش جعفریه و 11 روستا در بخش سلفچگان گاز می‌رساند.

در میان روستاهای فاقد گاز شهری روستایی همچون وشنوه با بیش از 1000 خانوار را هم می‌توان دید که با توجه به گستردگی و با وجود اینکه روستایی گردشگر پذیر محسوب می‌شوند اما تا به امروز از گازشهری بی بهره مانده‌اند و مردم آن امید دارند که تا پایان سال 96 انتظار آنها برای بهرمندی از گاز به سر آید.

ایران به عنوان دومین تولید کننده گاز دنیا و استان قم به سبب موقعیت ارتباطی مساعد آن و قرارگیری در اواسط خطوط انتقال گاز با کمبود گاز مواجه نبوده و مشکلات گازرسانی در برخی از روستاها و شهرهای مرزی معمولاً به علت افت فشار و یخ زدگی کنتورهاست، امروز اما گازرسانی به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت نیرو قرار گرفته و به گازرسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار به استان‌ها ابلاغ شده است و باید دید که روستائیان استان قم به جبران هوای نامساعد و کمبود آب از نعمت گاز برخوردار می‌شوند؟

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com