کد خبر ۳۴۴۴۶ انتشار : ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۷
آیت الله سید احمد خاتمی:

درس اخلاق باید متناسب با نیاز طلاب در مدارس حوزوی برپا شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه درس اخلاق باید متناسب با نیاز مدارس علمیه باشد، گفت: نباید اخلاق جاذبه خود را از دست دهد بلکه در این کلاس ها، باید نیاز شنونده اشباع شود تا طلاب عاشق درس اخلاق شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت الله سید احمد خاتمی چهارشنبه شب درنشست هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: برگزاری درس اخلاق درحوزه های علمیه نیاز به مدیریت ستادی دارد تا با بررسی و شناسایی نیازها، از بحث موضوعات تکراری جلوگیری شود.


وی به عنوان نمونه گفت: ممکن است در یک مدرسه علمیه چندین درس اخلاق برگزار شود ولی همه استادان اخلاق، در مورد اخلاص بحث کنند، در حالی که نیازهای آن مدرسه موضوعات دیگر باشد.


خاتمی اظهار داشت: درس اخلاق در مدارس علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است و در تاریخ حوزه های علمیه، بزرگان حوزوی به مساله اخلاق بسیار تاکید می کردند.


وی خاطرنشان کرد: امام راحل در برگزاری درس اخلاق در حوزه ها بسیار تاکید داشتند و خطاب به استادان حوزه می فرمودند، هفته یک روز برای طلبه ها، حدیث اخلاقی بخوانید، لازم نیست همه آنها چهارشنبه ها باشد و در روزهای هفته باید به صورت مدام طلاب با مضامین اخلاقی همراه باشند.


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سفر خود به شهر مقدس قم در جلسه ای با اعضای شورای عالی حوزه، در ارتباط با اخلاق، روی چند نکته تکیه کردند، از جمله اینکه طلبه های ما اخلاق عملی می خواهند، اخلاق علمی، خوب است ولی سازنده نیست.


خاتمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از استادان حوزه خواستند که برای طلاب الگوهای عملی ارائه دهند و معظم له، حضرت امام راحل را به عنوان یک الگوی عملی مطرح کردند و خطاب با استادان حوزه بیان داشتند' اگر بتوانید طلبه را نمازشب خوان بار بیاورد 60درصد کار اخلاق انجام گرفته است.


وی ادامه داد: طلبه ما باید اهل تهجد باشند تا راه برای تجلی به صفات بالای اخلاقی باز شود، معاونت تهذیب یک متن را براساس موضوعات مورد نیاز از آیات، روایات و خاطرات اخلاقی گردآوری کند و در اختیار اساتید قرار دهد.


خاتمی اظهار داشت: هنوز متن اخلاقی متناسب با مسائل روز نداریم، ما از قبل کتاب های اخلاقی مانند جامع السعادت و معراج السعاده و... را داریم ولی اینکه معاونت تهذیب یک متن از موضوعات مورد نیاز مسائل روز را استخراج کند، چنین کاری انجام نشده است.


وی گفت:اگر یک متن جامع اخلاقی به اساتید دهیم که از پایه یک تا پایه دهم یک ارتباط منطقی بین این مباحث برقرار باشد تحولی در عرصه اخلاق ایجاد شده است.


خاتمی افزود: در ارتباط با مباحث اخلاقی در حوزه های علمیه نیاز به آسیب شناسی داریم، گاهی آسیب های مخاطبان به درستی ارزیابی نمی شود، ما یک طلبه را به مدرسه ای می فرستیم که درس اخلاق بگوید، در حالی که نمی دانیم مشکل و نیاز این مدرسه چیست؟ بنابراین باید آسیب شناسی داشته باشیم و وظیفه معاونت تهذیب کار ستادی وشناسایی آسیب ها در مدارس است.


استاد حوزه علمیه قم، یک سونگری و یکجانبه گرایی در این عرصه را از مشکلات ذکر کرد و گفت: حضرت امام راحل نصیحت می کردند بیشترین آسیب به اسلام را کسانی زدند که دین را یکجانبه تفسیر کردند، یعنی زهد اسلام را دیدند و معیشت و رسیدگی به زندگی که در متن اسلام است، را نادیده گرفتند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خروجی درس های اخلاقی ما در سلوک فردی به گونه ای نباشد که طلبه ها، مسائل اجتماعی را رها و تنها به زیارت اکتفا کنند، باید الگوی دین که یک مکتب همه جانبه است مطرح شود.


خاتمی گفت: دربحث های اخلاقی دقت کنیم به سلوک فردی، اجتماعی و سیاسی توجه داشته باشیم و تنها روی سلوک فردی تکیه نکنیم.


وی ادامه داد: وضعیت گوینده و استاد در تاثیرگذاری بسیار نقش آفرین است، ما نمی گویم طلاب جوان برای درس اخلاق ماموریت پیدا نکنند، ولی ریش سفیدی استادان در تاثیرگذاری بحث ها، موضوعیت دارد و کسانی که راهی را رفتند و محاسن خود را در این راه سفید کردند، نصیحت و موعظه آنها تاثیر بیشتری دارد.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com