کد خبر ۳۴۸۱۴ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷
مدیران قم، آخرین وضعیت این استان را تشریح کردند

گزارشی از جلسه شورای اداری با حضور جهانگیری و سه وزیر کابینه

جلسه شورای اداری استان قم عصر سه شنبه با حضور اسحاق جهانگيري، معاون اول رئیس جمهوری و سه تن از وزیران کابینه در تالار مرکزی شهر برگزار شد و برخي از مدیران قم، آخرین وضعیت این استان را تشریح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، دراین جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم گفت: 96 درصد جمعیت استان در شهر قم و حدود چهار درصد در روستا ساکن هستند ولی در عین حال با تنوع روستا مانند بسیاری از استان های دیگر روستاهای خوش آب و هوا نیز داریم.


سید حسن رضوی افزود: بخش خدمات بیشترین ارزش افزوده را با 56 درصد در قم دارا است و پس از آن 40 درصد در بخش صنعت بوده و مابقی در کشاورزی است.


وی افزود: اقدام های خوبی که در دولت های گذشته بخصوص دولت یازدهم انجام شده زمینه ساز شده است تا در ارزش افزوده بخش صنعت به بخش خدمات نزدیک شویم و بیش از 90 درصد صنعت استان از صنایع متوسط و خرد است و زیرساخت های صنعتی می تواند جذب کننده سر ریزهای صنعتی بسیاری از استان های دیگر باشد.


وی یادآور شد: در سال جاری جمع اعتبارات ملی و استانی و سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 به قم همچنین سفر سال گذشته ریاست جمهوری 600 میلیارد تومان اعتبار تملکی بوده است و با تمام شرایط بدمالی بیش از 50 درصد این رقم تخصیص یافته است این در حالی است که با سیاست های دولت در دو سال گذشته اعتبارات سفر رهبری را 100 درصد گرفته ایم که باعث جهش بسیار خوبی در پروژه های ما شده است.


رضوی افزود: سالانه700 میلیارد ریال اعتبارات هزینه ای داریم و در سه سال گذشته حالت انقباضی در بودجه هزینه ای داشته ایم و در دو سال گذشته میانگین 25 درصد کسری داشته ایم و مجموع اعتبار هزینه ای استان قم 1.29 اعتبارات هزینه ای کشور است.


وی تاکید کرد: جغرافیای استان قم باید بر اساس نظرهای کارشناسی تغییر کند و در برنامه ششم توسعه شاهد توجه به بخش معدن، گردشگری، آی تی، فرهنگ و صنایع کوچک استان باشیم که قابلیت های خوبی در این بخش ها دیده می شود.

 


**معاون عمرانی استاندار قم نیز در این جلسه گفت: تک شهرستان بودن استان قم باعث شده است که عدم وجود سلسله مراتب مناسب شهری را در استان قم شاهد باشیم و تمرکز بیش از حد در شهر قم و این ساختار نامناسب، اداره استان را تحت تاثیر قرار داده است.


محسن بهشتی افزود: زائر پذیری و جمعیت استان از بسیاری استان های دیگر بیشتر است اما اعتبارات ما جوابگوی نیازهای قم نیست.


وی به وجود بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی در هسته مرکزی شهر و حاشیه حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: محله های قدیمی کانون اصلی شکل گیری شهر قم هستند و این محله خاستگاه انقلاب اسلامی بوده اند و برای بازسازی نیازمند اعتباری مناسب می باشند.


وی تاکید کرد: قم محور مواصلاتی 17 استان در کشور است و آزادراه ها، جاده های اصلی و آسفالته زیادی داریم و سالانه 73 میلیون خودرو در محورهای استان تردد می کنند به همین دلیل رتبه اول و دوم کشوری در تناژ بار و مسافر عبوری نسبت به هر کیلومتر جاده را داریم و نیازمند اعتبار ویژه برای نگهداری راه های استان هستیم.



**شهردار قم نیز دراین جلسه گفت: شهر قم هشت منطقه شهری و تعداد 302 هزار خانوار را دارد که متوسط سرانه درآمدی هر خانواری کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه است و سرانه اماکن فرهنگی 15 صدم متر مربع و سرانه اماکن ورزشی نیز 49 صدم متر مربع است که پایین تر از استاندار کشوری هستند.


سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان این که مساله زیست محیطی شهر قم وضعیت نگران کننده ای دارد گفت: ورودی جعفریه به واسطه کوره پزی ها و گاوداری ها محل کانون ریزگردهای قم و تهران به عنوان یک تهدید هستند و در محور قدیم قم - کاشان نیز سنگبری هایی وجود دارد که ریزگردهایی را برای قم و تهران تولید می کند.


وی یادآور شد: به مسائل قم باید در سطح ملی پرداخته شود و شهر قم شهری بین المللی است و مباحث آن باید به صورت ملی دیده شود.


وی هم چنین مشکل پرداخت سود وام های دریافت شده از سوی شهرداری به بانک ها را مورد اشاره قرار داد و خواستار مساعدت دولت در بخشیده شدن سود وام ها شد.


شهردار قم هم چنین خواستار توجه دولت به فاینانس خط B مترو، بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی قم و بهسازی تجهیزات آتش نشانی شد.


در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و حمید چیت چیان وزیر نیرو حضور داشتند و در مورد وضعیت استان قم در حوزه های مرتبط با خود سخنانی را ایراد کردند.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com