کد خبر ۳۴۹۱۲ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴

حل مشکلات زیرساختی گردشگری قم با تعامل شهرداری و میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم بر تعامل شهرداری با این اداره کل در رفع مشکلات زیرساختی و توسعه تاسیسات گردشگری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم،عیسی رضایی در دیدار سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم اظهار داشت: این دو نهاد با تعامل یکدیگر می توانند در بخش های مختلف تسهیل روند سرمایه گذاری ساخت و ساز واحدهای اقامتی، معرفی آثار تاریخی و گردشگری، ساماندهی زائران خارجی، برپایی نمایشگاه ها و راه اندازی بازارچه های صنایع دستی خدمات ارائه کنند.


وی افزود: استان قم ظرفیت های خوبی در حوزه های مختلف دارد که با معرفی آن می توان آن گونه که در شان استان است به مردم و زائران شناسانده شود.


رضایی با اشاره به اینکه شهرداری با مشوق هایی در خصوص تخفیف عوارض برای جذب سرمایه گذاران می تواند برنامه ریزی کند گفت: سرمایه گذاران در احداث تاسیسات گردشگری در این استان با مشکلات جدی روبرو هستند که باید با تعامل و همکاری شهرداری قم راهکارهایی ارائه شود تا روند ساخت و ساز توسعه پیدا کند.


وی افزود: طی چند سال اخیر با توقف احداث واحدهای اقامتی در این استان مواجه بودیم که باعث عدم پیشرفت و آبادانی و رسیدن استان قم به آن جایگاه واقعی شده است.


وی ادامه داد: استان قم نیازمند توسعه تاسیسات گردشگری است، در حال حاضر140 خانه مسافر مجاز در استان فعال هستند که در کنار این خانه ها، اماکن غیرمجازی برای اسکان زائران اقدام هایی انجام داده اند که باید با تعامل نهادهای مختلف از جمله اماکن نیروی انتظامی از فعالیت افراد سودجو جلوگیری شود.


رضایی با بیان اینکه ساماندهی زائران خارجی از مهمترین دغدغه های شهر است گفت: سالانه حدود دو و نیم میلیون زائر غیر ایرانی وارد این استان می شوند که می توانیم با مدیریت این فرصت برای اشتغالزایی و اقتصادی استان بهره مند شویم.


وی ادامه داد: در همین راستا هدایت زائران توسط برخی از دفاتر فروش بلیط های اتوبوس برای عتبات عالیات در خیابان انقلاب چهره شهر را مخدوش کرده است که در شان جایگاه استان قم نیست.


وی بیان داشت: استان قم دارای 60 دفتر مسافر خدماتی است که از این اداره کل مجوز فعالیت دریافت کرده است و در کنار وظایف خود با آموزش تور لیدرهای متخصص، تورهای قم گردی و طبیعت گردی را جهت معرفی آثار تاریخی و گردشگری قم را اجرا می کنند چراکه استان قم دارای ظرفیت های خاص گردشگری از جمله تالاب ها و مناطق نمونه گردشگری است.


وی خواستار راه اندازی بازارچه های صنایع دستی و هنرهای سنتی شد و گفت: بازار کهنه در مهمترین نقطه شهر و در مرکزیت آثار تاریخی استان قم می تواند بهترین مکان برای عرضه و فروش صنایع دستی شود، از این رو این اداره کل آماده احیا و مرمت این بازار با همکاری شهرداری است تا بتوانند برای توانمندسازی هنرمندان قدم بردارد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: اختصاص زمین ها و بوستان هایی که محل تردد زائران است از سوی شهرداری می تواند در برپایی بازارچه های موقت صنایع دستی و گردشگری استان نیز موثر واقع شود.


رضایی از وجود 14 هزار اشیای تاریخی در این استان خبر داد و گفت: این آثار در مخازن نگهداری به علت نبود مکان مناسب در حال نابودی است که از شهرداری و نهادهای مربوطه می خواهیم مکانی برای احداث موزه در اختیار این اداره کل قرار دهند چراکه این آثار در نشان دادن هویت ملی و فرهنگی تاثیرگذار است.


سید رسول موسوی نژادیان سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز در این دیدار، با اعلام آمادگی همکاری در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: با استفاده از فرصت ها در توسعه تاسیسات گردشگری و معرفی آثار تاریخی و گردشگری قم اقدام های لازم را انجام دهیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com