کد خبر ۳۴۹۴۸ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
در نشست هم انديشي مطرح شد

تعطیلی50 درصد از واحدهای صنعتی قم/ راهکارهای اتاق بازرگانی برای حل این بحران

ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با اشاره به اینکه درحال حاضر نزدیک به 50 درصد از واحدهای صنعتی قم فعال نیستند، راهکارهایی برای حل مشکلات و بازگشت این واحدها به چرخه تولید مطرح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، نشست هم اندیشی هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با جمعی از مدیران رسانه های گروهی استان قم برگزار شد.

در این نشست ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با اشاره به اینکه درحال حاضر نزدیک به 50 درصد از واحدهای صنعتی قم فعال نیستند، راهکارهایی برای حل مشکلات و بازگشت این واحدها به چرخه تولید مطرح کرد.


وی افزود: حل مشکلات بانکی و مالیاتی و فراهم آوردن زمینه نوسازی واحدهای صنعتی با دراختیار قرار دادن تسهیلات بانکی با سود کم و ایجاد بانک های خارجی در کشور از جمله راهکارها برای حل مشکلات تولید است.

خاکی یکی از راهکارهای تحقق رشد اقتصادی هشت درصد را توسعه صادرات ذکر کرد و گفت: برای رونق صادرات صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی باید با استفاده از تسهیلات فراهم شده بتوانند مواد اولیه خود را ارزان خریداری کنند. با تسهیلات بانکی با سود 24 درصد نمی توان واحدهای تولیدی را نوسازی کرد.

وی با انتقاد از نبود امکانات و زیرساخت های مناسب تصریح کرد: امروز بازار روسیه، عراق و  کشورهای آسیای مرکزی دراختیار ایران می باشد و باید ازاین فرصت ها به بهترین نحو استفاده کرده و نگذاریم این بازارها از دست ما خارج شود.

این فعال اقتصادی استان قم پیشنهاد کرد با تعویق و تقسیط بدهی کارخانجات تولیدی و صنعتی به مدت پنج سال، این واحدها می توانند به احیا و نوسازی خود بپردازند.

ایجاد فضای مناسب برای استفاده از فناوری های جدید، فراهم آوردن زیرساخت ها بویژه دراستان قم برای سرمایه گذاران، تسهیل امکانات برای سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران خارجی، پرداخت مشوق های صادراتی و معافیت بیمه ای سهم کارفرما از جمله راهکارها و پیشنهادات وی برای گسترش تولید و صادرات بود.

نبود شرایط توسعه صنعت گردشگری
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با توجه به وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خاطرنشان کرد: این منطقه تمایل حضور سرمایه گذاران خارجی در استان را افزایش داده که نیازمند همکاری مدیران استان می باشیم.

وی درادامه افزود: برای توسعه صنعت گردشگری بویژه گردشگری مذهبی در استان قم باید شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود تا آنان با رغبت دراین زمینه فعالیت کنند.

خاکی تصریح کرد: درحال حاضر شرایط مناسب ایجاد نشده است به عنوان نمونه با گذشت پنج سال از راه اندازی بلوار پیامبر اعظم هنوز هیچ سرمایه گذاری انگیزه حضور در این منطقه را ندارد.

وی گفت: شهرداری می تواند با تجدید نظر در نرخ زمین های این بلوار زمینه حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تسهیل نماید.

نقش رسانه ها در توسعه اقتصاد استان
در ادامه این نشست غلامحسین اللهیاری نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: صنعتگران و تجار در همه جا از جمله در جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و دوران تحریم نشان داده‌اند که حامی دولت و در خدمت کشور هستند.

وی افزود: در کشور ایران نیروی جوان و تحصیل کرده بالایی نسبت به کشورهای منطقه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

اللهیاری در ادامه با اشاره به نقش موثر رسانه ها خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند در توسعه اقتصادی استان و بیان و انعکاس مشکلات حوزه صنعت و تولید در دوران پسا تحریم حضور پررنگی داشته باشند.
 
در ادامه مدیران رسانه های حاضر در نشست به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود برای افزایش تعاملات اتاق بازرگانی با رسانه ها پرداختند.

تشکیل کارگروه مشترک، تداوم برگزاری نشست ها، برگزاری بازدیدهای اهالی رسانه از واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله پیشنهادات ارائه شده بود.

 

منبع: تابناک

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com