کد خبر ۳۵۲۳۳ انتشار : ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۷
در يك يادداشت صورت گرفت:

تحليل يامين پور از نتايج انتخابات استان قم

مهمترین تحلیل جانبی از این اتفاق، شکست رییس مجلس حامی دولت از یکی از جدی ترین منتقدان برجام است. آنهم در شهری که فرهیخته ترین شهر کشور با ده ها هزار دانشجو و طلبه است. انتخابات قم یکی از پیچیده ترین و نفس گیر ترین انتخابات های ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، وحيد يامين پور در نوشتاري به تحليل نتايج انتخابات استان قم پرداخت كه به شرح زير است:

1- لاریجانی در قم دوم شد! این خبر به اندازه ی کل انتخابات ارزش خبری دارد. علی لاریجانی که توامان در لیست اصلاح طلبان و جامعه مدرسین بود با بیش از 100 هزار رای کاهش نسبت به دور قبل، رتبه ی اول را به رقیب مورد حمایت جبهه پایداری و اصولگرایان واگذار کرد. این بدان معناست که لاریجانی در دور بعد انتخابات مجلس به هیچ وجه از حوزه ی انتخابیه ی قم کاندیدا نخواهد بود.

2- مهمترین تحلیل جانبی از این اتفاق، شکست رییس مجلس حامی دولت از یکی از جدی ترین منتقدان برجام است. آنهم در شهری که فرهیخته ترین شهر کشور با ده ها هزار دانشجو و طلبه است. انتخابات قم یکی از پیچیده ترین و نفس گیر ترین انتخابات های ایران است. پیش از این جریان ها و اقشار انقلابی قم علی الخصوص طلاب انقلابی نسبت به اثرگذاری کار فرهنگی و گفتمانی بر نتایج آراء تردید داشتند. لیکن کاهش غیرعادی آراء علی لاریجانی بیش از همه این اعتماد به نفس را برای منتقدان او به بار آورد که بتوانند برای همیشه در صحنه رقابت های انتخاباتی قم به عنوان مهمترین عامل حاضر باشند.


3-  اما اتفاق مهم دیگر تحلیل کنش سیاسی جامعه مدرسین است. اهالی قم و بلکه عموم متدینین علیرغم احترام فوق العاده ای که برای این نهاد انقلابی قائلند، از تصمیم آن در این انتخابات متحیر بودند و در آراء به آن واکنش منفی نشان دادند. تصمیمی که ظاهرا در غیاب رییس جامعه مدرسین و بسیاری از اعضای معتبر آن اتخاذ شده بود. مشترک بودن برخی اعضای لیست جامعه مدرسین و اصلاح طلبان قم، چه تلقی را برای عموم متدینین ایجاد می کند؟ هیچ نهادی نمی تواند جایگاه و مرجعیت جامعه مدرسین را در میان متشرعین بگیرد؛ ولی به نظر می رسد عده ای درصدد هستند با تصمیم سازی های شائبه برانگیز به این جایگاه آسیب بزنند و شاید راه را برای نهادهای موازی دیگری چون نشست های دوره ای اساتید باز کنند!

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
5
۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۱

سلام درتحلیل جناب یامین پور چند نکته ای را عرض کنم
جناب یامین پور زود است پیش گویی کنید درباره انتخابات دوره یازده هم آقای لاریجانی باز هم دعوت مراجع وبزرگان حوزه را بشنود لبیک میگوید کاری به نتایج انتخابات ندارد.
یکی ازدلایل کاستی رای را تبلیغات ناجوانمردانه امثال خودتان بدانید تا جای پیش رفتید که به این فاضل ارجمند تهمنت منافق بودن را بیان کردید که متاسفانه خیلی از طلاب جوان را همسوی فکرخودتان کردید یا حتی به انها باوروندید که جامعه محترم مدرسین اشتباه کردن وبی بصیرتند که این کلمه زشت را بارها ازاین طلاب جوان متاسفانه شنیدم
شما وامثال تان که فقط خودتون راقبول دارید ودیگران را خلاف اندیشه غلطتان بیندیشند ازهرگونه تهمت محرومش نمی سازید .بدانید خدا ی سبحان بی جواب نمی گذارد
خدایا سایه رهبر عزیز ومراجع وعلمای ربانی را برسرملتمون مستدام بدارد و همه مارا از ادمهای متکبروخودخواه وکسانی که بااحساس پاک جوانان مان بازی میکنند صبرمون دهد.وامیدوارم شما وامثالتان که بهراحتی حاضرید تهمت بزنید را خدا هدایت کند ان شالله

پاسخ
سیدرضا ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۰

بزرگ ترین ضربه به جناب لاریجانی را خود ایشان زدند . حضور در لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون با ادعای اصولگرایی ناسازگار است. مردم قم شعور سیاسی بالایی دارند و معنای این موضع گیری ها را میفهمند. امثال آقای یامین پور اگر هم قصد تخریب داشتند - که اینگونه نبوده است - نیاز نبود به جناب لاریجانی تهمت بزنند ، ان شاء الله که ایشان علت این حرکت مردم را به درستی دریابند.

1
علی ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵

مردم قم شعور سیاسی خود را به نمایش گذاشتند و نشان دادند فله ای و لیستی رای نمی دهند. نه به لیست جامعه مدرسین اعتنا کردن نه به لیست اصولگراها و خودشان تک تک نامزدها را انتخاب کردن. درباره جامعه مدرسین هم باید فقط به گفتن حرف رهبری بسنده میکنم. به قول رهبری خواص گاهی به دلیل برخی وابستگی گاهی درست نمی توانند تصمیم بگیرند. درباره آقای لاریجانی هم نگاه های سیاه یا سفید درست نیست. ایشان هم خوبی و بدی هایی دارند

پاسخ