کد خبر ۳۵۲۹۸ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
در سال ۹۵ صورت می‌گیرد؛

بهره‌برداری از ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی شاخص در شهر قم

معاون امور زیربنایی شهردار قم از بهره‌برداری از چند پروژه شاخص به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در سال آینده در شهر قم خبر داد. وی سه عامل زمان، هزینه و کیفیت پروژه‌ها را از موضوعاتی دانست که شهرداری روی آنها برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، علیرضا قاری قرآن که در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم به بیان عملکرد شهرداری قم در پروژه‌های عمرانی پرداخت و با اشاره به بازنگری مدیریت شهرداری بر قرارداد پروژه‌های شاخص شهری، اظهار داشت: اقدام دیگر ما در این زمینه اولویت‌بندی پروژه‌ها از لحاظ اجرایی و فعال کردن پروژه‌های متوقف و رفع موانع به ویژه مسائل مالی در پروژه‌ها بود.

وی سه عامل زمان، هزینه و کیفیت پروژه‌ها را از موضوعاتی دانست که شهرداری روی آنها برنامه‌ریزی می‌کند.

معاون شهردار قم افزود: زمان و هزینه و کیفیت مهم است و در این میان کیفیت خط قرمز ما است و خط استانداردی وجود دارد که در هر حالی باید رعایت شود.

وی ادامه داد: چیزی که می‌شود در آن هنر نمایی کرد بحث هزینه است و اگر بتوانیم زمان را کم کنیم حتماً هزینه‌ها را هم کاهش داده‌ایم.

قاری قرآن با اشاره به ویژگی‌ها و شرایط پروژه‌های مختلف عمرانی در شهر قم گفت: پروژه پل میثم که روگذر ریل راه آهن است از طریق قرارداد با قرارگاه قائم پیگیری شده که امروز ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.  

وی افزود: پروژه دیگر تقاطع غیر هم‌سطح ۱۵ خرداد است که پیمانکار آن قرارگاه قائم است و شرایط این پیمان ۱۰۰ درصد تهاتری است که امروز ۶۳ درصد پیشرفت پروژه دارد.

معاون شهردار قم با اشاره به اینکه تقاطع بلوار کریمی و فردوسی با بلوار پیامبر اعظم در تیرماه ۳۲ درصد پیشرفت داشت و حدود ۸ ماه کاملاً متوقف شده بود ادامه داد: این پروژه هم از پروژه‌های فعال شهر است.

پروژه تکمیل میدان بزرگ امام خمینی(ره)، دیگر پروژه‌ای بود که وی به آن اشاره کرد که این پروژه در تیرماه صفر درصد بود و امروز ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

تکمیل فاز نخست بلوار مرجعیت
قاری قرآن با اشاره به اینکه بلوار زائر که در دو فاز انجام شد که فاز اول تکمیل شده اظهار داشت: پروژه بعدی بلوار مرجعیت است که ۹ و نیم کیلومتر کل مسیر است و در تاریخ تیرماه ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی افزود: این پروژه را به سه فاز تقسیم کردیم که هفته گذشته فاز اول تکمیل شد و کل پروژه ۴۱ درصد پیشرفت دارد. اتفاق خوبی که در این پروژه افتاد این است که پیمانکار هیچ طلب ریالی ندارد و طلب فقط در قالب ملک است.

به گفته معاون امور زیربنایی شهردار قم احداث دو خط رفت و برگشت آسفالت و مسیر بی آر تی در این بلوار پیگیری می‌شود که در نهایت قرار است شهرک انسجام را به پردیسان متصل کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های شهرداری برای تکمیل پروژه مجموعه پل‌های جمهوری عنوان داشت: بخشی از این پروژه را سازمان توسعه و عمران در دست گرفت که تا پایان ۹۵ تکمیل می‌شود.

به گفته قاری قرآن، پروژه تقاطع غیر هم‌سطح میدان معلم و بزرگراه امام علی هم که ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد در حال حاضر ۲۰ درصد  پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ابتدا زیرگذر بود عنوان داشت: در امتداد محور بزرگراه امام علی فیبر نوری، کابل فشار قوی منوریل آب و تأسیسات دیگر قرار دارد که اگر بی‌محابا کلنگ می‌زدیم با مشکلات بدتر از تقاطع ۱۵ خرداد مواجه می‌شدیم.

معاون شهردار قم افزود: این طرح اصلاح شد و به صورت یک روگذر درآمد که الان هیچ معارض تأسیساتی ندارد و ۴۰ درصد معارضات ملکی هم آزاد شده است و پیش‌بینی ما این است که نیمه نخست ۹۵ راه‌اندازی شود.

هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی پروژه‌های شاخص شهر
وی با اشاره به اینکه جمع کل پروژه‌های ۹ گانه ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان داشت: سه پروژه را کاهش قیمت دادیم که از این طریق می‌توانیم ۴۷ میلیارد تومان پول ذخیره کنیم.

قاری قرآن با اشاره به اینکه همه پروژه‌های ۹ گانه شاخص در شهر قم فعال هستند ادامه داد: برخی فعالیت آنها خوب و برخی نیم بند است که مشکلاتی دارند.

وی افزود: نگاه ما برای سال آینده این است که ابتدا معارضات ملکی و تأسیساتی پروژه‌ها را رفع کنیم و بعد کلنگ بزنیم.

معاون شهردار قم ادامه داد: نکته دیگر این است که نمی‌توانیم پروژه‌ای را بدون پشتیبانی مالی شروع کنیم و باید ابتدا از تأمین مالی مطمئن باشیم.

وی گفت: چیزی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان در سال آینده پروژه‌های شاخص به بهره‌برداری خواهد رسید و به گونه‌ای شروع می‌کنیم که قابل مدیریت باشد و بشود در یک زمان بهینه انجام شود.

لزوم حمایت از پروژه‌های عمرانی
در ادامه این جلسه وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم اظهار داشت: باید از شهرداری تشکر کرد که پروژه‌های عمرانی را از وضعیت رکود به فعالیت درآوردند و در پروژه‌های جدید مدیریت خوب شهرداری دیده می‌شود.

وی افزود: خواهش من از اعضای شورا این است که با توجه به اینکه کمتر از دو سال از عمر شورای فعلی باقی مانده است و ظرفیتی که در شهر قم با حضور دکتر سقائیان نژاد ایجاد کرده است، نگاه جدی‌تری به امور عمرانی داشته باشند.

شایسته نیک ابراز داشت: باید پروژه‌های عمرانی را حمایت کرده و بودجه‌ای که برای عمران شهری لازم است را تصویب کنیم تا یک سری پروژه‌های ضروری را به سرانجام رسانده و مسائل ترافیکی را بهبود ببخشیم.

ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای شهر قم هم با اشاره به اینکه با وجود اینکه رکود اقتصادی و مشکلاتی وجود دارد اما پروژه‌ها به خوبی پیش می‌رود، گفت: یقین دارم در آینده شاهد تغییرات مثبت در شهر خواهیم داشت. ما هم هر جایی نیاز بود کمکی داشته باشیم و حضور پیدا کنیم خدمت شما هستیم.

وی افزود: در حوزه مترو کار زیربنایی در حال انجام است و شاید مشهود نباشد اما اگر به نتیجه برسد یادگاری از شورای چهارم خواهد بود.

حجت‌الاسلام سعید روحانی، عضو کمیسیون فرهنگی شورا هم ابراز داشت: باید اطلاع‌رسانی بهتری برای مردم در این پروژه‌ها داشته باشیم چرا که نگاه مردم تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: در انعکاس کارهای شهرداری کمی تعلل وجود دارد درحالی که باید این زحمات به گوش مردم برسد.

 

منبع: مهرنيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com