کد خبر ۳۵۳۳۰ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹

نشست علمی معماران برجسته کشور ایتالیا و استان قم برگزارشد

نشست معماران برجسته کشور ایتالیا و استان قم روز چهارشنبه در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، در این نشست که با حضور معماران، مهندسان، مرمت کاران و باستان شناسان، دکتر ژوآنی اسپالا و ارالدو وینچی گو ارلا دو تن از معماران برجسته کشور ایتالیا، محمدابراهیم فقیه زاده رئیس جهاددانشگاهی واحداستان قم و سفیر سابق ایران در واتیکان برگزار شد، پیرامون سبک معماری اسلامی ایرانی به گفت و گو پرداخته شد.

استاد و معمار برجسته ایتالیایی، در ابتدای این نشست با اشاره به ارزیابی سبک های معماری اسلامی ایرانی در قم، کاشان و اصفهان گفت:بسیاری از سبک های بر جای مانده تاریخی در این سه شهر مهم، بی نظیر و شگفت انگیز است.

دکتر ژوآنی اسپالا با تاکید براینکه آثار تاریخی قم با سبک اسلامی باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، ادامه داد: در مدیریت شهری، باید هویت این آثار حفظ شود و در راستای جلوگیری از تخریب و نوسازی این بافتها توجه خاص و ویژه ای صورت بگیرد.

**ایران ظرفیت‌های زیادی در خلاقیت دینی دارد
سفیر سابق ایران در واتیکان و مشاور عالی دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های زیادی در خلاقیت دینی دارد، گفت: علیرغم خلاقیت‌ها، وضعیت معماری و هنری دینی ما دچار آسیب شده است که امید است سازوکاری تعریف شود که آسیب‌ها شناسایی شود.

حجت الاسلام محمد مسجد جامعی در خصوص معماری قم گفت: استان قم شهری استثنائی است که در سال‎های اخیر توسعه زیادی یافته است ولی نوع معماری مدرن آن نیاز به آسیب شناسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این معماری باید ویژگی های مهمی همچون معماری دینی و شهرسازی، مدل شهرسازی، توسعه شهری، محیط زیست و فضای سبز به خوبی بررسی شود.

مسجد جامعی عنوان کرد: یکی از اساتید خلاقیت در انگلیس در ارزیابی خود از سبک معماری اسلامی در ایران این گونه بیان داشت که سبک ایرانی واقعا بی نظیر است و در هند و چین به نوعی تقلید از چنین سبکی وجود دارد و خلاقیت به لحاظ ایرانی قابل توجه همگان است.

وی با تاکید بر اینکه در معماری باید به تلفیق هنر نیز توجه کرد و با نظرهای کارشناسانه، زمینه تحول در معماری را فراهم ساخت، گفت: ایران با توجه به خلاقیت هایی همچون خطاطی و نقاشی در معماری بی نظیر است.

مسجدجامعی اظهار کرد: علیرغم این خلاقیتها در ساخت مساجد و مکانهای مذهبی، مشکلاتی وجود دارد که باید آسیبها شناسایی شود تا پروژه ها با آسیبهای کمتری ساخته شود.

گفتنی است؛ در این جلسه همچنین سبک های معماری، ضرورت تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی و علمی در سبک معماری و جایگاه دستگاههای اجرایی در تبیین معماری اسلامی در قم مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

منبع: ايسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com