کد خبر ۳۵۴۴۴ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۷

رئیس جامعه المصطفی(ص): جهاد دانشگاهی ظرفیت های بسیاری برای ورود به مباحث میان‌رشته‌ای دارد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) گفت: جهاد دانشگاهی در زمینه مسایل میان‌رشته‌ای دین و تحقیقات ژنتیکی و سلامت دارای یک مزیت عالی است و با بهره‌گیری از توان حوزه و نهادهای مرتبط با مرجعیت در این زمینه اقدامات ماندگار و مهمی انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، محمد ابراهیم فقیه زاده، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم، روز یکشنبه با آیت‎الله علیرضا اعرافی، رییس جامعه‎المصطفی(ص) العالمیه دیدار و گفت وگو کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم در ابتدای این دیدار با اشاره به ظرفیت‎های جهاددانشگاهی در عرصه‎های علمی، فن آوری و مباحث علوم انسانی و فرهنگی گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی به خصوص جهاددانشگاهی واحد استان قم، در سالهای اخیر و در عرصه علمی فعال کرده است، فعالیت جدی و موثر در زمینه درمان ناباروری با آخرین تکنولوژی، روش‎های علمی با نیروهای بومی و با در نظر گرفتن قواعد و اصول و مبانی فقهی و ارتباط مستقیم با نهادهای علمی و دینی در این حوزه بوده است.

محمد ابراهیم فقیه زاده، بیان کرد: فعالیت در زمینه سلول درمانی، ترمیم بافت غضروفی و نای و حضور در عرصه‎های جدید تولید علم از دیگر ظرفیت‎هایی است که فعالان جهادگر قم، آن را ایجاد کرده اند.

در ادامه این دیدار نیز رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص)، گفت: ‌در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت‎های مختلف و بسیاری انجام شده است که از آن جمله می‎توان به فعالیت‎های صورت گرفته در نهادهایی همچون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

آیت‎الله علیرضا اعرافی اظهارکرد: بیشتر این فعالیت‎ها در زمینه مباحث مبنایی و کلامی صورت گرفته است و عرضه موضوعات علوم انسانی به منابع دینی در این زمینه مورد توجه واقع شده است.

رییس جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه بیان کرد: تمام کاری که در این زمینه انجام شده است به دو رویکرد خاص منحصر می‎شود که نخستین آن، اثرگذاری مبانی است؛ محور دوم نیز شامل این مساله می‏ شود که موضوعاتی که در علوم انسانی عرضه شده است را به علوم اسلامی عرضه کنیم و پاسخ آن را دریافت کنیم.

وی گفت: ضرورت این مساله از سالها پیش احساس می‌شد و به همین جهت است که همه این موضوعاتی که از دین برگرفته‎ایم را در عرصه تجربی و مباحث علوم انسانی مورد مداقه قرار دهیم و جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت بسیار مناسبی برای این امر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جهاد دانشگاهی می‎تواند در برخی قلمروها پایلوتی برای تحقیقاتی آزمایشی در حوزه‌ها و گزاره‎هایی که با متون دینی ارتباط دارد از جمله مسایلی در روانشناسی و احیانا در اقتصاد و سلامت و... ایجاد کند.

وی گفت: این مرکز می‎تواند دیدگاه‎های دینی را برگرفته و تاثیرات آن را در قالب منطقی، متدلوژیک و علمی بررسی و ارایه کند؛ این مساله یک قلمرو بسیار مهم است که در چند باب می‎توان به آن پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در این زمینه دارای یک مزیت نسبی عالی است و با بهره گیری از توان حوزه و نهادهای مرتبط با مرجعیت در این زمینه اقدامات ماندگار و مهمی انجام دهد.

اعرافی بیان کرد: مسیحیان به ویژه مسحیت کاتولیک در عرصه سلامت و تاثیرات تجربی دعا و دین و سلامت فعالیت‎های خوبی انجام داده اند؛ در این عرصه می‎توان تحقیقات تجربی انجام داد تا با کاربست دینی به دریافت نتایج جدید اقدام کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: جهاددانشگاهی می‎تواند به یک برند بین‎المللی در این زمینه مبدل شود زیرا ظرفیت این کار در این نهاد انقلابی کاملا وجود دارد و محسوس است.

آیت الله اعرافی گفت: در این زمینه می‎توان به ایده‎های کلان رسید؛ از جمله این مباحث آن است که باید روی اخلاق حاکم بر این تغییرات و تصرفات که در زمینه جراحی و تغییرات ژنتیک و سلولی انجام می‎شود کار کنیم؛ فقه و اخلاق ژنتیک و سلولی و... از جمله این مباحث است.

 

منبع: ايسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com