کد خبر ۳۵۴۴۸ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
در جلسه شورای اسلامی شهر؛

بودجه ۱۳۳۸ میلیارد تومانی شهرداری قم تصویب شد

شورای اسلامی شهر قم با وجود موافقت‌ها و مخالفت‌ها بر سر ارقام، بودجه هزار و ۳۳۸ میلیارد تومانی شهرداری برای سال ۹۵ را تصویب کرد. لایحه بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم اوایل بهمن‌ماه به شورای اسلامی شهر تقدیم شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، لایحه بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم اوایل بهمن‌ماه به شورای اسلامی شهر تقدیم شد. این بودجه با احتساب بودجه پیوست به دو هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این در حالی است که برای سال ۹۴ شهرداری قم اصلاح بودجه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی را به شورا آورده بود.

شورای شهر قم بر سر بندهای بودجه سال آینده در کمیسیون بودجه و تلفیق بحث‌های بسیاری داشت که مهم‌ترین اشکالاتی که وارد می‌شد در حوزه افزایش هزینه‌های جاری و افزایش هزینه‌ها در بخش حقوق و دستمزد بود.

در نهایت به گفته حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در جلسه شامگاه یکشنبه شورای شهر قم، کمیسیون تلفیق با ۱۲ میلیارد تومان کاهش در هزینه‌های پرسنلی این لایحه را تصویب کرد.

وی افزود: در سال جاری حدود ۲۵۵ میلیارد تومان اصلاحیه بودجه جاری تصویب شد که از مصوب حدود ۲۰ میلیارد تومان افزایش دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم در توضیح این افزایش بودجه جاری اظهار داشت: برخی پرداخت‌ها در هزینه‌های جاری در سال‌های قبل از پروژه‌های عمرانی اتفاق افتاده است که امسال این را اصلاح کردیم و این هزینه جاری که تصویب می‌شود برای کل هزینه جاری است و شهرداری حق ندارد از جای دیگر برای موارد جاری خرج کند.

۲۹۴ میلیارد تومان بودجه جاری
به گفته وی، شورای اسلامی شهر قم برای سال آینده ۲۹۴ میلیارد تومان هزینه جاری تصویب کرده است و ما بقی در حوزه عمرانی جای می‌گیرد.

حجت الاسلام آتش‌زر ادامه داد: هزینه‌های جاری شهرداری قم نسبت به اصلاحیه بودجه سال ۹۴ حدود ۱۵ درصد  و هزینه‌های عمرانی ۲۴ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: خوشبختانه امسال تسهیلات نگرفتیم و بخشی از بدهی‌های تسهیلات پرداخت شد که حدود ۳۰ میلیارد تومان به صورت تهاتر بدهی‌های سال‌های قبل را شهرداری تهاتر کرده است.

این عضو شورای شهر قم ادامه داد: رویه خوبی در شهرداری در حال جریان است و امیدواریم بودجه هزار و ۳۳۸ میلیاردی که به رأی گذاشته می‌شود محقق شود.

حسن بختیاری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم اما با این روند بودجه‌نویسی مخالف و معتقد بود بودجه به صورت غیر واقعی نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه روند کلی که شهرداری در سال های گذشته داشته نیازمند رویکردهای جدی‌تر در برخی بخش‌ها است، اظهار داشت: در بحث کوچک سازی سازمان شهرداری در سال‌های گذشته موفق عمل نکردیم و طی سال‌های گذشته این سازمان دائما فربه‌تر شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: تجربه در کشورهای موفق نشان می‌دهد با یک مجموعه کوچک تری می‌توان خدمات بهتری ارائه کرد.

وی با بیان اینکه مسئله اصلاح فرایندها هم در مجموعه شهرداری مورد غفلت است ادامه داد: واگذاری بخش خصوصی هم در بخش‌های اداری ما جدی گرفته نشده است. خدماتی که در قالب با صدور پروانه و ارتباط با مردم است می‌تواند واگذار شود که این اتفاق نیفتاده است.

بودجه‌ای که غیر واقعی دیده شده
بختیاری در مجموع بودجه را از نظر میزان درآمدهای پیش بینی شده دارای اشکال دانست و افزود: آرزوی ما این است که بودجه شهرداری ۵ هزار میلیارد بشود اما واقعیت‌های دیگری وجود دارد.

وی به اصلاحیه بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ در واقع ۷۷۰ میلیارد تومان تحقق بودجه داشتیم که بلافاصله داریم برای سال آینده درآمدهای سنگینی می‌بینیم که واقعی نیست مثلا تحقق فروش اموال ۷۰۰ میلیارد تومانی چیزی نیست که به راحتی شدنی باشد.  

 

 


نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: نسبت هزینه‌های جاری و عمرانی هم در بودجه معقول نیست چرا که بودجه جاری نیمی از درآمدهای شهرداری را به جز بخش دیون، تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه روندی باید داشته باشیم که هزینه‌های جاری کاهش پیدا کرده و عمرانی افزایش پیدا کند، گفت: در سال‌های اخیر دائما هزینه‌های جاری در اصلاحیه بودجه افزایش پیدا کرده است.

بختیاری گفت: نظارت و کنترل کامل شهردار محترم برای سال آینده نیاز است و نباید به گونه‌ای پیش برویم که هزینه‌های جاری افزایش پیدا کند.

بودجه محافظه کارانه دیده شد
در ادامه جلسه امیرعلی احمدی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، با اشاره به گزارش‌های دوماهانه بررسی بودجه شهرداری که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه ارائه می‌شد، گفت: با وجود این گزارش‌ها چطور بودجه جاری سال گذشته افزایش پیدا کرد و چگونه مطمئن باشیم که بودجه امسال درست اعمال می‌شود؟

حجت‌الاسلام آتش‌زر در پاسخ وی گفت: ما از همان اوایل اخطار می‌دادیم که هزینه‌های جاری افزایش پیدا کرده است اما دوستان می‌گفتند نسبت به سال ۹۳ فقط ۱۷ درصد افزایش داشتیم.

وی افزود: در نهایت متوجه شدیم که در سال ۹۳ حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه جاری از هزینه‌های عمرانی صورت گرفت و این تخلف دیگر نباید تکرار شود.

محمدرضا ملکی، دیگر عضو شورای شهر قم در پاسخ به صحبت‌های نایب رئیس شورا درباره تحقق‌پذیر نبودن بودجه ابراز داشت: بودجه ۹۴ مدتی در دست سرپرست بود. مدتی هم که آقای سقائیان‌نژاد بودند تازه آمده بودند و نمی‌شود آن بودجه را معیار عمل امسال قرار داد.

وی ضمن اعتراض به کاهش مبلغ بودجه توسط شورا ادامه داد: در سال‌های گذشته بودجه پیشنهادی را اضافه می‌کردیم و نه کم. آنهم حالا که شهردار اصفهان به قم آمده و انتظار ما بیش از این است.

ملکی افزود: باید تکلیفی برای شهرداری داشته باشیم که حداقل هزار میلیارد تومان از دیون پرداخت شود تا بدهی کلانی برای دوره‌های بعد نماند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم سالانه ۵۴۰ میلیارد تومان و روزی یک ملیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سود بانکی می‌دهد، گفت: پیشنهاد ما این است که هزار میلیارد برای پرداخت دیون در بودجه ببنیم حتی اگر شده از عمرانی‌ها کم کنیم ضررش کمتر خواهد بود.

سعید روحانی، دیگر عضو شورای شهر قم هم در این زمینه اظهار داشت: ما انتظار داشتیم آقای شهردار بودجه دو هزار میلیارد تومانی برای شهر قم در نظر بگیرند و به نظر می‌رسد هنوز از ظرفیت ایشان در قم استفاده نشده است.

افزایش هزینه‌های جاری شهرداری
محسن عابدینی‌پور، دیگر عضو شورای شهر قم هم به مسئله افزایش هزینه‌های جاری اشاره کرد و گفت: افزایش‌های پی در پی حقوق و مزایا و رفاهیات موجب شده سازمان‌های سودآور ما هم زیان ده شده باشند.

وی با اشاره به اینکه حقوق و دستمزد و افزایش آن در کشور شاخص و قاعده دارد، اظهار داشت: باید در افزایش رفاهیات از معمول کشوری بالاتر نرویم.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا معتقد بود بودجه سال آینده توسط شهرداری محافظه‌کارانه نوشته شده است و وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی اعتقاد داشت این بودجه و ارقامش منطقی است و تحقق آن در توان شهرداری قرار دارد.

 وی ابراز داشت: اگر شهرداری بتواند توان ویژه‌ای از خود نشان دهد خوب است که در قالب متمم بودجه دیده شود.

 

 


این عضو شورای شهر قم اظهار کرد: پروژه‌های تعریف شده در بودجه پروژه‌های موثری بود و تمرکز در پروژه‌هایی که اثرگذاری بیشتری داشت به وضوح دیده می‌شد. از نظر شفافیت هم بودجه خوبی نوشته شده بود و مهمتر از آن بحث توجه به زیربناها بود.

شایسته نیک ادامه داد: در سال‌های گذشته ریز مطالعات بودجه در شورا بررسی می‌شد و امسال بودجه به صورت کلی آمد و خواهش من این است که زیرلیست ارسال شود.

مصطفی ملایی، عضو کمیسیون فرهنگی هم معتقد بود برنامه باید شوق انگیز و راهبردی باشد و در شهر قم بودجه دو هزار میلیاردی قابلیت تحقق دارد.

زین العابدین قراچورلو، دیگر عضو شورای شهر قم هم با اشاره به اینکه بودجه‌ها عملکردی نوشته می‌شود نه اقتصادی، اظهار داشت: باید در همان برنامه یک ساله هم به صورت اقتصادی به مسئله بودجه نگاه کنیم. ما برای ایجاد درآمدهای پایدار در بودجه‌ها جایگاهی قائل نیستیم اما مطالعاتی را نداریم که راهکار ایجاد درامدهای پایدار را بدانیم.

کارشناسی و محافظه‌کارانه
شهردار قم در نهایت پس از مطرح شدن نظرات موافق و مخالف درباره این بودجه با اشاره به اینکه بودجه‌ای که تقدیم شورا شده ۱۲ میلیارد تومان کاهش داشته، اظهار داشت: معمولا در شورای شهر بودجه را اضافه می‌کنند اما ما از همان ابتدا مواجه شدیم با این سخن که این مبلغ کارشناسی نیست.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد اظهار داشت: بودجه سال آینده شهرداری قم محافظه کارانه نوشته شده است.

وی با رد کردن پیشنهاداتی که درباره اضافه و کم شدن بودجه، گفت: بودجه بر اساس کارشناسی نوشته شده است.

شهردار قم اظهار داشت: برای تحقق بودجه باید بخش خصوصی وارد شود و درآمدها بالا برود تا مشکلات مرتفع شود.

وی افزود: اگر کسی شک دارد که این بودجه عمل شدنی است همین جا اعداد و ارقام را بشمارم که بدانید چرا این بودجه محقق شدنی است.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: سال ۹۴ بدترین سال در سراسر کشور از نظر اقتصادی و بودجه‌ای بوده و رکود موجب شد هیچ کلان‌شهری به بودجه‌اش نرسد.

وی افزود: تصمیم ما این است که امسال ۵۰۰ میلیارد تومان از دیون پرداخت شود چرا که تمام کارها برای تهاتر بدهی‌ها با پروژه سالاریه و میدان امام خمینی(ره) انجام شده است.

شهردار قم گفت: برای بدهی بانک تجارت هم تمام روند برای تهاتر با مجتمع تیراژه انجام شد اما تغییر هیئت مدیره این مجتمع مشکل ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: ما هنوز مطابق برنامه راهبردی حرکت نمی‌کنیم و من قول می‌دهم که بودجه سال ۹۶ بر اساس برنامه نوشته شود.

در نهایت بودجه سال آینده شهرداری با ۲ رأی مخالف و ۵ ممتنع تصویب شد.

 

منبع: مهرنيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com