کد خبر ۳۵۴۸۶ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹
در نشستی خبری؛

فعالیت­های شهرداری کلانشهر قم تشریح شد

سیدمرتضی سقائیان­ نژاد شهردار کلانشهر قم عصر ديروز در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشريح برخي از فعاليت هاي شهرداري قم (پروژه قطار شهري قم، ساماندهي وانت بارها، بودجه شهرداري قم فضاي سبز و...)، پاسخ گوي سئوالات خبرنگاران شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، سیدمرتضی سقائیان­ نژاد شهردار کلانشهر قم عصر ديروز در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه پس از تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، درباره سیاست­های شهرداری قم که دنبال می کند خاطرنشان کرد: یکی از مباحث اصلی که به عنوان چالش در شهرداری قم داشته­ ایم، نداشتن برنامه ­ای است که بتوانیم بر طبق آن استوار کنیم؛ این مسأله با جدیت در حال دنبال است و در این راستا اتاق فکر شکل گرفته که جمع­ بندی آن تا اواسط سال به وجود می­ آید تا بر طبق یک نقشه راه پیش برویم و تا آن موقع باید پروژه محور حرکت کنیم.


شهردار قم با اشاره به بودجه شهرداری کلانشهر قم در سال 95 اظهار داشت: دیشب بودجه شهرداری به تصویب رسید که از 1350 ملیارد تومان بودجه پیشنهادی شهرداری، 1335 میلیارد تومان تصویب شده است و مباحث ما برای سال بعد روشن شده که این بودجه خط کش و نقشه ­راه است.
 

وی به طرح­های عمرانی نیمه­ تمام پرداخت و تصریح کرد: 1345 میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم که امسال برخی را اولویت دادیم و فعال شد و برخی دیگر برای سال بعد انجام می­ شود.

 

 

سقائیان­ نژاد با اشاره به پروژه های کلان شهر قم یادآور شد: امروز پروژه­ های اصلی یعنی قطار شهری و منوریل فعال است؛ دو پروژه(پل میثم و تقاطع عمار یاسر) برای قم بسیار ضروری است که هنوز در حال فعال­ کردن این دو هستیم  که نامه نگاری­ های زیادی صورت گرفته که تا پایان سال تکلیف آن مشخص خواهد شد و معضل این دو حل می­ شود.

شهردار قم درباره پروژه های در دست کار این سازمان خاطرنشان کرد: پروژه شهید محمودنژاد که رو گذر جمهوری و زیرگذر محمودنژاد است که تا پایان این ماه طرح آن آماده می­شود و از ابتدای سال 95 کار عملیاتی آن شروع خواهد شد؛ پل حضرت زینب(س) از دیگر پروژه ­های مد نظر شهرداری است که این پروژه، ترافیک خیابان امام خمینی(ره) را کاهش می­ دهد؛ دور برگردان انتهایی غدیر از دیگر پروژه­ها است که تمامی کارهای آن انجام شده است و سایر پروژه ها تا پایان سال 95 به بهره­برداری خواهد رسید.

وی درباره پروژه متروی قم اظهار داشت: پروژه قطار شهری با تردید می­گویم که در پایان 95 تمام می­شود که گلوگاه آن تهیه واگن است و قول داده­ اند ده ماهه واگن­ ها را تحویل دهند که سعی می­کنیم سه ایستگاه آن تا پایان سال 95 به طول 2/5 کیلومتر را افتتاح کنیم.

سقائیان ­نژاد درباره دیگر پروژه­ های در دست اقدام شهرداری قم تصریح کرد: منوریل 18 واگن می­خواهد که شرکت ایتالیایی نظارت عالیه آن را بر عهده دارد که تا اواسط سال آینده راه ­اندازی می­ شود؛ پروژه ­های تقاطع امام علی(ع) و عمار یاسر در عرض 6 الی 7 ماه آینده تحویل داده خواهد شد و همچنین تقاطع شهید کریمی که تا اواسط سال 95 آماده می­ شود.

 

 

شهردار کلانشهر قم با اشاره به بافت فرسوده این شهر گفت: در طرح­های عمرانی وضع مناسبی داریم که نگرانی خاصی وجود ندارد؛ در بحث بافت­ های فرسوده که جزو سیاست های شهرداری به حساب می ­آید، سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر و هیأت مدیره آن تشکیل که پروژه­ های متعددی برای آن تعریف شده است و در بافت­ های تاریخی و فرسوده این حرکت بسیار خوبی بوده که سازمان فعال کرده است.

وی درباره رسیدگی به مسائل زیست محیطی یادآور شد: باید سالانه سه متر سرانه فضای سبز هم شهریان را بالا ببریم که کل فضای سبز قم 17 متر برای هر شهروند بوده و این در صورتی است که باید 25 متر باشد؛ در حال حاضر فضای سبز مرکز شهر 4 متر است و باید 12 متر باشد و با بوستان ­های متعددی که در حال احداث است، ما را به سر منزل مقصود می­رساند.

سقائیان ­نژاد درباره بلوار مرجعیت تصریح کرد: این بلوار 200 میلیارد تومان هزینه در برداشته که یک کیلومتر آن افتتاح شده است و تا خردادماه تمام آن افتتاح خواهد شد.

شهردار قم درباره ساماندهی وانت ­بارهای بارفروش در سطح شهر خاطرنشان کرد: مبحث بعدی، رسیدگی به ساماندهی امور قم است که جلسه ­ای با دادستان داشتیم که بتوانیم مکانی برای وانت­ بارها به وجود بیاوریم که 5 نقطه برای این امر در نظر گرفته شده است؛ از چند ماه پیش به وانت ­بارها اخطار داده شده که شناسنامه ­ای برای آنها در حال صادرشدن است؛ محل ­هایی را تعیین خواهیم کرد که این محل­ ها چند ماه یک بار تغییر خواهد کرد.

 

 

وی افزود: وانت­ بارها شب­ها به شرط شناسنامه ­داربودن می­توانند کالای خود را در معرض فروش قرار دهند و قبل از ساعت ده شب قرار نیست این افراد در خیابان­ ها در راه عبور و مرور مردم قرار بگیرند؛ این مسأله را به مرور دنبال می­ کنیم و از 15 فروردین ­ماه این طرح اجرا خواهد شد و این مسأله کمک بسیاری به ظاهر قم می­ کند.

سقائیان­ نژاد اظهار داشت: از ابتدای سال آینده با تشکیلات منسجم، کار خود را شروع می­ کنیم تا بتوانیم شهرداری چابک داشته باشیم و برنامه­ ریزی­ ها انجام شده است که بتوانیم نبض امور را در دست داشته و در همه امور نظارت داشته باشیم.

شهردار قم درباره تشکیل ستاد نوروزی استقبال از زائران تصریح کرد: از چند ماه قبل ستاد نوروزی تشکیل شده که در حال آماده­ شدن است تا زائران از آرامش لازم برخوردار باشند و این تشکیلات از کمیته های مختلف مدون شد­ه ­اند که شامل کمیته حمل و نقل ترافیک، کمیته اطلاع ­رسانی تسهیلات زائران، معانعت از چادر خوابی، آمادگی 9 پارکینک، نصب 40 ست­ ورزشی­ در سطح شهر، برگزاری تور قم­ گردی با مشارکت سازمان­های تابعه به منظور آشنایی زائران با شهر قم می­شود.

وی افزود: از دیگر فعالیت­های انجام شده در راستای استقبال از زائران نوروزی، تهیه صد هزار کتابچه مورد نیاز زائران جهت آشنایی با شهر قم، بررسی ایمنی مدارس و مکان­ های استقرار زائران توسط سازمان آتش­ نشانی، استقرار غرفه ­هایی میادین میوه و تره بار در سطح شهر، توقف پروژه­ های عمرانی در یک هفته قبل از عید نوروز و عدم حفاری در این ایام نصب تابلوهای راهنمای مورد نیاز است.

 

 

در ادامه این نشست خبری، پس از سخنرانی شهردار قم خبرنگاران به بیان سؤالاتی وی کردند وی درباره برنامه شهرداری در مورد میدان مطهری گفت: این میدان معضلی است که مشاوری بر روی کل این میدان در حال کار است.

سقائیان ­نژاد درباره وجود مرکزی برای دریافت طرح ­های پیشنهادی مردم یادآور شد: مکانی برای نظام پیشنهادات شهرداری وجود دارد که طرح­های عملیاتی از سوی مردم به شهرداری ارائه می­شود که این نظام پیشنهادات می ­تواند بسیار مؤثر باشد.


شهردار قم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره رابطه شهردار قم با دفاتر مراجع خاطرنشان کرد: الحمدلله تا به حال با دفاتر مراجع مشکلی نداشتم و ان شاءالله نخواهم داشت و فردا با آیت ­الله مکارم شیرازی دیداری را خواهیم داشت.

 وی با اشاره به شهر پردیسان قم اظهار داشت: جمعیت شهر پردیسان و قم مجموعاً 1/250/000 نفر را شامل می­ شود و ظرفیت مدنظر برای پردیسان 350 هزار نفر بوده که در حال حاضر جمعیت این شهر، 130 هزار نفر است.

 



سقائیان ­نژاد افزود: راه ­های دسترسی به این شهر تدوین نشده است؛ مسکن مهری که گذاشته شده است و شرکت­های طرف قرارداد، شبکه فاضلاب را رها کرده ­اند و این مسأله واقعا آزاردهنده است که وضعیت این شهر تازه نباید به این صورت باشد.


وی وجود راه آهن قم در داخل شهر را یکی از معضلات دانست و تصریح کرد: نظر وزیر راه و شهرسازی این است که مرکز شهر را به عنوان یک ایستگاه مرکزی راه آهن در نظر گرفته شود و خطوط راه آهن در مرکز شهر باشد که این مسأله نظر ما نیست و با کشیدن دیوار در اطراف راه­ آهن برای ماندن خط آهن در داخل شهر، مخالف بوده و معترض آن هستیم و به دنبال آن هستیم که ایستگاه­ها به بیرون شهر برود و این نظر شورای شهر و نماینده­های مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز است، اما مسؤولان بر آن هستند تا خط آهن به عنوان تسهیلاتی برای زائران در داخل شهر باشد.

شهردار قم به عملکرد شهرداری در زمینه ورزشی پرداخت و گفت: بنا داریم که در بودجه سال آینده بین 30 تا 50 زمین رو بار احداث شود؛ ورزش همگانی مسؤولیت شهرداری ها است و باید ورزش را در بوستان ­ها داشته باشیم و شهرداری محور ورزش همگانی است.

سقائیان­ نژاد به بیان ارقامی از مسائل مالی شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: تعهدات شهرداری 5970 میلیارد است نه اینکه این مبلغ بدهی شهرداری باشد؛ برای پروژه­ های نیمه تمام شهر،3 هزار و 425 میلیارد تومان نیازمند است؛ماشین آلات خدمات شهرداری، 95 میلیارد تومان نیاز است؛ شهرداری 1730 میلیارد تومان بدهکاری دارد و در کنار آن منابعی داریم که 2530 میلیارد منابع دارد؛ ما ورشکسته نیستیم، اما باید روی اعداد و ارقام باید دقت و عملیاتی کرد؛ سال 94 از نظر اقتصادی و بودجه ای برای شهرداری قم سال بدی بود.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com