کد خبر ۳۵۶۳۲ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم:

زنگ خطر تكرار پديده درياچه اروميه در قم/ آسيب ريزگردهای قم به استان های مجاور

محسن بهشتي با بیان اینکه وضعیت ریزگردها در استان قم نگران‌کننده است ريزگردهاي توليد شده در قم را نه تنها براي خود استان قم بلكه براي استان هاي مجاور هم آسيب زا دانست و خواستار عزم ملي جدي براي مبارزه با آن شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، محسن بهشتی ديشب در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در تالار امام رضا برگزار شد با بیان اینکه وضعیت ریزگردها در استان قم نگران‌کننده است گفت: ما دریاچه نمک قم را کانون اصلی تولید ریزگرد در قم می‌دانیم که نه تنها به این استان بلکه به استان‌های مجاور نیز آسیب زده است و مبارزه با آن به عزم ملی جدی نیاز دارد.

وی افزود: رویارویی با این امر نیاز به برگزاری جلسات منطقه‌ای با استانداران مربوطه دارد تا از تکرار پدیده دریاچه ارومیه جلوگیری کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار قم با اشاره به آلودگی هوای استان قم ابراز کرد: استقرار صنایع آلاینده در این استان سبب آلودگی هوا شده است و ما به‌رغم تمایل مسئولین استان نسبت به جذب سرمایه‌گذار و توسعه اشتغال، هوای پاک را خط قرمز خود می‌دانیم.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان قم در این جلسه گفت: همه دستگاه‌ها برای رویارویی با بحران‌های احتمالی نوروز آماده هستند.

محسن اروجی با اشاره به زلزله شهر جعفریه اظهار کرد: پس از زمین‌لرزه شهر جعفریه لرزه‌نگارهایی را در این شهر نصب کردیم تا تحرکات گسل‌ها را رصد کنیم چون احتمال فعال شدن گسل‌های قم و تهران در پی این زمین‌لرزه فراوان است.

محمدرضا طلایی نیز در این جلسه گفت: استان قم در 10 سال گذشته همواره جزو رده‌های نخست تا سوم در زمینه خشکسالی بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی قم افزود: قم دارای تنوع اقلیمی زیادی است و داشتن ایستگاه‌های هواشناسی مجهز کمک شایانی به بررسی و پیش‌بینی وضعیت آب و هوای استان می‌کند.

همچنین عبدالله جلالی در این جلسه گفت: تغییر وضعیت آب و هوا و تخلیه روستاها از عوامل موثر تولید فقر است که باید با آن مبارزه شود.

مدیرکل کمیته امداد قم افزود: در گذشته شاهد سوءمدیریت‌های در این زمینه بودیم که باید در پی جبران باشیم.

احمد ذاکری نیز در این جلسه گفت: برخی از پالایشگاه‌های کشور در موقعیتی قرار گرفته‌اند که وزش باد سبب انتقال تمام آلودگی‌های آن به شهرها می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: هنگام ساخت مراکز صنعتی حتما باید شرایط اقلیمی منطقه در نظر گرفته شود تا شاهد مشکلات این‌چنینی نباشیم.

همچنین محمد تقی سجادی در این جلسه گفت: امور مربوط به توسعه و پیشرفت استان‌ها باید به شکل پایدار باشد و آسیبی به محیط زیست نزند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: اگر ایجاد مراکز صنعتی دارای سود کوتاه‌مدت و زیان بلندمدت باشد باید از آن صرف نظر شود.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com