کد خبر ۳۸۰۹۰ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
فرماندار قم:

توسعه 30 هزار هکتار فضای سبز برای کنترل ریزگردها در قم ضروری است

فرماندار قم گفت: توسعه 30 هزار هکتار فضای سبز و استفاده از پساب در فضای سبز شهر از مهم‌ترین راهکارهای کنترل ریزگردها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،رضا سیار سه‌شنبه‌شب در جلسه قم‌پژوهی با عنوان نقش فرمانداری قم در کنترل ریزگردها و دیگر آلاینده‌های شهر قم اظهار کرد: برای توسعه فضای سبز و کمربند سبز نیازمند همکاری شهرداری و نهادهای مربوطه در این حوزه هستیم.

وی افزود: در استان قم فضاهای جنگی به زیر 10 هزار هکتار می‌رسد این در حالی است که به فضای سبز در شهر آران و بیدگل که از نظر وسعت جغرافیایی از استان قم کوچکتر است، بیشتر توجه شده است.

فرماندار قم با اشاره به اینکه حق آبه‌هایی برای تامین نیازهای کشاورزان وجود ندارد گفت: حق‌آبه‌های رودخانه قمرود به عنوان حق کشاورزان قمی بود ولی به علت خشکسالی حق آبه‌ای وجود ندارد که بتوان نیازهای اولیه کشاورزی را تامین کرد.

وی افزود: علت بروز ریزگردها و افزایش آلاینده صنعتی به خاطر از بین رفتن باغات استان قم است.

سیار ادامه داد: تبعات حق آبه‌ها با ایجاد ریزگردها در زندگی مردم شهر قم مشهود است به گونه‌ای که بسیاری از باغ‌های استان قم نابود شده است.

وی با بیان اینکه حق آبه‌های کشاورزان خشک شده است گفت: حق آبه‌های قمرود و قره چای خشک شده است و با وجود خشکسالی قابل احیا نیست از این رو باید از منابع دیگری آب روستاییان را برطرف کرد.

سیار افزود: توسعه زمین‌های کشاورزی به صورت غیر کارشناسی در مناطق بالادست و احداث سدها و عملیات آبخیزداری موجب از بین رفتن حق آبه‌های کشاورزی در این استان شده است.

فرماندار قم با اشاره به اینکه در فصل تابستان از سد 15 خرداد حق آبه کشاورزان رهاسازی می‌شود گفت: هر سال حدود سه هزار متر مکعب آب از سد 15 خرداد رهاسازی می‌شود تا حق آبه‌های کشاورزان پایین دست در طول سال از این منبع ذخیره شود ولی این مقدار آب تامین کننده نیاز کشاورزان نیست.

وی به حفر چاه‌های غیر مجاز آب در استان قم اشاره کرد و گفت: حدود 300 چاه غیر مجاز برای رفع نیازهای کشاورزی حفاری شده است که با تدابیر فرمانداری و همکاری شرکت آب منطقه‌ای قم از تخریب این چاه‌ها جلوگیری شده است چرا که اگر این چاه‌ها تخریب شوند روستاییان دچار ضرر و نابودی باغ‌ها می‌شود.

سیار به گشایش سد کوچری اشاره کرد و اضافه کرد: در این سد به علت نوع ساختش، تبخیر آب کمتر رخ خواهد داد.

وی با اشاره به بهره برداری از سد کوچری گفت: در حال حاضر مدیریت سد کوچری با اصفهان است و تا کنون اجازه‌ای برای دست اندازی به این سد توسط استان قم داده نشده است که امیدواریم در آینده تدابیری اندیشیده شود.

فرماندار قم بیان کرد: این سد مورد توجه بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است به گونه‌ای که کشاورزان گلپایگان نیز به دنبال دستیابی به آب سد کوچری هستند.

این مسؤول تبیین کرد: استان قم برای دستیابی به آب مخاطرات فراوانی را کشیده است به طوری که افرادی که در مقابر گنبد سبز دفن شده اند به خاطر آب قم جنگیده اند و به عنوان شهدای آب قم معروف هستند.

سیار به ایجاد استخر‌هایی در توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در دوره‌های قبل این مجوزها برای کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی صادر می‌شود که در حال حاضر به علت کم آبی و به وجود آمدن مشکلاتی این استخرها قلع و قمع خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش آلاینده‌های صنعتی در استان قم اشاره کرد و گفت: فعالیت غیرمجاز کوره‌های ذوب سرب در استان باعث ایجاد آلاینده‌های صنعتی شده است که نسل کشی را به همراه دارد.

این مسؤول افزود: نقش رسانه‌ها و مردم در این حوزه مهم است تا در صورت مشاهده و اطلاع از این کوره‌ها به نیروی انتظامی و دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل محیط زیست و مرکز بهداشت مراتب را گزارش دهند تا تخریب شوند.

فرماندار قم افزود: با تعامل دادستان و نیروی انتظامی اقدامات جدی در این حوزه صورت گرفته است به گونه‌ای که بعد از شناسایی از فعالیت کوره‌ها در کمتر از 48 ساعت تخریب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست قم به عنوان ناظری از فعالیت کوره‌های ذوب سرب جلوگیری می‌کند گفت: این اداره کل به صورت جدی فعالیت می‌کند و در صورت مشاهده با سوداگران برخورد می‌کند.

سیار ادامه داد: سوداگران به صورت غیر قانونی با ضایعاتی که از کشورهای دیگر وارد این استان می‌کنند کوره‌های ذوب سرب را راه اندازی کرده و اقدام به فعالیت می‌کنند که این گازها برروی انسان و طبیعت استان قم اثر منفی دارد.

وی با بیان اینکه 12 کارخانه ذوب در استان قم مشغول به فعالیت است گفت:  اتحادیه صنفی ریخته گران و تراشکاران مجوز فعالیت به کارخانه‌هایی صادر کرده است که در ذوب و تراشکاری فعالیت می‌کنند.

فرماندار قم افزود: کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت این کارخانه‌ها در استانداری تشکیل شده است و تصمیم گرفته شده است تا اقدامی صورت بگیرد که مجوز این کارخانه‌ها تمدید نشود و یا به خارج از استان منتقل شوند.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com