کد خبر ۳۸۴۸۸ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲
آیت‌الله کعبی مطرح کرد

شعار «هیهات منا الذله» راز تسلیم‌ناپذیری در برابر استکبار جهانی

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید در نظر داشت راز تسلیم‌ناپذیری در برابر استکبار جهانی و تمدن غربی شعار «هیهات منا الذله» امام حسین(ع) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله عباس کعبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهار کرد: در دوران پیشوای سوم شیعیان فاصله گرفتن از نظام ولایی پیامبر اکرم(ص) به فاصله گرفتن دولت از باورها و ارزش‌های اسلامی منجر شد که این امر به تدریج جابه جایی ارزش‌ها و منکرهای اجتماعی و سیاسی و تبدیل به معروف‌ها به منکرها را به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مردم به سوی زندگی مادی، رفاه، تجمل و دور شدن از معنویات و اخلاق الهی هدایت شدند و از طرفی دیگر سبب شکاف طبقاتی و افزایش فقر و غوطه‌ورشدن خواص دولت آن دوران در اشرافیت و زندگی تجملاتی شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این دنیازدگی و اشرافی‌گری ریشه‌ای برای جنگ و تغییر رفتار عامه مردم از نظام اسلامی به سمت قدرت حاکم آن دوران بود، گفت: این امر شکل‌گیری حکومت طاغوتی پادشاهی مطلقه معاویه را به همراه داشت و تغییر رفتار مردم سبب تغییر نظام اسلامی از نظام ولایی به نظام پادشاهی مطلقه و حتی پذیرفتن ولایتعهدی یزید بن معاویه شد.

وی یادآور شد: با جهل، بی‌بصیرتی اعتقادی، سیاسی و تبلیغات دروغین کار به جایی رسید که تنها مانع برای نابودی کامل اسلام را حسین بن علی(ع) می‌دانستند بنابراین پس از هلاکت معاویه، یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین(ع) دستور ویژه داد.

آیت‌الله کعبی فاصله گرفتن از ولایت الهی را از ریشه‌های فروپاشی درونی نظام اسلامی ذکر کرد و افزود: این امر منجر به دنیازدگی و تغییر رفتار مردم شد و سوءاستفاده بنی امیه از قدرت ظالمانه را به همراه داشت و همه این موارد درس عبرتی است که راه حفظ نظام اسلامی و تداوم آن ولایتمداری، حمایت از دین، باورها، ارزش‌های اسلامی، آگاهی و مسؤولیت‌پذیری است.

 وی خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم که تقوا و معنویت جامعه اخلاقی در جامعه افزایش پیدا کند تا جامعه‌ای با ایمان عمیق الهی به توحید، معاد و بصیرت داشته باشیم.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی در کنار افزایش معرفت دینی و تعمیق نظام ارزشی الهی در بین جامعه سبب حفظ نظام اسلامی می‌شود، گفت: اگر جامعه اسلامی همراه ولایت باشد، شکست‌ناپذیر است، اگر جامعه اسلامی از خط و مکتب ولایت فاصله بگیرد، دچار فروپاشی درونی می‌شود، ولایت حافظ انسجام و استحکام درونی نظام بر مدار باورها و ارزش‌های اسلامی است.

وی با تأکید بر درس‌آموزی از مکتب عاشورا گفت: از این مکتب می‌توانیم درس مقاومت در برابر ظلم، توحید، عدالت‌گرایی، اخلاق‌گرایی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی را بیاموزیم، باید در نظر داشت راز تسلیم‌ناپذیری در برابر استکبار جهانی و تمدن غربی شعار هیهات منا الذله امام حسین(ع) است.

آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: مکتب حسینی مبشر تمدن اسلامی بر پایه منطق جهاد، فداکاری، ایثار، شهادت‌طلبی، مقاومت و تلاش برای احیای دین و قیام برای خدا است.

وی عنوان کرد: اشک چشمی که در ایام عزاداری ریخته می‌شود، اشک ناشی از تأثیر عمیق روحی، عاطفی و جوشش عاطفه‌های مقدس انسانی و فکری در مسیر همراهی با حق، هدایت و نجات بشریت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اشک برای عزاداری سید و سالار شهیدان خردورزانه، آگاهانه، عارفانه و مقدس است، گفت: این اشک سبب حفظ باورها، ارزش‌ها، تغییر و تحولات باطنی در جامعه می‌شود، در مجموع باید بیان کنیم کربلا و نهضت امام حسین(ع) خلاصه و عصاره نهضت انبیا بوده و امام حسین(ع) وارث انبیا است.

وی یادآور شد: اشک چشم برای امام حسین(ع) همراهی با نهضت انبیا است و امروز باید بیان کنیم، انقلاب اسلامی و دفاع از حرم امتداد مقدس عاشورا است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com