کد خبر ۳۸۶۳۶ انتشار : ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مطرح کرد

وزارت نیرو فراموش کرده قم هم کشاورزی دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: وزارت نیرو مثل اینکه فراموش کرده که این استان کشاورزی دارد و مسؤولان این وزارتخانه به مدیران استان قم می‌گویند که این استان نیازی به کشاورزی ندارد در حالی که باید به دنبال حفظ همین کشاورزی موجود در استان باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)،سید حسن رضوی  در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در تالار امام جواد (ع) در استانداری برگزار شد، اختلاف مدیران در حوزه آب را مورد توجه قرار داد و افزود: تقابلی بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در حوزه آب وجود دارد، شاید سخنان مسؤولان این دو دستگاه در جایگاه خودش درست باشد، اما بحث مدیریت منابع آب مهم است و باید مدیران این دستگاه‌ها به این مسأله توجه کنند.

وی ادامه داد: اگر به هر دلیل از منابع آب سطحی به درستی استفاده نشود، کشاورزان به سوی منابع آب زیرزمینی هجوم می‌برند و ما باید در حوزه استفاده از منابع به سوی تعادل پیش برویم، مدیران باید توجه کنند که سد 15 خرداد می‌تواند در معادله حق‌آبه کشاورزی در استان ایفای نقش کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: هر چه که استفاده از آب زیرزمینی بیشتر شود، ضرر است. اکنون بیش از 30 میلیون متر مکعب در سد 15 خرداد آب وجود دارد، می‌توانیم به گونه‌ای در خصوص آب این سد برنامه‌ریزی کنیم که هم به لحاظ آب کشاورزی و هم آب شرب استان مطمئن باشیم و شورای حفاظت از منابع آب استان می‌تواند در این خصوص برنامه‌ریزی کند.

رضوی با اشاره به ضرورت توجه به حق آبه کشاورزی استان قم تصریح کرد: وزارت نیرو مثل اینکه فراموش کرده که این استان کشاورزی دارد و مسؤولان این وزارتخانه به مدیران استان قم می‌گویند که این استان نیازی به کشاورزی ندارد در حالی که باید به دنبال حفظ همین کشاورزی موجود در استان باشیم و مدیران در این خصوص باید نگاه حاکمیتی داشته باشند تا بخشی از مشکلات ما در این حوزه حل شود.

وی در ادامه بحث طرح فاضلاب پردیسان را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر هم اکنون این طرح را شروع کنیم، اجرای آن حداقل پنج سال طول می‌کشد و اجرای طرح فاضلاب پردیسان با بودجه دولتی سال‌ها زمان می‌برد. پیشنهاد می‌دهم که طرح بازچرخانی آب در منطقه پردیسان با هماهنگی وزارت نیرو اجرا شود و همچنین روش‌های جدید جمع‌آوری فاضلاب را هم در منطقه پردیسان مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم گفت: بحث فاضلاب یکی از مشکلات اصلی منطقه پردیسان است و مردم این منطقه حل این مشکل را از مدیران استان پیگیری می‌کنند. مردم منطقه پردیسان حتی حاضر به مشارکت در بحث تامین بخشی از منابع موردنیاز برای طرح فاضلاب این منطقه هستند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com