کد خبر ۳۹۰۹۱ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۵
رئیس پارک علم و فناوری استان قم مطرح کرد

چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان در استان قم

رئیس پارک علم و فناوری استان قم گفت: شرکت‌های دانش بنیان با چالش‌هایی مواجه هستند که یکی از آنها توسعه محصول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،سید حسین اخوان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان استان اظهار کرد: این شرکت‌ها مثل بقیه شرکت‌های دیگر فعال در کسب و کار دو دسته مشکل دارند، یک دسته از معضلات این شرکت‌ها به عرصه اقتصاد بر می‌گردد و شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه مشابه شرکت‌های دیگر هستند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند علاوه بر مشکلات شرکت‌های فعال در عرصه کسب و کار، معضلات اضافه‌تری هم داشته باشند، اگرچه حمایت‌های خوبی از این شرکت‌ها می‌شود ولی شرکت‌های دانش بنیان با چالش‌هایی مواجه هستند، یکی از این چالش‌ها توسعه محصول است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید در مرز دانش کار کنند، زمانی که یک فرد در مرز دانش کار می‌کند، برای توسعه محصول باید زحمت زیادی بکشد، یک مشکل دیگر برای شرکت‌های دانش بنیان به خصوص شرکت‌های نوپا این است که بتوانند محصول خود را به بازار معرفی کنند و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند و صادرات کنند.

اخوان با اشاره به حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: دولت از این شرکت‌ها حمایت‌هایی را دارد تا بتوانند محصولات خود را توسعه دهند و آن را به بازار معرفی کنند، شاید شرکت‌های دانش بنیان با برخی از مشکلات قانونی هم دست و پنجه نرم کنند، چون این شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های نوپا تازه شکل گرفتند و نیاز به توانمند شدن در عرصه حقوقی دارند.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به توانمند شدن شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنند، اما در عین حال این شرکت‌ها با چالش‌هایی مواجه هستند، گاهی شرکت‌های دانش بنیان برای گرفتن مزایا مشکلاتی دارند، به عنوان مثال اجرایی شدن بحث معافیت مالیاتی این شرکت‌ها طول کشید، نه اینکه بلافاصله پس از وضع قانون، شرکت‌های دانش بنیان از مالیات معاف شوند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم تصریح کرد: دولت برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است، اما بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات سنگین به این شرکت‌ها از آن‌ها وثیقه ملکی مطالبه می‌کنند که تامین چنین وثیقه‌ای از یک شرکت دانش بنیان نوپا خارج است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com