کد خبر ۳۹۳۷۱ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم:

کارگاه از ایده تا عمل در قم آغاز شد

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم گفت: کارگاه از ایده تا عمل از سوی ستاد برگزاری این کنگره و با همکاری شهرداری منطقه سه با حضور اساتید برجسته حوزه معماری اسلامی و ایرانی در دو بخش تئوری و عمل در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،سیده شبنم فاطمی ظهر امروز در حاشیه برگزاری این کارگاه اظهار کرد: به پیشنهاد شورای علمی کنگره و با همراهی کمیسیون سازه در معماری و شهر سازی قم، اقدام به تدوین و برگزاری دوره آموزشی آشنایی با چگونگی ساخت یک سازه سنتی در یک کارگاه عملی کردیم.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم افزود: همچنین نظام مهندسی ساختمان استان قم و شهرداری منطفه سه با صدور مجوز ساخت همکاری‌های خوبی در این حوزه داشته‌اند تا بتوانیم برنامه راهبردی برای ایجاد بسترهای تحقق معماری اسلامی در شهر قم را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه محل ساخت سازه در بوستان پاک بان جانمایی شد بیان کرد: دانشجویان رشته معماری و علاقمندان به حوزه معماری و اسلامی در این مکان حضور پیدا کرده و از نزدیک با ساخت یک سازه با عنوان «رسمی بندی» آشنا شدند.

فاطمی ادامه داد: دوره تئوری نیز با ارائه سرفصل‌های تعیین شده به کار خود ادامه داد و مورد استقبال شرکت کنندگان در این دوره قرار گرفت، ضمن اینکه این کارگاه در روزهای 25، 27 و 29 دی ماه نیز هر روز با حضور یکی از معماران تجربی شهر و متخصصان حوزه معماری و اسلامی برگزار می‌شود.

وی ایجاد پیوند بین مباحث تئوری و عملی آموزش معماری را از اهداف برگزاری این کارگاه برشمرد و گفت: باید ارتباط موثری بین فضای علمی و عملی ایجاد شده و این در حالی است که دانشجویان حوزه معماری توانایی ساخت، نظارت و ارتباط با یک اثر معماری را نمی‌توانند فراهم سازند.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم بیان کرد: باید اصول صحیح معماری اسلامی و ایرانی در کنار مباحث آموزشی به دانشجویان ارائه شود و از نزدیک با ساخت یک سازه ارتباط بگیرند و اقدامی کارآمد، برنامه‌ریزی شده، فراگیر و سیستماتیک، برای رفع این نقص در جامعه دانشگاهی و بخش‌های مرتبط صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: شهر ما باید به تربیت معمارانی بپردازد که بتوانند با استفاده از تجربه معماری اسلامی و ایرانی گذشتگان، معماری و شهرسازی را از این حالت آشفتگی خارج کنند.

فاطمی با بیان اینکه این سازه هدیه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی به مردم شهر مقدس قم است یادآور شد: این اثر به عنوان یکی از نمادهای زیباسازی برگرفته از میراث معماری گذشته و به عنوان یادبود کنگره به مردم شهر هدیه خواهد شد.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com