کد خبر ۳۹۹۳۰ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۸
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم:

50 درصد مهندسان کشاورزی بیکار هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت: این سازمان دو هزار و 400 عضو دارد اما اکنون نزدیک به 50 درصد این جمعیت بیکار بوده یا به مشاغل غیر تخصصی مشغول هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،عباس خرمی دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز مهندس که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان همکاری مطلوبی دارد، اظهار کرد: صدور 1500 مورد از مجوزهای مختلف، دو هزار گواهی آموزشی و برگزاری همایش تخصصی کشاورزی با حضور 400 نفر از بهره‌برداران و افراد مرتبط بخشی از اقدامات انجام شده است.

وی اضافه کرد: دوره چهارمین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم فعالیت خود را از شهریورماه سال 93 با حضور مهندسان و کارشناسان برجسته آغاز کرده و تا کنون در راستای اجرای ماموریت‌های خود عملکرد مطلوبی داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با اشاره به اینکه نبود همکاری دستگاه‌های اجرایی این سازمان را با چالش مواجه کرده است، تصریح کرد: با وجود تاکیدات مختلف مسؤولان ارشد استان برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را ندارند در حالی که نظام مهندسی دو هزار و 400 عضو دارد اما اکنون نزدیک به 50 درصد این جمعیت بیکار بوده یا به مشاغل غیر تخصصی مشغول هستند.

وی با تاکید بر اینکه دیوان عدالت اداری به دنبال تاکید بر همکاری دستگاه‌های اجرایی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم است، عنوان کرد: با وجود اینکه قانون اعلام کرده که این سازمان باید با حق رای در کارگروه‌های تخصصی حضور داشته باشد اما تا کنون این موضوع مهم در استان قم دنبال نشده است.

خرمی رسیدن به دستاوردهای تخصصی در حوزه کشاورزی را از اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم برشمرد و یادآور شد: افزایش میزان برداشت به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته چرا که با وجود کمبود منابع آبی رسیدن به این هدف بسیار مهم است.

وی تغییر الگوی کشت را یکی از اولویت‌های مورد نیاز برای کشاورزی استان خواند و مطرح کرد: باید با نگاه‌های تخصصی در عرصه‌های مختلف کشاورزی ورود کرده تا بتوانیم از حداقل ظرفیت‌ها بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌ها به عنوان یک اولویت در بخش‌های مختلف مطرح است؛ استفاده از مدیران فنی به عنوان یکی دیگر از ضرورت‌های بخش کشاورزی دنبال می‌شود چرا که این افراد کاهش هزینه‌ها را رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه افزایش آموزش‌های کاربردی حرفه‌ای ویژه مهندسان ناظر به صورت جدی دنبال می‌شود، عنوان کرد:‌ کارشناسان متخصص در واحدهای مختلف حضور یافته و مباحث مورد نیاز واحدها را به صورت مستقیم دنبال می‌کنند تا اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تحقق یابد.

خرمی با تاکید بر اینکه بیکاری مهندسان کشاورزی یکی از معضلات استان است، اظهار کرد: اینکه حق‌آبه کشاورزی مورد نظر به استان قم اختصاص نمی‌یابد برای این استان مشکل‌ساز شده است، در حالی که دولت باید با اختصاص حق‌آبه لازم به استان قم دستورات اقتصاد مقاومتی را دنبال کرده و سبب کارسازی برای مهندسان کشاورزی قم شود.

وی افزایش واحدهای صنعتی آلوده را یکی از مشکلات استان قم دانست و تصریح کرد: فعالیت واحدهای سربی آلوده مشکلات زیست محیطی جدی را برای شهروندان به دنبال خواهد داشت به همین علت باید با استفاده از کارشناسان محیط زیست واحدهای آلوده را شناسایی و محیط زیست استان را از خطرات جدی در امان نگه داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم از اشتغال 200 نفر در بخش آب و خاک این استان طی ماه‌های اخیر یاد کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی می‌تواند نتایج مطلوبی برای استان قم به دنبال داشته باشد به همین علت زمینه‌های تحقق این هدف باید دنبال شود.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com