کد خبر ۴۱۷۰۲ انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵

در توسعه شهر قم به مدیریت بحران توجهی نشده است

یک متخصص محیط زیست شهری و برنامه ریزی گفت:در توسعه و ساخت و سازهای جدید در قم، توجهی به مدیریت بحران و حوادث طبیعی توجهی نشده است.

 عباس جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اهمیت مدیریت بحران در روند توسعه عنوان کرد: متاسفانه در توسعه و ساخت و سازهای جدید در قم، توجهی به مدیریت بحران و حوادث طبیعی توجهی نشده است.

این متخصص محیط زیست شهری و برنامه ریزی افزود:یکی از موضوعات مهمی که شهر قم با آن روبرو است و در توسعه شهر و ساخت و سازهای جدید نگاه مسئولانه و جدی به آن نشده است موضوع حوادث طبیعی است.

وی تصریح کرد:برخی از شهرکهای جدید دقیقا روی گسل ساخته شده است و یا در برخی مناطق بافت خاک مقاوم و مناسب طرح های توسعه شهری نمی باشد.

جعفری اظهار داشت:ساخت و سازهای زیادی در حریم رودخانه و آبراهه ها صورت گرفته است که در این مسیر توجهی به فضای باز و فاصله بین ساختمان ها و شبکه های ارتباطی در بافت های جدید و با تراکم بالا در شهر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که این امر مهم از پشتوانه های اصلی در امداد رسانی به شمار می رود و باید در ساخت و سازها مورد تاکید قرار بگیرد.

این منتقد و فعال محیط زیست شهری، اجتماعی و اقتصادی بیان کرد:با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن این حوادث و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان مدیریت_بحران به وجود آورده است.

وی در این باره ادامه داد:این دانش به مجموعه اقداماتی گفته می شود که قبل، حین و بعد بحران جهت کاهش اثرات این حوادث و کاهش آسیب پذیری انجام می شود، اما به نظر می رسد جایگاه مدیریت بحران در استان و شهر قم صرفا مربوط به بعد از وقوع حوادث محدود شده است .

جعفری یادآور شد:با بکارگیری اصول و ضوابط شهرسازی و تبیین مفاهیم موجود در این دانش مانند بافت و ساختار شهر، کاربری اراضی شهری، شبکه های ارتباطی و زیر ساختهای شهری تا حد زیادی می توان اثرات و تبعات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش داد.

وی گفت:برای شناخت مدیریت بحران شهر و آسیب پذیری مناطق شهری در برابر بلایای طبیعی، بررسی عاملهای اصلی موثر در آسیب پذیری مدیریت بحران شهری نیاز است.

این متخصص محیط زیست شهری عنوان کرد: موضوع مهمی که با توجه به شواهد و قرائن موجود به نظر می رسد ، مسئولین در قم در توسعه شهری، عملا توجهی به آن نداشته اند .

وی در پایان تاکید کرد:در مدیریت شهری و اجرای پروژه های راهبردی سه عنصر مهم تعهد،تخصص و نظارت جایگاه مهمی دارد.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com