کد خبر ۴۴۲۱۷ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱

جهاد دانشگاهی با طرح های نو و فناورانه،خلاء های فرهنگی را پوشش دهد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم گفت:جهاد دانشگاهی با طرح های نو و فناورانه،خلاء های فرهنگی به ویژه در زمینه کتاب خوانی را پوشش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین امیر عطااله جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با گرامیداشت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی افزود: در جامعه با آسیب ها و خلاء های بیشمار فرهنگی مواجه هستیم که ریشه بسیاری از آن ها در عدم توجه به سطح مطالعه و کتاب خوانی است.

وی تصریح کرد: جامعه آگاه و کتاب خوان و بصیر می تواند بسیاری از آسیب ها و خلاء های فرهنگی را از میان ببرد و در این میان نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی که دارای سبقه فرهنگی ارزشمندی هستند می توانند اثر گذار باشند.

   جباری با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح مطالعه اظهارکرد:با استفاده از فناوری ها و طراحی نرم افزارهای به روز می توان جامعه را کتاب خوان کرد در این راستا جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت های بالنده ای در فناوری و طرح های نوین و پژوهش های راهبردی است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی سالهاست که با حضور افراد نخبه و متخصص در عرصه های نوین ورود پیدا کرده و در این عرصه ها پیشرو است، به ویژه در نانو و درمان ناباروری موفقیت های خوبی را به ثبت رسانده و چنین ظرفیتی در بسترهای فرهنگی نیز موثر خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان کرد: حوزه کتاب و کتاب خوانی نیز می تواند از این فعالیت های نوین بهره مند باشد الزاما نه اینکه به شکل یک فناوری باشد بلکه می تواند طرح های نو آورانه ای باشد که روند مطالعه در جامعه را تسهیل نماید.

وی گفت: این نهاد با مطالعه بر روی یک طرح فرهنگی و استفاده از ظرفیت های نرم افزاری وارد میدان شود و با مطالعات اجتماعی و آسیب شناسی، خلاء ها را رفع نماید.

   جباری ادامه داد: جهاد دانشگاهی توانایی لازم را دارد تا نقطه های اثر گذار در مورد آسیب ها را شناسایی کند و با پشتوانه های پژوهشی خود به حرکت نهادهای فرهنگی، سرعت بخشید.

وی بیان کرد: خوشبختانه تعامل خوبی می توان میان کتابخانه های کشور و جهاد دانشگاهی ایجاد کرد و به شکل عملیاتی در علوم انسانی و به خصوص کتاب و کتاب خوانی سهیم شد و از خرد جمعی در قالب این همکاری ها بهره گرفت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: در حال حاضر اگر چه فعالیت های جهاد دانشگاهی متمرکز بر فناوری و پزشکی است اما مدیریت جهادی در عرصه فرهنگی نیز از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی گفت: متاسفانه در جامعه ما سرانه کتاب خوانی پایین است و برای این معضل یک جهاد فرهنگی نیاز است تا سرانه مطالعه را بالا ببرند، با پیشینه فرهنگی جهاد دانشگاهی می توان در ارتقای سطح مطالعه به ویژه در میان جوانان موفق باشیم.

 جباری یادآور شد: با حضور ایسنا و ایکنا نیز اتفاقات خوبی در عرصه فرهنگی و اجتماعی افتاده است که همین دو خبرگزاری می توانند در سطح حوزه کتاب و کتاب خوانی مدد و یاری گر مسوولان استان باشند تا سرانه را افزایش دهیم.

وی گفت: زیرساختهای فرهنگی، طرح های پژوهشی،فعالیت های فرهنگی،آموزشی و تخصصی این نهاد انقلابی هر یک ابزاری است تا ما را به اهدافمان برساند و بتوانیم علاوه بر افزایش سطح مطالعه جامعه در مناطق محروم و حاشیه ای نیز شرایط خوبی را در جهت ترویج کتاب خوانی فراهم بیاوریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم در پایان گفت:تا زمانی که فرهنگ جامعه ای علاج نشود نمی توان درد ها و آسیب های دیگر را به راحتی حل کرد و تا زمانی که کتاب خوانی ترویج پیدا نکند فرهنگ جامعه نیز اعتلای چندانی نخواهد داشت.

 
 


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com