کد خبر ۴۵۴۵۲ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۶

صنایع‌دستی در بسته سوغات قم مغفول مانده است

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی قم با اشاره به این که صنایع‌دستی در بسته سوغات قم مغفول مانده است بر بازنگری در صنایع دستی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛بحرینی ،معاون میراث فرهنگی قم با اشاره به علل عدم تحقق راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی گفت: به دلیل مشخص نبودن وظایف دستگاه‌ها این طرح در شهرداری معطل مانده، هنوز مشخص نیست که کدام بخش شهرداری متولی رسیدگی به این موضوع است.

وی با اشاره به علل عدم تحقق وعده راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی اظهار داشت: این موضوع چندسالی در حال پیگیری است اما به دلیل نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تاکنون محقق نشده است.

بحرینی با بیان اینکه ایجاد این بازارچه‌ها مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را دارد افزود: به دلیل مشخص نبودن وظایف دستگاه‌ها این طرح در شهرداری معطل مانده، هنوز مشخص نیست که کدام بخش شهرداری متولی رسیدگی به این موضوع است از طرفی اجرای این طرح زمان مشخصی هم تعیین نشده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با تاکید براینکه در حال حاضر 2000 پروانه فعال در حوزه صنایع دستی استان وجود دارد ادامه داد: چند برابر این تعداد کسانی هستند که بدون پروانه فعالیت می‌کنند، علاوه بر آن در صنایعی مثل تراش سنگ‌های زینتی اتباع غیرایرانی بدون پروانه ورود کرده‌اند.

وی بیشترین فعالان صنایع دستی را در رشته‌های چوب و منبت، تراش سنگ‌های زینتی و معماری کاشی عنوان کرد و گفت: نقاط مختلف شهر برای عرضه و تولید صنایع‌دستی مشخص شده که هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده، موضوع راه‌اندازی شهرک صنایع‌دستی نیز اگرچه در حال پیگیری بوده ولی اجرایی نشده است.

بحرینی عنوان کرد: تعریف بسته سوغات قم نیازمند حمایت‌های ویژه است، وقتی بسته‌های تشویقی وجود ندارد طبیعی است که واحدهای تولید صنایع دستی برای تولید بالاتر و عرضه رغبت نمی‌کنند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم افزود:معرفی توانمندی صنایع‌دستی استان نیازمند برگزاری نمایشگاه در سطح ملی است، در حال حاضر زیورآلات تراش سنگ، حکاکی روی سنگ و سنگ‌های زینتی، با توجه به موقعیت شهر قم از مهم‌ترین صنایعی است که می‌تواند در بسته سوغات تعریف شود.

بحرینی به‌روزرسانی و بازنگری در صنایع دستی قم را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: شیوه سنتی کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی موضوعی است که باید به روزرسانی شود این موضوع راه ورود به بازار را برای کارگاه‌ها تسهیل می‌کند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com