کد خبر ۵۸۵۸۰ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۱
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم:

اتمام طرحها با پیشرفت 80 درصد در اولویت است

قم- ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم گفت: امسال اتمام طرح های عمرانی در استان که پیشرفت 80 درصدی دارند، در اولویت دستگاه های اجرایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سید حسن رضوی عصر سه شنبه در نخستین جلسه شورای اداری استان قم در سال جاری، افزود: طرح هایی از جمله اتمام خط یک و شروع خط 2 مترو، منوریل، فرودگاه، بلوار مرجعیت و تقاطع سه خطه میدان انتظار در اولویت اتمام می باشد.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح به طول 6.8 کیلومتر از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس می باشد.
طرح متروی قم نیز قرار است غربی ترین نقطه شهر را به شرقی ترین نقطه متصل کند، خط A مترو قم 14.8 کیلومتر است و دارای 14 ایستگاه شامل ایستگاه های جمکران، میدان بقیه الله، میدان ولیعصر(عج)، زاویه، میدان پلیس، شهید روحانی، چهل اختران، خیابان عماریاسر، میدان مطهری، میدان سعیدی، میدان معصومیه، خیابان مطهری، میدان کشاورز و قلعه کامکار می باشد.
وی اضافه کرد: بیمارستان مادر و امیرالمومنین(ع)، شبکه فاضلاب پردیسان، تصفیه خانه آب قم، مجتمع های آبرسانی به بخش های استان، توسعه شبکه آبیاری تحت فشار، طرح های ورزشی بلوار پیامبر اعظم(ص) و پردیسان، کمربندی پردیسان به کهک، کلنگ زنی و شروع عملیات کمربندی قم و راه اندازی مرکز تحقیقات هواشناسی از دیگر طرح های عمرانی است که امسال به نتیجه می رسد.
کمربندی جدید قم به طول 110 کیلومتر است که در یک برنامه پنج ساله با اعتبار 11 هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد.
وی بیان کرد: دستگاه هایی که نسبت به جذب اوراق مشارکت سال 96 اقدام نکرده اند باید تا پایان فروردین ماه جاری این کار را انجام دهند و اگر مشکلی دارند، دستگاه های مختلفی متقاضی این اوراق هستند که بر اساس اولویت نسبت به جابه جایی اعتبار به طرح های دیگر اقدام می کنیم.
رضوی افزود: مدیران دستگاه های اجرایی که اوراق را جذب نکرده اند، اجازه دهند این پول در استان هزینه شود و برگشت نخورد.
وی گفت: دولت از بودجه سال 97 که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد چهار هدف مبنای عملیاتی، کاهش فقر مطلق، اشتغال و تسریع در اتمام طرح های سرمایه ای را دنبال می کند.
وی افزود: اشتغال به عنوان معضل و مطالبه اول جامعه و جوانان است که در سال جاری یک میلیون و 34 هزار شغل با اعتبار 720 هزار میلیارد ریال در کشور باید ایجاد شود.
وی همچنین اضافه کرد: مدیران در راستای بودجه ریزی تلاش کنند و در قالب برنامه 12 ماهه مباحث را پیگیر شوند.
وی ادامه داد: با توجه به این که در بودجه امسال اعتبارات بخش تملک 34 درصد کاهش یافته است، اگر در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نشود، با مشکل مواجه می شویم.
به گفته وی، بودجه امسال، در بخش درآمد 24 درصد و مالیاتی 17 درصد و اعتبارات هزینه ای نیز 15 درصد رشد دارد.
اعتبارات عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای استان قم در لایحه بودجه سال 1397 معادل 220 میلیارد تومان است و اعتبار ارتقاء شاخص های اقتصادی قم نیز معادل 13.2درصد افزایش یافته است.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه با اشاره به طرح های مدیریت مصرف در حوزه آب، گفت: در نیمه دوم سال گذشته که نیمه اول سال آبی 97 محسوب می شد، با توجه به کاهش بارش ها شرایط خاصی در کشور حاکم شد و کارگروهی از سوی وزارت نیرو با اهدافی از جمله هماهنگی لازم برای الگوی کشت متناسب با هر منطقه و پشتیبانی از استان ها برای جلوگیری از تعارضات آبی شکل گرفت.
احمد حاجی حسینی مسگر افزود: در این راستا در استان قم نیز برنامه هایی از جمله اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت های پر آب بر و کاهش 30 درصدی استفاده از آب در خدمات شهری نسبت به سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی مناسب از وضعیت منابع آب، ممنوعیت آبیاری فضای سبز در روز، ممنوعیت یا محدودیت در کشت یونجه به عنوان محصول آب بر، حذف چمن از فضای سبز شهری و جایگزینی مواد دیگر نیز از دیگر طرح هایی است که در دست اقدام می باشد.
وی با اشاره به استفاده گسترده از آب شیرین کن های خانگی، ادامه داد: این موضوع باید با کمک دانشگاه علوم پزشکی پیگیری شود و سر و سامان یابد تا مصرف آب در این بخش کاهش یابد.
حاجی حسینی گفت: سال گذشته 750 مگاوات برق در استان قم مصرف شد و پیش بینی می شود امسال 803 مگاوات برق مصرف شود، در حالی که وزارت نیرو برای استان قم سهمیه 730 مگاواتی در نظر گرفته است.
وی افزود: اگر سقف مصرف برق در استان رعایت نشود، شاهد خاموشی اجباری خواهیم بود.
528 هزار و 190 مشترک برق در قم وجود دارد که 428 هزار و 524 هزار مشترک در بخش خانگی، 70 هزار و 923 در بخش سایر مصارف، 17 هزار و 279 مشترک در بخش عمومی، پنج هزار و 985 مشترک در بخش صنعتی، سه هزار و 534 مشترک در بخش کشاورزی هستند و یک هزار و 945 مشترک به بخش روشنایی معابر اختصاص دارد.
36 درصد مصرف برق در استان قم مربوط به بخش خانگی، 27 درصد بخش صنعت، 15 درصد کشاورزی، 11 درصد عمومی، 9 درصد سایر مصارف و 2 درصد نیز در بخش روشنایی معابر مصرف می شود.
وی گفت: در سال جاری طرح هایی از جمله بهره برداری از تصفیه خانه جدید آب قم تا هفته دولت، انسداد و پر کردن چاه های غیرمجاز، توسعه 15 کیلومتر از شبکه توزیع آب قم، اصلاح هشت کیلومتر شبکه فرعی فاضلاب، جمع آوری انشعابات غیرمجاز، کاهش سرانه مصرف آب روستایی، ارتقاء سیستم حفاظتی فیزیکی آب روستایی، اتمام عملیات آبرسانی به 14 روستا و آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به چهار روستا در سه بخش استان در دست اقدام است.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با بیان این که کاهش هزینه های تولید مهم ترین هدف سال 97 است، گفت: به دلیل شرایط اقلیمی و محدودیت های آبی هزینه های تولید بالاست و باید محصولاتی که قابلیت رقابت دارد، تولید شود.
محمدرضا طلایی افزود: کیفیت محصول در صادرات از جمله پسته و محصولات گلخانه ای، دامی، تخم مرغ و گوشت قرمز که ظرفیت بالایی در استان دارد، باید ارتقا یابد.
وی با بیان این که در پایان سال 96 نخستین محصولات گلخانه ای از قم صادر شد، ادامه داد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی این است که محصولات تا به مصرف کننده برسد، پروسه دلالی و گردش مالی فراوانی دارد که باعث افزایش هزینه ها و قیمت می شود.
وی اضافه کرد: اگر زنجیره تولید را در استان تکمیل کنیم، کمک بسیاری به افزایش درآمد کشاورز و کاهش قیمت در بازار می شود.
طلایی گفت: دستگاه های دولتی به ویژه جهاد کشاورزی مشکلاتی در تولید به ویژه ضوابط و عوارض هایی که گرفته می شود، دارند که باعث افزایش هزینه تولید می شود و باید راهکاری در نظر گرفته شود.
وی افزود: برای افزایش صادرات غیرنفتی نیاز به مشوق داریم که بخش کشاورزی این ظرفیت را دارد و اگر مشوق هایی در نظر گرفته شود، می تواند به تولیدکننده کمک کند.
وی بیان کرد: در چهار سال گذشته اعتبارات بهینه سازی مصرف آب از 10 به 400 میلیارد ریال افزایش یافت و استان قم در این زمینه رتبه سوم را در سطح کشور کسب کرد.
/2085/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com