کد خبر ۶۴۸۰۴ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸

پای حرف مردم؛ اجرای طرح پیاده راه خیابان ارم راه‌گشا یا باری بر مشکلات ترافیکی بازار قم

اینجا سه‌راه بازار، هسته مرکزی شهر و نزدیک حرم کریمه اهل‌بیت(س) است، تا چندی پیش هم مشکل عبور و مرور و ترافیک داشت اما بعد از نوروز امسال این مشکل چند برابر شده و دلیل آن‌هم برمی‌گردد به اجرای طرح پیاده راه خیابان ارم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، شبیه بازار شام است، صدای گوش‌خراش بوق ممتد ماشین‌ها خستگی را بر تن زائران و مجاوران باقی می‌گذارد. خیابان تنگ است و جای سوزن انداختن نیست، برخی برای عبور طعنه می‌زنند، تاکسی‌ها هم برای طی مسیر باید منتظر عبور عابران باشند، قدیمی‌های بازار می‌گویند چند دهه قبل از این خیابان گاری و درشکه گذر می‌کرد، عرض خیابان کم بوده و در حال حاضر کشش این حجم بار ترافیکی را ندارد.

اینجا سه‌راه بازار، هسته مرکزی شهر و نزدیک حرم کریمه اهل‌بیت(س) است، تا چندی پیش هم مشکل عبور و مرور و ترافیک داشت اما بعد از نوروز امسال این مشکل چند برابر شده و دلیل آن‌هم برمی‌گردد به اجرای طرح پیاده راه خیابان ارم.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان ارم، سه‌راه بازار و ابتدای خیابان انقلاب با 35 میلیارد ریال اعتبار از اواخر سال گذشته کلید خورد و در خردادماه سال جاری با اتمام عملیات عمرانی در اختیار مردم قرار گرفت.

این طرح با هدف حذف ترافیک خودرو، افزایش ایمنی و سهولت در رفت‌وآمد زائران و شهروندان، حفظ آراستگی و زیبایی منظر شهری به انجام رسید و با اجرای این طرح ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی واقع در طرح پیاده راه‌سازی خیابان ارم، در مکان‌های مجاور جانمایی شد اما اجرای این طرح در کنار زیبایی‌ها، اهمیت و نقشش در بهسازی و آرام‌سازی اطراف حرم مطهر، مسائل و مشکلاتی در رابطه با حجم ترافیکی و عبور و مرور زائران به وجود آورده که در جای خود قابل‌تأمل است.

محمدخانی کاسبی که ابتدای پیاده راه ارم مغازه آب‌میوه‌فروشی دارد، احداث این باغ‌راه را در ترافیک به وجود آمده بی‌تأثیر نمی‌داند و معتقد است: عرض این خیابان کم بوده و کشش این حجم ترافیکی را ندارد، اغلب عابران هنگام عبور از خیابان اعصابشان خورد است و راننده‌های تاکسی و اتوبوس برای عبور از مسیر بوق‌های ممتد می‌زنند.

کاسب باغ‌راه خیابان ارم با بیان اینکه ترافیک به وجود آمده وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است، می‌افزاید: مسئولان مدیریت شهری می‌خواستند با ایجاد پیاده راه‌کاری شبیه بازار تهران را انجام دهند در حالی‌که در بازار تهران امکانات و زیرساخت‌ها فراهم است و مواردی همچون خروجی‌ها، پله‌برقی، زیرگذر و مترو مهیا بوده درحالی‌که در اطراف حرم مطهر هیچ‌کدام از این موارد دیده نمی‌شود.

آن‌طرف‌تر خانمی روی نیمکت پیاده راه نشسته درحالی‌که جایی برای نشستن فرزندش نیست، می‌گوید: احداث پیاده راه برای مردم که در حال رفت‌وآمد هستند خوب شده اما برای سالمندان مشکلاتی به وجود آورده است، مادرم از زمان احداث این پیاده راه به علت کهولت سن برای رفت‌وآمد به حرم مطهر با مشکل روبرو است.

وی فضای به وجود آمده را آرام توصیف و از اینکه ماشینی تردد نمی‌کند ابراز خوشحالی می‌کند، اما معتقد است: مسیری که باید زائران و مجاوران برای رسیدن به حرم حضرت معصومه(س) طی کنند طولانی‌تر شده و تردد موتورسیکلت‌ها و محل استقرار ایستگاه تاکسی و اتوبوس از حرم مطهر دورتر شده است.

این خانم معضل ترافیک به وجود آمده در سه‌راه بازار و 45 متری عمار یاسر را مسئله‌ای جدی دانسته و می‌گوید: مردم نمی‌توانند برای حل مشکل ترافیک اینجا نظر بدهند بلکه باید کارشناسان در مورد حل این معضل راه‌حل ارائه دهند، و بهتر بود ابتدا زیرساخت‌های لازم مهیا می‌شد و سپس اقدام به تخریب و احداث باغ‌راه می‌کردیم.

وی خاطرنشان می‌کند: درست است که خادمان مسافران و زوار را از سه‌راه بازار به سمت حرم مطهر جابجا می‌کنند اما باید فکری جدی برای ترافیک به وجود آمده و مشکلات به وجود آمده کرد و به نظر می‌رسد خیابان‌ها باید عریض‌تر شود.

عبدالرزاق خانی راننده تاکسی است و در خط شهر قائم کار می‌کند، با بیان اینکه احداث پیاده راه ارم کاروکاسبی آن‌ها را کسادتر کرده به تغییر مکان استقرار تاکسی‌ها بعد از احداث پیاده راه ارم اشاره و می‌افزاید: از زمانی که تاکسی‌داران از اول خیابان چهار مردان به انتهای آن و خیابان 45 متری عمار یاسر منتقل‌شده‌اند وضعیت کاسبی‌ها بدتر شده و اگر زائران کشورهای خارجی نباشند با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با تأکید بر بدتر شدن وضعیت رانندگان از زمان ایجاد باغ‌راه خیابان ارم تصریح می‌کند: علاوه بر ثابت بودن نرخ کرایه تاکسی‌ها، ترافیک سه‌راه بازار و 45 متری عمار یاسر نیز مشکلات رانندگان به‌ویژه در گرمای تابسان را دوچندان کرده است.

راننده دیگری که به‌صورت گردشی کار می‌کند، و به گفته خودش یک ساعت و ده‌دقیقه‌ای است که درحال دور زدن است برای سوار کردن مسافر، می‌گوید: در این مدت‌زمانی از سه‌راه بازار تا بلوار امین رفته و فقط 6 هزار تومان کاسب شده است.

وی مسیری را که اکنون به پیاده راه تغییر کاربری داده را شاهراه اصلی هسته مرکزی شهر دانسته و بیان می‌کند: خیابانی که 70 تا 80 سال قدمت دارد کشش این حجم ماشین را نداشته و مشکلات عدیده‌ای هم برای عابران و هم تاکسی‌داران به وجود آورده است.

این راننده تاکسی تأکید می‌کند: توقف کردن برای تاکسی‌دارها به‌ویژه تاکسی‌های گردشی در سه‌راه بازار نسبت گذشته سخت‌تر شده و به دلیل شلوغی و حجم بالای ترافیک در این مکان، توقف تاکسی برای سوار کردن مسافر مشمول جریمه می‌شود.

انتقال ایستگاه‌های اتوبوس خیابان ارم به سه‌راه بازار با اجرای این طرح بر شلوغی  و ازدحام جمعیت این خیابان افزوده است، همچنین اجرای این طرح سبب دور شدن مسیر تاکسی‌داران شده، در حالی‌که نرخ کرایه تاکسی‌ها ثابت بوده و تغییری نکرده و همین مسئله عاملی برای نارضایتی آن‌ها شده است.

اجرای این طرح، پدیده جدید استفاده از گاری برای حمل بار در خیابان چهار مردان و باغ‌راه خیابان ارم به وجود آورده که  خود دارای مشکلاتی برای هم خود دارندگان گاری و هم برای کاسبان و زوار به وجود آورده که باید مدنظر قرارگرفته و به آن توجه شود.

درست است که اصل اجرای این طرح در راستای آرامش بخشی و بهسازی این منطقه بوده اما باید فکری جدی برای حل معضل ترافیک این خیابان و خیابان‌های منتهی به آن شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com