کد خبر ۹۱۲۷۷ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۶

سلطان «کلاه کاسکت» کیست!؟ گزارشی از کمبود کلاه ایمنی مخصوص موتور سیکلت سواران در قم

به گفته برخی منابع،پخش کنندگان کلاه کاسکت، این کالای ضروری را به دست مغازه داران نمی‌رسانند. این درحالی است که قیمت یک کلاه کاسکت 300 تومانی در سال 97 به قیمت 1.5 میلیونی در این برهه از زمان رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، چندیست که در شهر قم حتی در مطرح‌ترین لوازم یدک فروشی‌های مخصوص موتور سیکلت هم هیچ کلاه کاسکتی پیدا نمی‌شود.

به گفته برخی منابع پخش کنندگان کلاه کاسکت، این کالای ضروری را به دست مغازه داران نمی‌رسانند. این درحالی است که قیمت یک کلاه کاسکت 300 تومانی در سال 97 به قیمت 1.5 میلیونی در این برهه از زمان رسیده است.

چرا در شهری که به گفته مسئولین، قریب به یک میلیون نفر متورسوار دارد؛ لوازم ایمنی پیدا نمی‌شود یا با قیمت‎ بسیار بالا در حال فروش است!؟

دلیل این کمبود آیا صرفا این یک سودجویی برخی افراد که توسط چند توزیع کننده انجام شده یا سخن از یک احتکار گسترده‌ در میان است؟ آیا باید بازهم منتظر بر خورد با یک «سلطان» دیگر باشیم؟

در همین زمینه بخوانید:

موتورسیکلت یا ارابه مرگ شهروندان قمی!؟

بیشترین حجم تصادفات در قم مربوط به موتورسواران است

مرگ تلخ جوان موتورسوار در بلوار غدیر قم

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند خطر مرگ در تصادفات شدید را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در صورت استفاده خسارت‌های جانی و صدمات جبران‌ ناپذیر نیز از این وسیله تا ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

در تصادف‌ها معمولا به دلیل تکان‌های شدید و جابه‌جایی سریع، احتمال آسیب‌های مغزی افزایش پیدا می‌کند. همچنین همیشه احتمال ضربه فیزیکی به جمجه وجود دارد. ساختار کلاه ایمنی به دلیل ماده نرم موجود در بخش داخلی، جمجه را پوشش داده و هنگام برخورد شدید در تصادفات، نیروی فیزیکی حاصل از ضربه را از حالت متمرکز خارج کرده و در بخش‌های مختلف پخش می‌کند. این کار موجب می‌شود آسیب‌های ضربه متمرکز به حداقل برسد. همچنین پوشش سخت قسمت بیرونی کلاه ایمنی موجب می‌شود، سر در برابر ضربات محکم ایمن بماند.

گزارش: نیما رحیمی

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com