کد خبر ۲۵۱۷۷ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۱
طی نامه ای مطرح شد؛

گلایه هنرمندان صنایع دستی از عدم توجه مسئولان

علی اصغر فتحی ، مدیر عامل شرکت تعاونی ملی ترویج و توسعه صنایع دستی استان قم با گلایه از عدم همکاری و تعامل بعضی از نهاد های ذی ربط با در اختیار قرار دادن نامه ای که نام تعدادی از هنرمندان استان قم در آن دیده می شود خواهان انتشار آن شد تا شاید گره ای از تار و پود این صنعت کهن باز شود.

صنایع دستی ‏اصلی‌ترین سند هویت تاریخی ملت‌هاست چرا که بخشی از میراث فرهنگی محسوب شده و بازتابی از تاریخ و تمدن هر قوم وملت بوده و می‌تواند نقش موثری در ‏زمینه تبادل و انتشار فرهنگ‌ها و سنن مناطق مختلف ایفا کند. ولی اکنون این هنر در قم رو به نابودی است،صنایع دستی به عنوان ارزنده‌ترین هنر کاربردی کشور ایران، پتانسیلی با ظرفیت‌های نهفته است و اثرات قابل ملاحظه‌ای در برطرف نمودن مسایل سوء ‏اجتماعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد.


از مهم‌ترین موارد کاربرد صنایع دستی در کشور، ایجاد اشتغال مولد و جنبی‌، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهر‌ها، کاهش میزان وابستگی به خارج و ‏تامین استقلال اقتصادی، تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت‌های فردی، توسعه صادرات غیرنفتی و تامین بخشی از درآمد ارزی کشور، معرفی و حفظ ارزش‌های فرهنگی، آداب و رسوم دیرینه و اصالت‌های موجود در جامعه و زمینه سازی برای ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته کشور است.


برخی از این رشته‌ها مانند منبت چوب ، خرمهره ، سفال وسرامیک و حجاری روی سنگ ، بومی این استان است و کم توجهی به هنر و هنرمند سبب از بین رفتن این رشته‌ها شده وخواهد شد ، ازجمله مهمترین مشکلات این صنعت در قم به مواردی مانند: نداشتن مکانی مناسب جهت فروش محصولات ، نداشتن بیمه های مکمل و درآمد مالی مطلوب ،عدم امکان ثبت ارزش معنوی آثار و عدم حمایت از تولید کنندگان و .... را اشاره کرد.


در سفر سال 1389 مقام معظم رهبری  به شهر مقدس قم  معظم له در اجتماع بزرگ مردم قم‌ اظهار داشتند: صنایع دستی قم ، بخصوص فرش نامدار قم باید مورد حمایت و تأیید قرار بگیرد، که ان‌شاءاللَّه ما در این سفر تأکیدهای لازم را به مسئولین میکنیم.


علی اصغر فتحی مدیر عامل شرکت تعاونی ملی ترویج و توسعه صنایع دستی استان قم در گفتگوی با پایگاه اینترنتی خبر قم (قم نا ) اظهار داشت : شرکت های تعاونی فراگیر ملی از تعاونی های نوع جدیدی از تعاونی های متعارف است که در راستای تحقق اصل 44 و 43 قانون اساسی و در  راستای فقر زدایی از سه دهک پائین درآمدی کشور تشکیل می گردد،این شرکت ، اولین شرکت تعاونی فراگیر ملی در زمینه صنایع دستی است که در کشور به ثبت رسیده است.


وی اظهار داشت: علی رغم وعده های مکرر مسئولین مبنی بر اختصاص بودجه برای راه اندازی و توسعه فعالیت  شرکت های تعاونی فراگیر ملی ، از بدو تاسیس هیچ گونه بودجه ای به این شرکت های تخصیص داده نشده است و این شرکت ها از کلیه مزایای قانونی بی بهره بوده اند.


فتحی با اشاره به همکاری مدیر کل زندانهای استان قم با این شرکت اظهار داشت : این شرکت بدون استفاده از حمایت های مالی دولتی ، با انجام تعامل سازنده با مدیر کل زندانهای استان قم و با حمایت ویژه ایشان توانست ضمن آموزش بیش از 250 نفر از مددجویان زندان مرکزی و کانون اصلاح و تربیت ، زمینه اشتغال آنها را فراهم سازد،این شرکت بارها توانستته است  به عنوان کارآفرین برتر و به خصوص کارآفرین برتر بخش خدمات اجتماعی استان قم معرفی گردد.


فتحی با اشاره به همکاری با مراکز توانبخشی بهزیستی اظهار داشت : خدا را شاکریم توانستیم با ایجاد تعامل سازنده با این مراکز زمینه اشتغال و آموزش مددجویان این مراکز را فراهم آورده که مرکز توانبخشی مهرگان و مرکز توانبخشی رضوی از این جمله هستند،علی اصغر فتحی با گلایه از عدم همکاری و تعامل بعضی از نهاد های ذی ربط با در اختیار قرار دادن نامه ای که نام تعدادی از هنرمندان استان قم در آن دیده می شود خواهان انتشار آن شد تا شاید گره ای از تار و پود این صنعت کهن باز شود.


پایگاه اینترنتی خبر قم (قم نا ) آمادگی خود را جهت پوشش جوابیه نهادها و مراکز ذی ربط در این خصوص اعلام می دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com