کد خبر ۲۵۹۵۵ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۳

آینده صبای قم در ابهام

روزنامه ایمان در شماره روز دوشنبه 14 اردیبهشت ماه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان آینده صبای قم در ابهام را به قلم علی محمدی استاد دانشگاه به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش قم نا ، در این مطلب می خوانیم: باشگاه صبا ظرفیت بزرگی است برای استان که در ذهن و دست های کوچک نمی گنجد،صنعت فوتبال امروز ظرفیت بزرگی است که کشورهای توسعه یافته برای رسیدن به اهداف بزرگ خود از آن حداکثر بهره را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتدار ملی می برند،این صنعت در کشورهای در حال توسعه به شدت مورد توجه و رو به رشد است و توسط دولت ها به شدت حمایت می شود.

در کشور ما علی رغم ظرفیت بالای که ورزش فوتبال در بخش سخت و نرم افزاری دارد و از حمایت عموم مردم برخوردار می باشد، بدلیل ضعف آگاهی از ابعاد صنعت فوتبال نزد مسوولان و حاکم بودن چتر سیاسی و دولتی هنوز نتوانسته است ظرفیت های خود را بروز و با چالش های زیادی مواجه می باشد و با اندکی تفاوت در استان های مختلف به همین شکل در حال پس رفت در بعد فنی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.

استان قم علی رغم اینکه از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بالای برخورداراست در استفاده از ظرفیت های جدید و پرجاذبه صنعت فوتبال و باشگاه صبای قم برای توسعه اهداف خود نه تنها موفق نبوده است بلکه این فرصت را به تهدید تبدیل کرده است. بطوریکه اخیرا می شنویم از مقامات استان که ما باشگاه نمی خواهیم و این باشگاه نه تنها سودی برای استان نداشته است، بلکه سرمایه استان را هدر داده است.

این موضوع از نظرکارشناسان مختلف قابل بررسی است و باید با اولویت به آن پرداخته شود که چگونه یک فرصت خوب و پرجاذبه در یک پروسه پنج ساله تمام اهداف خود را شکست خورده وازآن برای استان تهدید قلمداد می شود.

آنچه در این مختصر می توان گفت در این ناکامی نگاه غیرتخصصی مسوولین به صنعت ورزش فوتبال و ابعاد مختلف آن، استفاده از مدیران ناکارآمد و هزینه ای به جای مدیران سرمایه ای و محدود کردن مدیران تصمیم گیر باشگاه در محدوده افراد سیاسی و غیرورزشی و... دهها دلیل دیگر که فعلا قصد طرح آنان را در این مختصر نداریم بیش از هر چیز دیگر به باشگاه صبای قم لطمه زده است

در ادامه چند پیشنهاد برای مسوولین استان قم با توجه به موضوعات مطرح شده اخیردر رابطه با باشگاه به شرح ذیل اعلام می شود.

1-اشتباه استراتژیک از دست دادن باشگاه صبای قم از استان از دستورکار خارج و به راهکار های که به حفظ و ادامه کیفی حضور باشگاه می انجامد، فکرکنیم.

2- مسوولین محترم استان برای حفظ این ظرفیت مهم و پرجاذبه برای جوانان به نقش کلیدی خود بیش از گذشته اهتمام داشته باشند از نقش موثر و حمایتگر آقای دکتر لاریجانی و سایر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان قم به عنوان یک مطالبه عمومی استفاده و برای حفظ این باشگاه بیش از گذشته تلاش داشته باشند.

3- از سرمایه داران داخلی و خارجی استان و بخش خصوصی به صورت رسمی دعوت شود تا با حفظ جایگاه باشگاه در قم و حمایت استانداری طی فرایند کارشناسی واگذاری باشگاه به بخشش خصوصی انجام شود.

4- مسوولین باشگاه با برگزاری جلسات کارشناسی و دعوت از تجارب افراد متخصص موضوع اقتصاد فوتبال را پیگیری و نتایج این هم اندیشی را برای برون رفت از بحران مالی بکار گرفته و از ظرفیت رسانه ها و صدا و سیمای استان استفاده مطلوب به عمل آورند.

5- به نظر می رسد قبل از اینکه مشکل باشگاه هزینه های آن باشد مشکل نگرشی است که مسئولین به این باشگاه و ظرفیت های آن دارند چرا که این هزینه در مقایسه با هزینه های کلانی که با موضوعات مشابه در استان انجام می شود، ناچیز است.

6-ضعف قوانین و مقررات برای حمایت دولت و بخشش خصوصی از ورزش و فوتبال بالاترین چالش باشگاهها ورزشی می باشد این موضوع باید در کارگروهی که با دستور استاندار تشکیل می شود و با حضور افراد مرتبط بررسی تا تسهیلات لازم برای مشارکت بخش خصوصی فراهم شود.

7- ناتوانی از جلب حمایت های مردمی استان علی رغم علاقه زیاد جوانان به فوتبال بزرگترین ضعف مدیریت باشگاه طی سال های گذشته بوده که نیاز به بررسی و کنکاش های علمی دارد این موضوع با طرح های سطحی و غیرعلمی موثرنبوده و نیست و باید با اولویت از طریق پژوهش های علمی مورد بررسی و زمینه آشتی وفاداران و تماشگران در مسابقات خانگی صبای قم را فراهم شود چرا که با حضور پرشور تماشگران است که مشکل اسپانسر، انگیزه بازیکنان و کادر فنی برای پیروزی، حمایت مسولین و رسانه ها مرتفع و زمینه بروز نشاط و شادابی سالم از طریق فوتبال به جامعه سرایت و روحیه پرخاشگری و معضلات اجتماعی به مرور از بین می رود.

می شود به آینده باشگاه صبا در قم امیدوار بود به شرط اینکه زمینه حضور و تصمیم گیری را گسترده تر و تخصصی مدیریت کنیم این خواسته اهالی فوتبال و علاقه مندان به ورزش استان وکشور است.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com